בזמן שהנשיא היוצא דונלד טראמפ משחק גולף באחוזת הנופש שלו בפלורידה, מיליוני מובטלים אמריקנים איבדו היום (שבת) סיוע כלכלי שאותו קיבלו בחודשים האחרונים, סיוע שהוענק להם במסגרת ניסיונו של הממשל הפדרלי לצמצם את ההשלכות הקשות של משבר הקורונה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות סנאט ג'ורג'יה
הדמוקרטים תומכים בדרישתו, הרפובליקנים מתנגדים. טראמפ
(צילום: AFP)
ההטבות הפדרליות לאותם אמריקנים – לפי נתוני משרד העבודה בוושינגטון מדובר ב-14 מיליון איש – פסקו היום עקב סירובו של טראמפ לחתום על חבילת סיוע ענקית שהייתה מאריכה אותן. חבילת הסיוע הזו, בהיקף של קרוב ל-900 מיליארד דולר, קובעת בין היתר תשלומים של 300 דולר בכל שבוע למובטלים, בנוסף לכספים מסוימים שהם מקבלים מהרשויות המקומיות במדינות המרכיבות את ארה"ב.
החבילה אושרה ביום שני בקונגרס ברוב גדול, בעקבות פשרה בין הדמוקרטים לרפובליקנים ותחת הבטחה של הבית הלבן שטראמפ יתמוך בה. לאורך המשא ומתן טראמפ לא השמיע התנגדות למתווה שגובש, ורק לאחר אישור החבילה הדהים מחוקקים משני צדי המתרס הפוליטי, ואת יועציו בבית הלבן, כאשר הודיע שהוא מתנגד לה.
טראמפ טען כי החבילה הזו בזבזנית ואינה מספיקה – ודרש להגדיל את המענקים הישירים החד-פעמיים לכל אזרח הכלולים בחבילה הזו מ-600 דולר ל-2,000. "למה הפוליטיקאים לא רוצים לתת לאנשים 2,000 דולר, ובמקום זאת רק 600?", תהה הנשיא בציוץ שפרסם אתמול בטוויטר, במהלך חג המולד שאותו הוא מבלה באחוזתו מאר א-לגו שבפאלם ביץ' בפלורידה. "תביאו לאנשים שלנו את הכסף!", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב
פלוסי. חבילת הסיוע ענקית, אבל לא מספיקה
(צילום: רויטרס)
קריאתו של טראמפ להגדיל את המענקים יצרה מצב מוזר למדי בוושינגטון: הדמוקרטים, שלאורך המשא ומתן הממושך על חבילת הסיוע דרשו מענק גדול יותר, הביעו תמיכה בקריאתו של הנשיא הרפובליקני, בעוד אנשי מפלגתו הם אלו שמביעים כעת התנגדות נחרצת לכך. ביום חמישי ניסו הדמוקרטים בבית הנבחרים לאשר בהליך מיוחד את הגדלת המענקים, כזה שדורש תמיכה פה אחד, אך הרפובליקנים התנגדו וכך חסמו את המהלך.
טראמפ לא איים במפורש שבכוונתו להטיל וטו על החוק, אולם רמז לכך ודרש שהקונגרס ישלח לו הצעה מתוקנת. אם יעשה זאת ייתכן מאוד שיימצא רוב של שני שלישים בקונגרס לביטול הווטו ואישור חבילת הסיוע בכל זאת. לפי הדיווחים בארה"ב, בפני טראמפ אפשרות של המתנה עם חתימה על החוק עד לפיזור הקונגרס כמה ימים לאחר תחילת השנה החדשה, ואז כלל לא יצטרך להטיל וטו. כך או כך, כעת עומדת ארה"ב בפני אפשרות של השבתת הממשל – רגע לפני השבעת ג'ו ביידן – מכיוון שאישור חבילת הסיוע משולב באישור התקציב השנתי, שמממן את המשך פעילות הממשל עד ספטמבר 2021.
כלכלנים רבים בארה"ב סבורים כי חבילת הסיוע שאושרה בקונגרס אכן אינה מספקת דייה כדי להתמודד עם ההשלכות הקשות של מגפת הקורונה – שמפילה אלפי קורבנות חדשים בארה"ב בכל יום ומביאה כעת להגבלות חדשות ובהתאם לעלייה מחודשת בנתוני האבטלה.

