גם היום השמיני של מבצע "שומר החומות" נפתח במטחים לדרום - ובמתקפה נרחבת נוספת של צה"ל נגד מנהרות חמאס בעזה. ירי הרקטות נמשך גם בליל חג השבועות (בין ראשון לשני) עם כמה וכמה אזעקות באזור הדרום - מבאר שבע ועד אשקלון. אזעקות ראשונות הלילה נשמעו באשקלון, כחצי שעה לפני חצות, אחרי הפוגה של כשעתיים בירי. דקה לפני חצות נשמעו אזעקות בבאר שבע והסביבה, וכיפת ברזל יירטה לפחות שתי רקטות ושתיים נוספות נפלו בשטחים פתוחים. אזעקות נשמעו בהמשך הלילה גם באופקים, בנתיבות, פעם נוספת באשקלון וביישובים בעוטף עזה. לא ידוע על נפגעים באף אחד מהמקרים.
במקביל צה"ל פתח הלילה במתקפה נרחבת ברצועת עזה, עם עשרות מטוסי קרב שהמשיכו להפציץ את מערכת המנהרות הענפה של חמאס. לפי צה"ל אחת המנהרות נחפרה סמוך לגן ילדים בעזה. במסגרת המתקפה הופצצו גם תשעה בתים של מפקדים בחמאס. המתקפה הזו מגיעה כ-24 שעות לאחר המתקפה הקודמת של צה"ל נגד רשת המנהרות שזכתה לכינוי "המטרו של חמאס". המתקפה אתמול הייתה הקטלנית ביותר מאז החל המבצע לפני שבוע - לפי הפלסטינים 42 בני אדם נהרגו בה.
12 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה, הלילה
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בעזה
תקיפות צה"ל בעזה
(צילום: רויטרס)

מבצע שומר החומות - עדכונים שוטפים:

07:01 - אזעקה בקיבוץ כרם שלום שבמועצה האזורית אשכול בעוטף עזה - אחרי הפוגה של יותר משלוש שעות בירי מעזה.
06:17 - צה"ל: אחת המנהרות שהותקפו ברצועת עזה - סמוך לגן ילדים. לפי דובר צה"ל מטוסי קרב תקפו בהפצצות הלילה פיר מנהרה של חמאס בדרום הרצועה. פיר המנהרה, כך נמסר, נמצא סמוך לגן ילדים ומסגד. "זה מוכיח פעם נוספת כיצד ארגון הטרור חמאס ממקם במכוון את נכסיו הצבאיים בלב האוכלוסייה האזרחית. צה"ל נוקט באמצעי זהירות ככל הניתן כדי לצמצם פגיעה אפשרית באזרחים במהלך פעילותו הצבאית", מסר דובר צה"ל.
05:33 - דובר צה"ל מודיע כי הותקפו הלילה תשעה בתים של מפקדים בחמאס, ששימשו לדבריו כתשתית טרור. לפי הודעת הדובר, בחלק מהבתים נמצאו מחסנים של אמצעי לחימה. בין בתי המפקדים שהותקפו נמנים ביתו של מפקד גדוד בית חאנון, ביתו של מפקד פלוגת בית חאנון, ביתו של מפקד פלוגה בעיר עזה וביתו של מפקד פלוגה בגדוד שאטי של חמאס. בנוסף, הותקפה תשתית צבאית לניהול לחימה בבית האחראי על המודיעין צבאי של חמאס בסג'אעיה.
05:00 - בתקשורת הפלסטינית מדווחים כי בתקיפה הלילה הופצצו שטחים נרחבים בעיר עזה, ורעשי הפיצוצים נשמעו היטב מצפונה ועד דרומה. לפי הדיווחים שצוטטו בסוכנות הידיעות AP בהפצצות נפגעה, לצד "מתחמים ביטחוניים" שונים, גם הדרך הראשית סמוך לחוף הים העזתי. חברת החשמל בעזה דיווחה כי ניזוק קו חשמל מתחנת הכוח היחידה שמשרתת אזורים גדולים בדרום העיר עזה.
12 צפייה בגלריה
תצלום אוויר של פיר מנהרת טרור של חמאס שהותקפה ע"י צה"ל
תצלום אוויר של פיר מנהרת טרור של חמאס שהותקפה ע"י צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
12 צפייה בגלריה
יירוטי רקטות מעזה
יירוטי רקטות מעזה
יירוטים של כיפת ברזל, הלילה
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
כיפת ברזל
כיפת ברזל
היירוטים כפי שנראו מעזה, אמש
(צילום: AFP)
03:48 - אחרי הפוגה של כשעתיים וחצי הירי מעזה התחדש: אזעקות מופעלות בעיר נתיבות ובכמה יישובים במועצות האזוריות שדות נגב ושער הנגב שבעוטף עזה.
01:50 - צה"ל מודיע כי פתח ב"מתקפה נרחבת ברחבי רצועת עזה". בהפצצות לקחו חלק עשרות מטוסי קרב - שפגעו בעיקר במנהרות של חמאס.
01:16 - אזעקות נוספות באשקלון וביישובים במועצה האזורית חוף אשקלון.
00:45 - צה"ל תקף מתחם מודיעין צבאי של חמאס ברצועה. דובר צה"ל מסר כי התקיפה בוצעה בתום "מאמץ משותף של אגף התקשוב וההגנה בסייבר, אגף המודיעין וחיל האוויר".
00:44 - אזעקות בנתיבות וביישובים במועצות האזוריות אשכול ושדות נגב שבעוטף עזה.

