מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, ענה הבוקר (יום א') לשר האוצר ישראל כץ, שטען כי ההתעקשות לא לאשר פתיחת המסחר כחלק מהיציאה ההדרגתית מסגר הקורונה נובעת מהיעדר חמלה. בראיון לאולפן ynet אמר פרופ' לוי: "אני מאוד כועס על האמירה הזאת. אנחנו מאוד חומלים. לולא היינו חומלים לא היינו עושים כל מיני פטנטים כמו רמזור ואזורים דיפרנציאליים. אנו חושבים על בעלי עסקים ללא הרף. האמירות אינן במקומן".
בעניין זה הוא הוסיף: "אם התחלואה תמשיך במגמה טובה, אז בשבוע הבא ביום ראשון אמורות להיפתח גם חנויות הרחוב".
פרופ' לוי הדגיש שהכעס שלו על האמירה של השר כץ נובע מכך שהיא מעוותת את המציאות: "אנשי משרד הבריאות מהווים מטרה לחצים על לא עוול בכפם. לומר שאיבדנו את החמלה זה מנותק מהמציאות. דווקא בשל החמלה אנחנו רוצים להקפיד על יציאה מהסגר במדרגות בטוחות, כדי לא להביא לעוד סגר".
3 צפייה בגלריה
חזי לוי ישראל כץ
חזי לוי ישראל כץ
פרופ' חזי לוי והשר ישראל כץ. "מנותק מהמציאות"
(צילום: גיל יוחנן)
- לגבי המסחר, אנחנו יודעים שמבחינה אפידמיולוגית בעייתי לפתוח הכל. מצד שני אנו מנסים להבין מה הרציונל: בתי הכנסת כן נפתחים הבוקר ועשרה אנשים נמצאים בחלל אחד. אז למה לא בחנויות רחוב? "בנינו תוכנית יציאה מהסגר בשלבים ומדרגות, כאשר לכל מדרגה יש מאפיינים שונים. יש שוני בין בתי הכנסת לבין המסחר ברחוב, משום שלבתי הכנסת נכנסים אנשים קבועים ולא מזדמנים, כפי שאופייני למסחר. לכן זה ברור לנו, ואנו כואבים את כאבם של אנשי המסחר שחלקם איבדו את מטה לחמם".
- עושה רושם ששוב הלחצים של המפלגות החרדיות עבדו, והלחצים של אחרים - כמו משרד האוצר – פחות. "בקבינט יוצגה הבעיה של בתי הכנסת ובאותו להט יוצגו האינטרסים של חנויות המסחר".
- אתה מעריך שבשבוע הבא ייפתח המסחר? "אני מאוד מקווה. אנו רואים מגמה של האטה בבלימה, אבל אני טיפוס אופטימי. אני מקווה שהתחלואה לא עולה בכזו מידה שתגביל אותנו בפתיחת ההגבלות".
3 צפייה בגלריה
דרוזים ממג'דל שמס לוקחים גופה של שייח' דרוזי שנפטר מקורונה
דרוזים ממג'דל שמס לוקחים גופה של שייח' דרוזי שנפטר מקורונה
תיעוד חטיפת גופת השיח הדרוזי מבית החולים זיו
- בעלי עסקים רואים את מה שקרה בבית החולים זיו. אנחנו יודעים שהיו מגעים בין ההנהגה הדתית שם לבין גורמים במשרד הבריאות איך לקיים את הלוויה והמשטרה. אז בסוף, מי שמספיק לוחץ – מקבל. "כל מה שנעשה במג'דל שמס, כולל חטיפת הגופה, לא מקובל על דעתנו. נעשה שם מעשה שלא יעשה ואני מקווה שהדברים יטופלו".
- אני מניחה שגם אתה מתרגש כשאתה צופה בתמונות הילדים חוזרים הבוקר ללימודים, אבל אנחנו זוכרים שזה קרה לפני שלושה חודשים ולא החזיק הרבה זמן. יכול להיות שזה יקרה שוב? "אנו מקווים שלא, החלטנו על מהלכים איטיים בירידה מהסגר. אני מקווה שאזרחי ישראל יבינו שהמטרה לפתוח את הדברים בהדרגה על מנת שחלילה לא נגיע לתחלואה חוזרת וסגר נוסף".
3 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
חוזרים ללימודים, הבוקר ברחובות
(צילום: רויטרס)
הוא התייחס לכך שמורים לא מחויבים לעבור בדיקות קורונה ואמר: "אנחנו לא יכולים חוקית לחייב אנשים לעשות בדיקות. לכן אנו פונים לשכל הישר. יצרנו את כל הכלים לרשות המורים והנקודות ממתינות להם להיבדק".
- מה הצפי שלכם לתחלואה בעקבות פתיחת הלימודים? "אנו יודעים בכל העולם, וגם כאן בספטמבר, שהתחלואה עולה כשהמוסדות נפתחים. כמובן שתהיה עלייה בתחלואה. ילדים לא נדבקים רק בבתי הספר, אלא גם במשפחה, ברחוב".
- באמת נהיינו אזרחים טובים שמצייתים לתקנות ולחוקים, או שפחות אנשים הולכים להיבדק? "אנו רואים ירידה בבדיקות, לכן אנו קוראים לכולם לבוא להיבדק. בטח באזורים שבהם התחלואה גבוהה יותר. אי אפשר להילחם בנגיף על ידי הכחשה".
בצהריים התייחס שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין לסוגיית פתיחת המסחר, וכתב הפייסבוק: "מי שדורש להוביל היום, אחרי העלייה במקדם ההדבקה, לפתיחה פזיזה של המשק, מוביל אותנו בעיניים פקוחות לסגר נוסף ולאסון כלכלי, חברתי ובריאותי. אני מבין את מצוקתם של בעלי החנויות. חובתנו לעזור להם ולספק להם רשת ביטחון כלכלית, לדאוג באמת - לא רק בהצהרות. יחד עם זאת לזכור כי פתיחה מהירה עכשיו משמעה סגר נוסף אחר כך. השאננות תוביל בסופו של דבר לגזר דין מוות לעסקים רבים. עלינו רק לראות מה קורה כעת בגרמניה, אנגליה, צרפת, יוון ומדינות נוספות ולהבין כי ההחלטות על פתיחת המשק אסור שתהיינה תחרות בפופוליזם שעלולה להוביל להרס המשק במקום לשיקומו".