פחות מחודש לפני שייאלץ לעזוב את הבית הלבן, דונלד טראמפ ממשיך לחולל טלטלה בוושינגטון. הנשיא היוצא הודיע הלילה (בין שלישי לרביעי) כי הוא מתנגד לחבילת סיוע כלכלי ענקית שאושרה ברוב עצום בקונגרס, כדי לעזור למיליוני האמריקנים שמתקשים להתמודד עם ההשלכות הקשות של משבר הקורונה. טראמפ אמר כי העסקה שגובשה, אחרי משא ומתן ממושך בין הדמוקרטים לרפובליקנים, היא "מבישה", ודרש להגדיל את התשלום הישיר הנכלל בה לרוב האמריקנים, מ-600 דולר ל-2,000.
6 צפייה בגלריה
הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ
ממשיך לטלטל את וושינגטון, עד הרגע האחרון. הנשיא טראמפ
(צילום: AFP)

טראמפ טען כי חבילת הסיוע, בהיקף של 900 מיליארד דולר, אינה מספיקה – ואיים להטיל עליה וטו. גם אם יממש את האיום, החוק עבר בשני בתי הקונגרס ברוב של יותר משני שליש, כך שאם יחזור להצבעה המחוקקים עדיין יוכלו לאשר אותו מבלי שטראמפ יחתום עליו. חבילת הסיוע הזו משולבת עם התקציב השנתי שמממן את פעילות הממשל הפדרלי עד ספטמבר 2021, ולפיכך אם אכן יוטל וטו והתקציב לא יאושר, ארה"ב עומדת בפני אפשרות של השבתת הממשל רגע לפני השבעתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן.
חבילת הסיוע הגדולה, נזכיר, הושגה לאחר משא ומתן בין מנהיגי שתי המפלגות בוושינגטון, שנמשך חודשים ארוכים ופריצת הדרך בו התאפשרה רק לאחר סיום מערכת הבחירות הסוערת. זוהי חבילת הסיוע הכלכלי השנייה בגודלה בהיסטוריה האמריקנית, מעט יותר מזו שאושרה ב-2009 כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי באותה עת.
למרות זאת אמריקנים רבים – במיוחד הדמוקרטים – סבורים שהיקף הסיוע אינו מספיק כדי להתמודד עם ההשלכות החמורות עוד יותר של מגפת הקורונה. זאת במיוחד לאור העובדה שהנגיף ממשיך להשתולל כעת ברחבי ארה"ב, עם אלפי מתים ומאות אלפי נדבקים חדשים מדי יום – התפשטות שמביאה כעת להגבלות חדשות ובהתאם גם לעלייה מחודשת בנתוני האבטלה. לשם השוואה, היקפה של חבילת הסיוע הקודמת שאושרה בחודש מרץ היה 2.2 טריליון דולר.
כמו בתוכנית הסיוע הקודמת, גם הפעם החבילה כוללת צ'קים שיישלחו בדואר לרוב האמריקנים, אולם במקום 1,200 דולר שקיבלו במרץ הם אמורים כעת לקבל 600 דולר בלבד (עבור אלו ששכרם השנתי עומד על עד 75,000 דולר). החבילה כוללת גם סיוע למבוטלים בהיקף של 300 דולר בכל שבוע, גם כן חצי מהסכום שהוענק במרץ, ומיליארדים נוספים לסיוע בתשלום שכר דירה, חלוקת מזון לעניים, תמיכה בבתי ספר, אוניברסיטאות ובתי חולים, וכן תקציבים נוספים להפצת החיסון לנגיף וביצוע בדיקות לאבחונו.
6 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב
פלוסי, קפצה באושר על ההכרזה של טראמפ. "בואו נעשה את זה!"
(צילום: רויטרס)
בסרטון שפרסם הלילה טראמפ הוא אמר כי הסכום הנוכחי של המענקים לאמריקנים "מגוחך", ודרש להגדיל אותו ל-2,000 עבור אדם בודד, ו-4,000 לזוגות. טראמפ מתח ביקורת על כך שהקונגרס אישר גם כספים לסיוע עבור מדינות זרות – אם כי כספים אלו נכללים בתקציב השנתי הרגיל, ולא במסגרת חבילת הסיוע שכאמור שולבה בו. הנשיא היוצא קרא לקונגרס "להיפטר מיד מהפריטים הבזבזניים והלא נחוצים בחקיקה הזאת, ולשלוח אליי חוק מתאים – או שהממשל הבא הוא זה שיצטרך לספק חבילת סיוע למשבר הקורונה".

הרפובליקנים ימרו את פיו של טראמפ?

