3 צפייה בגלריה
דף חדש ביחסים? המנהיג הפולני ירוסלב קצ'ינסקי
דף חדש ביחסים? המנהיג הפולני ירוסלב קצ'ינסקי
דף חדש ביחסים? המנהיג הפולני ירוסלב קצ'ינסקי
(צילום: AFP)
האיש החזק בפולין, מנהיג מפלגת השלטון ירוסלב קצ'ינסקי, העביר לישראל מסרים שלפיהם המדינה מעוניינת לסיים את המשבר הדיפלומטי עם ירושלים. כך לפי גורמים מדיניים בכירים. הפולנים אף הציעו כי שר החוץ גבי אשכנזי יבקר בוורשה כסמל להשבת היחסים למסלולם, אך הדבר מתעכב בשל סגירת השמיים והבחירות הקרובות בארץ.
לפי המסרים שהועברו, פולין מעוניינת בביקור של אשכנזי - שיסמל את אותו דף חדש ביחסים. גורמים אף הציעו שסיום המשבר בין שתי המדינות ילווה בהגברת שיתופי הפעולה במגוון תחומים ובהם כלכלה, בריאות, אנרגיה, מדע, חילופי נוער ועוד.
ישראל מצידה העבירה מסר לפולים שלפיו גם היא מעוניינת להחזיר את היחסים לפסים נורמטיביים, אך מוטרדת מההשפעה שיש למשפט ההיסטוריונים בפולין על דעת הקהל בישראל.
3 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
יבקר בפולין לרגל התקרבות ביחסים? שר החוץ גבי אשכנזי
(צילום: AFP)
לפני מעט יותר משבוע הורה בית משפט בוורשה לשני ההיסטוריונים להתנצל בפני פולנייה בת 81 שטענה כי דודהּ המנוח הוכפש ללא סיבה בספר היסטוריה שחובר על מלחמת העולם השנייה, ושבו טענו כי סייע לרצח יהודים בשואה.
אקדמאים במדינה גרסו שמקרה זה עשוי לרסן את המחקר אודות פעולות הפולנים במהלך המלחמה. מפלגת השלטון השמרנית "החוק והצדק" הודיעה כי היא רואה בחקירות אודות שיתוף הפעולה בין הפולנים לבין הנאצים בזמן השואה כ"ביזוי של המדינה". שני החוקרים שנקבע כי עליהם להתנצל, ברברה אנגלקינג ויאן גרבובסקי, הודיעו כי יערערו על ההחלטה. הפולנים הבהירו כי הם מחויבים להגן על האמת ההיסטורית כפי שהם רואים אותה.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי
ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי
ר"מ פולין מורבייצקי. ביטל את הגעתו לוועידת מדינות וישגראד בישראל
(צילום: EPA)
המתיחות ביחסי ישראל-פולין הגיעה לשיאה בפברואר 2019, לאחר ששר החוץ דאז ישראל כץ אמר ביומו הראשון בתפקיד כי "הפולנים ינקו את האנטישמיות מחלב אמם".
בפגישה עם נציגי ארגונים יהודיים בניו יורק, נשיא פולין אנדז'יי דודה אמר כי דבריו של כץ הובילו לגידול בתקריות האנטישמיות במדינה וגרמו השפלה לפולין.
קודם לכן, במהלך ביקור בוורשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים ואני לא מכיר אדם אחד שנתבע על האמירה הזו".

בעקבות הדברים, ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי ביטל את הגעתו לוועידת מדינות וישגראד בישראל. בנוסף, בינואר 2020 נשיא פולין ביטל את הגעתו לוועידת השואה ביד ושם, כמחאה על כך שלא אפשרו לו לנאום בה ולהגיב על דבריו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נגד שיתוף הפעולה כביכול של פולין עם הנאצים.
כל אלה הגיעו על רקע המשבר סביב חוק השואה הפולני מינואר 2018, שחולל משבר דיפלומטי בין המדינות שנמשך עד היום - ואחד מביטוייו הוא הפסקת התמיכה של פולין בישראל באיחוד האירופי ובארגונים בינלאומיים.
עם מינויו של גבי אשכנזי לתפקיד שר החוץ הייתה ציפייה לפתיחת דף חדש ביחסים. אשכנזי אף שוחח ביוזמתו בטלפון עם שר החוץ הפולני צ'פוטוביץ', וזו הייתה השיחה הראשונה בין שני שרי החוץ אחרי נתק של כשנה וחצי.