אף שגודלה של החבילה הנוכחית הוא מהגדולים בהיסטוריה האמריקנית, מעט יותר מזו שאושרה ב-2009 כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי דאז, היא קטנה הרבה יותר מהחבילה הראשונה שאושרה כדי להתמודד עם משבר הקורונה: בחודש מרץ אישר הקונגרס תוכנית בהיקף אסטרונומי של יותר מ-2 טריליון דולר. למרות הסתייגויות הכלכלנים מהתוכנית הנוכחית, רבים בארה"ב קוראים לאשר במהירות האפשרית אפילו סיוע חלקי.

טראמפ "לעולם לא ישכח"

לפי סוכנות הידיעות AP התנגדותו של טראמפ לעסקת הפשרה נראית, לפחות בחלקה, כניסיון "להעניש" את הרפובליקנים על כך שלא סייעו לו מספיק, לתפיסתו, להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות. טראמפ, נזכיר, ממשיך לטעון כי הניצחון בבחירות "נגנב" ממנו על ידי הדמוקרטים בעזרת קונספירציה נרחבת שכללה הונאות וזיופים, תיאוריה שלה הוא לא סיפק עד כה אף ראיה ממשית. טענותיו נדחו על ידי בתי המשפט שוב ושוב, ובסופו של דבר רפובליקנים רבים שהביעו תמיכה בקרב המשפטי שלו הכירו בניצחונו של ביידן.
רק ביום חמישי פרק טראמפ את תסכולו על הרפובליקנים, וכתב בציוץ בטוויטר: "במפגש היום בפלורידה כולם שואלים למה הרפובליקנים לא מתגייסים ונלחמים על העובדה שהדמוקרטים גנבו את הבחירות המזויפות?", כתב. "אני לעולם לא אשכח!", הבטיח בציוץ נוסף.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ משחק גולף
דונלד טראמפ משחק גולף
טראמפ משחק גולף, ארכיון. זועם על הרפובליקנים ו"לעולם לא ישכח"
(צילום: AFP)
בעל בריתו הקרוב בקונגרס, הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, שיחק יחד עם הנשיא גולף באחוזתו בפלורידה ומסר לאחר מכן כי הוא "בטוח" שבכוונתו להמשיך להתעקש על הגדלת המענקים החד-פעמיים לאמריקנים. גרהאם הוסיף שמדובר בדרישה "סבירה" מצד טראמפ, וקרא לקונגרס "להקשיב" לו. למרות זאת, ההערכות בוושינגטון הן שגם אם הגדלת המענקים ל-2,000 דולר תאושר בבית הנבחרים, שם יש לדמוקרטים רוב, הרפובליקנים ששולטים בסנאט יכשילו את המהלך.
חבילת הסיוע שממתינה לחתימתו של טראמפ אמורה לצד העזרה למובטלים לסייע גם למיליוני אמריקנים שמתקשים לשלם שכר דירה. החבילה הזו כוללת גם דחייה בחודש – עד סוף ינואר – של פקיעת תוקף האיסור על פינוי בכוח של דיירים שפיגרו בתשלום שכר הדירה. בארה"ב חוששים שעם פקיעת תוקף האיסור הזה מיליונים ימצאו את עצמם ברחובות. חבילת הסיוע כוללת גם מיליארדים נוספים לחלוקת מזון לעניים, תמיכה בבתי ספר, אוניברסיטאות ובתי חולים, וכן תקציבים נוספים להפצת החיסון לנגיף וביצוע בדיקות לאבחונו.