הדמוקרטים, שבמהלך המשא המתן הממושך דחפו למענקים ישירים גבוהים יותר מהסכום שעליו התפשרו בסופו של דבר, מיהרו לברך על ההכרזה של טראמפ. לפי "ניו יורק טיימס" הם מתכננים להעלות כבר היום הצעה על הגדלת המענקים כפי שדרש טראמפ. "סוף-סוף הנשיא הסכים ל-2,000 דולר. הדמוקרטים מוכנים להביא את זה להצבעה במליאת בית הנבחרים. בואו נעשה את זה!", צייצה בטוויטר יו"ר הבית ננסי פלוסי.
מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר היה זהיר יותר בתגובתו, וקרא לטראמפ לחתום כעת על החבילה שאושרה, ולהצטרף בהמשך למאמציהם של הדמוקרטים לקדם תוכניות סיוע נוספות. "נשמח להעביר עוד סיוע שאליו נזקקים האמריקנים. אולי טראמפ יהפוך את עצמו סוף-סוף למועיל וימנע מהרפובליקנים לחסום אותו".
6 צפייה בגלריה
מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט
מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט
מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט. העזרה אכן בדרך?
(צילום: AP)
הזהירות שהפגין שומר מגיעה אולי בצל העובדה שחבילת הסיוע אושרה בזכות לחצים שהפעיל הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שקרא לדמוקרטים להגיע לפשרה. ביידן, שאמנם מדגיש כי בכוונתו לקדם חבילת סיוע נוספת לאחר חילופי השלטון ב-20 בינואר, התגאה בעסקה שהושגה ואמר שזוהי עדות ליכולתו להגיע לפשרות מול הרפובליקנים ולהוציא לפועל את מדיניותו גם בלי רוב מובהק בשני בתי הקונגרס.
הרפובליקנים שיבחו אף הם את העסקה, כאשר מנהיגם בסנאט מיץ' מקונל הכריז בפני האמריקנים ש"העזרה בדרך". ב"ניו יורק טיימס" דיווחו כי האיום של טראמפ להטיל וטו על חבילת הסיוע הגיע בהפתעה גם עבור בכירים בממשלו. אחד מהם הוא כנראה שר האוצר סטיב מנוצ'ין, שהיה שותף לדיוני המשא ומתן על העסקה, ועם ההכרזה עליה ביום שני אמר כי הייתה זו "מתנת יום הולדת נהדרת" עבורו. כעת נותר לראות אם טראמפ אכן יממש את איומו, ואם הרפובליקנים יעזו להמרות את פיו – ולהעביר את הסיוע בכל זאת.

גרמניה: 962 מתים ביממה

בינתיים, בצד השני של האוקיינוס ממשיכות מדינות אירופה להתמודד עם תחלואת הקורונה הגוברת בשטחן. בגרמניה, שבגל הראשון זכתה לשבחים בעולם על ההתמודדות עם הנגיף אך כעת סופגת מכה קשה בגל השני, דווח הבוקר על שיא חדש של מתים ביממה אחת – 962. מכון רוברט קוך, הסוכנות לבקרת מחלות במדינה, דיווח גם על 24,740 נדבקים חדשים.
6 צפייה בגלריה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ב בונדסטאג עם מסכה דיון על הגבלות קורונה
גרמניה כבר לא מגדלור. הקנצלרית מרקל
(צילום: EPA)
מוקד התחלואה הקשה ביותר כעת בגרמניה הוא במדינת המחוז המזרחית סקסוניה, שבתי החולים בה מוצפים בחולים ואף החלו להעביר חלק מהם לבתי חולים באזורים אחרים במדינה. לפי הנתונים של רשויות הבריאות הגרמניות, בסקסוניה מספר הנדבקים עומד על 414 לכל 100,000 תושבים, כפליים מהנתון הממוצע בכל גרמניה.
כדי להתמודד עם התחלואה הגוברת הקנצלרית אנגלה מרקל וראשי 16 מדינות המחוז הכריזו בשבוע שעבר על הידוק ההגבלות של הסגר החלקי שהחל כבר בנובמבר, אך נכשל בהפחתת התחלואה. למעשה גרמניה נמצאת כעת בסגר כללי. הרשויות קראו לגרמנים להימנע מנסיעות אל קרוביהם במהלך חג המולד.
גם בצרפת חוששים מומחי הבריאות מהתפשטות מהירה של הנגיף ומזהירים כי ייתכן שיידרש סגר נוסף, שלישי במספר. "בחזית האפידמיולוגית, המגפה ממש לא תחת שליטה", אמרה לתקשורת המקומית קארין לקומב, ראש המחלקה למחלות מידבקות בבית החולים סנט אנטואן שבפריז. היא אמרה כי חובה להמשיך לשמור על סגר נוסף ככלי אפשרי במאבק בנגיף.