00:31 - אזעקות מופעלות בנתיבות ובאופקים. גם במטח הזה לא דווח על נפגעים.
00:30 - נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מפרסם סרטון לרגל עיד אל-פיטר שבו הכריז כי ממשלו ממשיך במאמצים להביא ל"רגיעה מתמשכת".
23:59 - מטח לעבר באר שבע. שתי רקטות לפחות מיורטות על ידי כיפת ברזל ושתיים נוספות נופלות בשטחים פתוחים.
23:39 - מזכיר המדינה האמריקני קורא לסיום מיידי של האלימות. "כל הצדדים צריכים להפחית את רמת המתיחות - האלימות חייבת להיפסק מיד", צייץ אנתוני בלינקן בטוויטר.
23:26 - אחרי הפוגה של כשעתיים בירי מעזה, אזעקות מופעלות באשקלון ויישובים במועצה האזורית חוף אשקלון.

המטחים הליליים מגיעים בצל הדיווחים הגוברים על מגעים לרגיעה, אם כי בישיבת הקבינט מוקדם יותר אתמול נטען כי הצעה להפסקת אש לא הייתה על הפרק. מעט לפני חצות כלי תקשורת ערביים דיווחו כי שליח האו"ם המיוחד למזרח התיכון, תור ונסלנד, מנהל מגעים אינטנסיביים עם גורמים רבים באזור ובהם גם היועץ לביטחון לאומי בישראל, מאיר בן שבת, כחלק מהמאמצים להביא לרגיעה.
על רקע הפגיעה הקשה בתשתיות של חמאס ברצועת עזה בתקיפות הנרחבות של צה"ל, בשלב זה יש נכונות עקרונית מצד חמאס להגיע להפסקת אש, אולם בארגון בוחנים כל העת את פעולותיה בעניין של ישראל. בכיר ארגון הטרור מוסא אבו-מרזוק אמר אמש כי מגעי התיווך נכשלו לפי שעה: "אם תהיה רגיעה היא תהיה בתנאים שלנו ולא של ישראל".
12 צפייה בגלריה
עזה לאחר תקיפות צה"ל
עזה לאחר תקיפות צה"ל
נזקי התקיפות של צה"ל בעזה
(צילום: EPA)
גורם אחר בארגוני הטרור בעזה טען אמש כי כישלון המגעים להפסקת האש נובע מ"יהירותה של ישראל". הגורם גם התעקש לקשור בין המבצע ברצועה להתפתחויות בשייח ג'ראח וסכנת הפינוי של המשפחות הפלסטיניות מהשכונה שבמזרח ירושלים - דבר שבישראל צפויים להתנגד לו מכל וכל: "הפלגים הפלסטינים דבקים בהגנה על המקומות הקדושים, מתן חופש הפולחן ומניעת הפינוי של תושבי שכונת שייח ג'ראח".
ישיבת הקבינט אתמול נמשכה כארבע שעות, ובמהלכה אושר להמשיך בתקיפות לפי תוכנית הצבא. לשרים נאמר בדיון כי אם תעלה על הפרק הצעה להפסקת אש הם יעודכנו בכך, וגורם מדיני בכיר העריך כי מבצע "שומר החומות" יסתיים השבוע. בהצהרה שנשא בהמשך ראש הממשלה בנימין נתניהו בקריה בתל אביב הוא אמר כי המבצע הצבאי "ייקח עוד זמן".

ביידן מקדם "רגיעה מתמשכת"

נתניהו התייחס בדבריו אתמול ללחץ הבינלאומי הגובר על ישראל בצל המשבר ההומניטרי הגובר ברצועת עזה: "תמיד יש לחצים אבל בסך הכול אנחנו מקבלים גיבוי רציני מאוד. אני רוצה להודות לידידנו ג'ו ביידן ומדינות אחרות רבות שעשו צעדים בלתי מקובלים כמו הנפת דגלי ישראל על בתי הממשל שלהם. אנו מעריכים זאת".


בהצהרה בקריה נשא דברים גם שר הביטחון בני גנץ, שהתייחס להפצצות שפגעו במערכת המנהרות התת-קרקעית בעזה: "בימים האחרונים הפך צה"ל את רשת המנהור העזתי למלכודת מוות. מ'מטרו' של חמאס לרכבת של גיהינום. זה הישג אסטרטגי במלחמה בחמאס ששובר את התפיסה שלו ואת תורת הלחימה שלו. אנחנו יודעים שבחמאס הופתעו".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הלילה ללחימה בין ישראל לארגוני הטרור בעזה ואמר כי ממשלו מקדם הפסקת אש. "אנחנו מאמינים שהפלסטינים והישראלים ראויים לחיות בביטחון וליהנות ממידה שווה של חירות, שגשוג ודמוקרטיה", אמר הנשיא האמריקני בסרטון מוקלט ששודר באירוע לרגל עיד אל-פיטר. "הממשל שלי ממשיך לנהל מגעים עם הפלסטינים, הישראלים ושותפים אזוריים אחרים על מנת להביא לרגיעה מתמשכת".
מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, קרא גם הוא להפסקת האלימות, אך השתמש בטון דחוף יותר מזה של ביידן. בלינקן שוחח אמש עם שורה של מנהיגים בעולם בנוגע לסבב ההסלמה, ובהם שרי החוץ של קטאר ומצרים - שתי מדינות שמעורבות באופן משמעותי בתיווך בין ישראל לחמאס. בציוץ שפרסם בטוויטר לאחר השיחה עם שר חוץ המצרי סאמח שוכרי מסר בלינקן: "כל הצדדים צריכים להפחית את רמת המתיחות - האלימות חייבת להסתיים מיד". דברים אלו מגיעים אחרי ששגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומס גרינפילד, אמרה בדיון אתמול במועצת הביטחון כי "ארה"ב עובדת ללא לאות בערוצים דיפלומטיים להביא לסיום העימות הזה".
פורסם לראשונה: 00:06, 17.05.21