חגית מתקשה לישון בימים האחרונים. חוסר היציבות הפוליטי עלול לשלוח יד ישר לסל המצרכים של משפחתה הקטנה ולקצץ במוצרי המזון הבסיסיים שמקיימים אותה ואת שני ילדיה, כבר בסוף החודש. הכול בגלל ביטולו של המיזם הלאומי לביטחון תזונתי, שתומך ב-10,800 משפחות וצפוי להיפסק בעוד שלושה שבועות למרות המשבר הכלכלי המתמשך. "אני עובדת כמזכירה רפואית והמשכורת שלי לא גבוהה", היא מספרת. "הגרוש שלי לא משלם מזונות. המשמעות היא לחיות בצמצום, לחשוב פעמיים אם לקנות מעדנים, חטיפים או עוף לשבת".
2 צפייה בגלריה
חגית
חגית
"לחשוב פעמיים אם לקנות מעדנים או עוף לשבת". חגית
(צילום: עמית שאבי)
הפיילוט של המיזם לביטחון תזונתי יצא לדרך לפני כארבע שנים. המשפחות שמטופלות דרכו זכאיות ל-250 שקלים בחודש בכרטיס נטען לרכישה ברשתות השיווק, ו-250 שקלים נוספים בחבילת מזון יבש עד לפתח הבית. "המיזם אפשר לי לקנות לילדים מוצרי חלב, ביצים. אם זה יופסק, איכות החיים שלנו תיפגע משמעותית", אומרת חגית. "זה נתן להמון משפחות להרים את הראש מעל המים. אם יפסיקו אותו, זה יפיל אותנו לתהום".
כיום חיים בישראל כשני מיליון איש מתחת לקו העוני. לפי נתוני המועצה לביטחון תזונתי, לפני הקורונה היו כ-130 אלף בתי אב שהוגדרו במצב של חוסר ביטחון תזונתי, נתון שככל הנראה טיפס בעקבות המגפה. בהתאם היה אמור המיזם להתרחב, אך מהלך בסדר גודל כלכלי כזה דורש אישור בתקציב מדינה – שלא הועבר כבר שנים, בשל המשבר הפוליטי.
לאחרונה נודע למשפחות שמשתתפות בפרויקט שבסוף החודש הקרוב יסתיים התקציב. "המצב רק החמיר בשל הקורונה", מסבירה אורלי פנטביל, מהפורום הירושלמי לביטחון תזונתי. "המיזם הוא המענה היחיד של המדינה לבעיה, המשמעות של סגירתו היא שקיעה של המשפחות האלו".
2 צפייה בגלריה
לינדא סויטי
לינדא סויטי
לינדא סויטי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"יש לי תינוק בן שנה וחצי, רוב הכסף הולך למטרנה עבורו", מספרת לינדא סויטי (41), אמא לשישה, שנמצאת שנתיים במיזם. "בעלי פועל ואין לו עבודה קבועה, ואני מטפלת בקשישים. מצבנו הכלכלי קשה. יש לנו הרבה חובות וקשה לנו לקנות אוכל. אמרו לנו שהחודש הזה זה החודש האחרון של המיזם, כבר עכשיו אנחנו לא קונים מספיק לשישה ילדים, בלי המיזם הזה נצטרך לעשות ויתורים נוספים. אחרי השנה האחרונה, חשבתי שייתנו לנו קצת זמן לעמוד על הרגליים".
יעל, עובדת סוציאלית, היא זו שנאלצת להתמודד בשטח עם מטופלים במצוקה, מבלי שהמדינה תיתן לה כלים. "זה אחד הדברים הכי קשים שיש, לעמוד מול אימא רעבה לילדים רעבים ואין לך איך לעזור לה", היא מסבירה. "המדינה לא נותנת ביטחון תזונתי, ואנחנו נאלצות לשלוח אותן לעמותות".