חשש מחג המולד, וגם מהמוטציה

גם בצרפת חוששים המומחים מכך שהמפגשים המשפחתיים הצפויים בחג המולד יביאו לזינוק נוסף במספר הנדבקים, ובהמשך גם במספר החולים והמתים. אתמול דיווחו הרשויות במדינה על עוד 802 מתים ביממה ו-11,795 נדבקים חדשים.

בבריטניה גובר גם כן הלחץ להטיל סגר כללי, בצל החשש מהמוטציה החדשה של הנגיף המשתוללת בלונדון ובדרום-מזרח אנגליה, אזורים שבהם לפי שר הבריאות מאט הנקוק המוטציה "יצאה משליטה". המוטציה הזו, לפי ההערכות, מידבקת ב-70% יותר מהזן הרגיל של הקורונה, אולם אין עדות לכך שהיא קטלנית יותר או שהיא עמידה בפני החיסונים שפותחו.
בסוף השבוע הטיל ראש הממשלה בוריס ג'ונסון סגר על לונדון ודרום-מזרח אנגליה. הוא ביטל את ההקלות שתוכננו לחג המולד למיליוני אנשים ואסר על מפגשים חברתיים בחג ועל נסיעות שאינן הכרחיות מחוץ לאזור הסגר. עסקים שלא מוגדרים חיוניים נסגרו.
לפי שעה ג'ונסון נמנע מהכרזה על סגר כללי, שלישי במספר, אולם כעת מדווחים בממלכה שממשלתו בוחנת הידוק נוסף של ההגבלות. אתמול דיווחו רשויות הבריאות הבריטיות על שיא חדש של נדבקים ביממה אחת, 36,800, ועל עוד 691 מתים. שר הדיור הבריטי רוברט ג'נריק אמר לרשת BBC כי הממשלה צפויה להתכנס היום ולדון בהגבלות חדשות.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ממשלתו שוקלת סגר ותבחן את התנהגות המוטציה. ג'ונסון
(צילום: רויטרס)
"נסתכל על מספרי הנדבקים בכל האזורים של המדינה, ובמיוחד על מה שהזן המוטנטי עושה", אמר ג'נריק. השר הדגיש כי "בשום פנים ואופן" אין כוונה לשנות את הכללים שיאפשרו לשלושה בתי אב שונים להיפגש בחג המולד, באזורים באנגליה שאינם נמצאים תחת הדרגה הרביעית והחמורה ביותר בתוכנית הרמזור הבריטית, דרגה שלא הייתה קיימת עד עתה בתוכנית וג'ונסון יצר אותה למעשה כאשר הכריז על הסגר בלונדון ובסביבותיה. כאשר שר הדיור ג'נריק נשאל אם לאחר חג המולד, מ-26 בדצמבר, ייתכן שיורחבו ההגבלות לאזורים נוספים, הוא לא שלל את האפשרות הזו.

מנהיגת הסקוטים מתנצלת: "בלי תירוצים"

בכל מקרה, יש לציין, הממשלה בלונדון מוסמכת להטיל הגבלות רק על התושבים באזור אנגליה, ולא בשאר החלקים המרכיבים את הממלכה המאוחדת. הממשלות המקומיות בוויילס, סקוטלנד וצפון אירלנד הן אלו שאחראיות על הטיפול במגפה בשטחן.
6 צפייה בגלריה
ניקולה סטרג'ון השרה הראשונה של סקוטלנד
ניקולה סטרג'ון השרה הראשונה של סקוטלנד
ניקולה סטרג'ון בפרלמנט הסקוטי. "לא אתן תירוצים"
(צילום: gettyimages)
בסקוטלנד, אגב, התנצלה היום מי שעומדת בראש הממשלה המקומית, השרה הראשונה ניקולה סטרג'ון, לאחר שתועדה ללא מסכה. תמונתה ללא המסכה, בתוך פאב שאליו הגיעה לאחר לוויה בעיר אדינבורו, פורסמה הבוקר בגרסה הסקוטית של "הסאן".
"ביום שישי האחרון, בעת שהשתתפתי באירוע אזכרה, הייתי ללא מסכה לזמן קצר. זו הייתה טעות טיפשית ואני מאוד מצטערת", מסרה סטרג'ון. "אני מדברת כל יום על החשיבות של מסכות, ולכן אני לא הולכת לתת תירוצים. אני כועסת על עצמי, אני מצטערת".
במפלגת השמרנים הסקוטית, השלוחה המקומית של מפלגתו של בוריס ג'ונסון, מיהרו לתקוף את סטרג'ון וטענו כי בהתנהלותה חתרה תחת המסר שמנסות הרשויות להעביר לסקוטים. "אסור שיהיה כלל אחד עבור ניקולה סטרג'ון וכלל אחר לכל השאר", מסרו השמרנים הסקוטים. רוברט ג'נריק, שר הדיור של ג'ונסון, היה סלחני יותר. "זה אף פעם לא קל, אנחנו כולנו בני אדם בסופו של דבר", אמר.