2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ישראל כץ
יולי אדלשטיין ישראל כץ
אדלשטיין וכץ. ממשיכים להתקוטט
(צילום: שלו שלום, אבי מועלם)
החלטת קבינט הקורונה להימנע מפתיחת חנויות הרחוב כבר עכשיו ממשיכה לחדד את הקרבות בין בכירי הליכוד: שר האוצר ישראל כץ קרא היום (א') לפתוח את חנויות הרחוב כבר ביום שלישי הקרוב ובכך להקדים את המהלך שמתוכנן לתחילת השבוע הבא. מנגד, שר הבריאות יולי אדלשטיין האשים את כץ מבלי להזכיר את שמו ב"הובלה לסגר נוסף".
השר כץ ציין היום כי "זה הזמן לקבלת החלטה על פתיחת חנויות הרחוב ביום שלישי הקרוב. הצורך והצידוק קיימים ומנומקים וגם התחלואה יורדת. התעקשות משרד הבריאות מיותרת וחסרת בסיס עובדתי ומובילה לאנרכיה והיעדר פיקוח שרק יגבירו את התחלואה. את מוקדי ההדבקה יש לאתר ולאכוף במקומות אחרים".
אדלשטיין לא נותר חייב והגיב: "מי שדורש להוביל היום, אחרי העלייה במקדם ההדבקה, לפתיחה פזיזה של המשק, מוביל אותנו בעיניים פקוחות לסגר נוסף ולאסון כלכלי, חברתי ובריאותי. אני מבין את מצוקתם של בעלי החנויות. חובתנו לעזור להם ולספק להם רשת ביטחון כלכלית, לדאוג באמת - לא רק בהצהרות.
"יחד עם זאת, עלינו לזכור כי פתיחה מהירה עכשיו משמעה סגר נוסף אחר כך. השאננות תוביל בסופו של דבר לגזר דין מוות לעסקים רבים. עלינו רק לראות מה קורה כעת בגרמניה, אנגליה, צרפת, יוון ומדינות נוספות ולהבין כי בהחלטות על פתיחת המשק אסור שתהיה תחרות בפופוליזם שעלולה להוביל להרס המשק במקום לשיקומו".

האמירה של כץ שעוררה סערה

בדיון שנערך ביום חמישי האחרון בקבינט הקורונה, הוחלט להחזיר בין היתר לפעילות כבר היום את המספרות, הרפואה המשלימה, טיפולי יופי, צימרים ושיעורי נהיגה. שר האוצר כץ דרש לפתוח את חנויות הרחוב כבר היום - בעוד בתוכנית המקורית נקבע כי הן ייפתחו רק בעוד שבועיים. בסופו של דבר התקבלה פשרה שלפיה חנויות הרחוב ייפתחו כבר ביום ראשון הקרוב ואולי אף לפני כן אם נתוני התחלואה יהיו נמוכים.
לפני הדיון האחרון בקבינט הקורונה, אמר השר כץ: "חייבים לפתוח מיד את חנויות הרחוב שנמצאות על סף קריסה. מה זאת הטרפת הזאת? משרד הבריאות התנתק מהעם ונוהג באטימות לב. די לנהל מאבקי יוקרה על גבם של העסקים. פותחים מסאז'ים כשהחנויות על סף קריסה".
2 צפייה בגלריה
חנויות סגורות וריקות מקונים ברחוב בלפור בת ים
חנויות סגורות וריקות מקונים ברחוב בלפור בת ים
חנויות רחוב שנסגרו בבת ים
(צילום: אסף קמר)
בדיון עצמו אמר שר האוצר: "משרד הבריאות טעה בעבר כשלא נתן לפתוח את המסחר, זה ארבעה מיליארד שקלים בשבוע. בסופו של דבר אחרי עיכוב גדול העסקים נפתחו, והתחלואה המשיכה לרדת. מקדם ההדבקה לא הושפע מכך. אלה טעויות בקנה מידה גרנדיוזי. גם משרד האוצר הביע עמדה וגם משרד הבריאות, אבל אין לדיאלוג הזה כמעט משמעות. עמדת משרד הבריאות היא זו שקובעת, ונגיד גם יותר מזה, אין כאן שום פשרה".
מנגד, שר האוצר אדלשטיין דרש בדיון ביום חמישי לאשר את המתווה כפי שהוא - פתיחת חנויות הרחוב רק בעוד שבועיים, 15 בנובמבר. לדבריו, "העמדה שלנו ברורה ומבוססת. אנחנו מבקשים לקבל את החלטת הקבינט על המדרגות של שבועיים בין השלבים, יש סיכון גדול מאוד. בהצעה שלנו כל המסחר ייפתח ביחד, בשלב השלישי, אם נהיה זהירים. ראש הממשלה קבע שהיציאה תהיה אחראית ומדורגת, אם ניקח מכל הבא ליד זה לא יהיה כך".

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי הביע הבוקר מורת רוח מדבריו של השר כץ בנוגע ל"היעדר חמלה" מצדו של משרדו. "אני מאוד כועס על האמירה הזאת", אמר פרופ' לוי בריאיון לאולפן ynet. "אנחנו מאוד חומלים. לולא היינו חומלים לא היינו עושים כל מיני פטנטים כמו רמזור ואזורים דיפרנציאליים. אנו חושבים על בעלי עסקים ללא הרף. האמירות אינן במקומן".
פרופ' לוי הוסיף: "אם התחלואה תמשיך במגמה טובה, אז בשבוע הבא ביום ראשון אמורות להיפתח גם חנויות הרחוב".
מנכ"ל משרד הבריאות הדגיש כי אמירתו של השר כץ מעוותת את המציאות: "אנשי משרד הבריאות מהווים מטרה לחצים על לא עוול בכפם. לומר שאיבדנו את החמלה זה מנותק מהמציאות. דווקא בשל החמלה אנחנו רוצים להקפיד על יציאה מהסגר במדרגות בטוחות, כדי לא להביא לעוד סגר".