מספר חולי הקורונה המאושפזים קרוב לשיא, מספר החולים במצב קשה גבוה מ-800 ומספר הנפטרים כבר מתקרב לשיא של הגל השני. הממשלה אישרה אתמול (שלישי) סגר מלא, אבל מבחינת בתי החולים יכול להיות שזה היה מאוחר מדי: בריאיונות ל-ynet מספרים הרופאים שבחזית המאבק על עומסים ושחיקה, ומעידים שקצב ההגעה של החולים החדשים הוא חסר תקדים.
"אני מרגיש כאילו אני חי בשני עולמות מקבילים", אומר פרופ' נאיל בשאראת מבית חולים העמק. "האחד זה עולם מחלקת הקורונה שלי וכל הקושי שבה, והשני הוא העולם החיצוני שבו אנשים מתנהגים כאילו אין מגפה".
אמש הגיע מספר החולים שנדבקו בנגיף ואושפזו בבתי החולים ליותר מ-1,500, קרוב מאוד לשיא מלפני כשלושה חודשים. לפני שבועיים עוד היו אלף מאושפזים ולפני חודש – 660 "בלבד". מספר החולים קשה מאמיר אף הוא והגיע ל-828, לעומת 324 לפני חודש. בשיא, בתחילת אוקטובר, היו כמעט 900 חולי קורונה שמצבם קשה. 210 מהחולים מחוברים למכונות הנשמה, ובחמשת הימים האחרונים מתו מדי יום לפחות 24 חולים.
5 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בהלל יפה
מחלקת הקורונה בהלל יפה
"יש צעירים שהמצב שלהם מידרדר לנו מול העיניים". מחלקת הקורונה בהלל יפה
(צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)
5 צפייה בגלריה
ד"ר נאיל בשאראת, מנהל מחלקת קורונה א'
ד"ר נאיל בשאראת, מנהל מחלקת קורונה א'
"הגל הקשה ביותר". פרופ' נאיל בשאראת
(צילום: דוברות העמק)
לדברי פרופ' בשאראת, שמנהל את מחלקת קורונה א' בבית החולים, "זה הגל הקשה ביותר עד כה מבחינת עומס תחלואה. שיעור מונשמים גדול, וגילם צעיר יחסית - בני פחות מ-50. אם נמשיך ללא הגבלות אנחנו צפויים לראות מחזות קשים יותר". בבית החולים העמק מטופלים היום 57 חולי קורונה, שמונה מהם מונשמים ו-22 במצב קשה.

"עלולים לראות הרבה קורבנות"

ג'ניה בוגאוטוב, אחות אחראית במחלקת כתר ג' שמשמשת כמחלקת טיפול נמרץ בקורונה בבית החולים רמב"ם, מתארת: "שברנו את השיא של הגל הקודם, וכרגע יש במחלקה 16 חולים שכולם מונשמים. בגל הקודם השיא היה 13, וגם הוא היה לזמן קצר. כרגע אנחנו עם 16 חולים ומכינים עוד 'קוביה' לקליטת חולים".
5 צפייה בגלריה
 ג'ניה בוגאוטוב, אחות אחראית בכתר ג'
 ג'ניה בוגאוטוב, אחות אחראית בכתר ג'
"שברנו את השיא של הגל הקודם". ד"ר בוגאוטוב
(צילום: דוברות הקריה הרפואית רמב"ם)
5 צפייה בגלריה
פרופסור אלון גרוסמן
פרופסור אלון גרוסמן
"אם לא תהיה ירידה במספרים, נאבד חולים". פרופ' גרוסמן
לדברי בוגאוטוב, "הגל הזה מתאפיין בכך שהחולים מידרדרים במהירות. בגל הקודם הם היו מגיעים למחלקות הקלות יותר, ורק אם הייתה הידרדרות היו מעבירים אותם אלינו. עכשיו הם עוברים אלינו לפעמים ישירות מהמיון, ולעתים הם מגיעים אלינו תוך כדי החייאה. זה ממש מפחיד".
"החולים גם צעירים יותר, בני 60-50", אמרה. "יש רק אחד בן 79, וכל השאר צעירים ולא רק מהמגזר הערבי, כפי שהיה קודם. אנחנו מרגישים את העומס, בין היתר כי אנחנו נכנסים לגל הזה כבר עייפים ושחוקים. לא היה כמעט זמן לנוח בין הגל השני לשלישי, והוא גל מאוד מהיר. הוא שוטף אותנו. זה כמו סרט נע, אנחנו מפנים מיטה, היא לא מספיקה להתייבש וכבר מגיע חולה חדש".
"הצוותים מתחילים להתעייף ולהישחק. זו מלאכה קשה, פיזית ונפשית", הוסיפה. "עברנו גם למשמרות של 12 שעות שהן מאוד קשות. אנשים חושבים שהחיסון הוא סוג של קסם, אבל את התוצאה שלו נראה רק בעוד חודש-חודשיים. עד אז אנחנו עלולים לראות הרבה קורבנות - גם בקרב אנשי הצוות".

ברמב"ם נשברים מדי יום שיאים במספר המאושפזים. בבית החולים התת-קרקעי, שנפתח בעקבות הקורונה, מאושפזים 95 חולים בשלוש מחלקות אזרחיות ובמחלקה שמפעיל הצבא. 24 מתוכם מונשמים, ו-60 במצב קשה. בין המאושפזים גם נער בן 17 שמצבו קשה מאוד, והוא מורדם ומונשם.
מנהל מחלקת הקורונה כתר מונשמים שבמרכז הרפואי לגליל בנהריה, ד"ר אלכס סמוחבלוב, אמר כי "יש לנו כרגע 19 חולים במחלקה, מתוכם שמונה מונשמים והשאר במצב קשה. בשבועיים-שלושה האחרונים יש עלייה גדולה בכמות החולים הקשים, בעיקר המונשמים. אין לנו צוות מיומן מספיק לטיפול בחולים במצב קריטי (טיפול נמרץ), אז פנינו להנהלת המרכזי הרפואי כדי לבטל חלק מהניתוחים האלקטיביים - כך שנוכל לקבל צוותים מחדר ניתוח, בעיקר רופאים מרדימים. אין ברירה אחרת".
5 צפייה בגלריה
ד"ר אלכס סמוחבלוב, מנהל מחלקת כתר מונשמים
ד"ר אלכס סמוחבלוב, מנהל מחלקת כתר מונשמים
"ביקשנו מההנהלה לבטל ניתוחים כדי לקבל תגבורת". ד"ר סמוחבלוב
(צילום: דוברות המרכז הרפואי לגליל בנהריה)
"הרבה אנשי צוות נאלצו להיכנס לבידוד, שלושה מהם רופאים", הוסיף סמוחבלוב. "הצוות הסיעודי נמצא חמש-שש שעות במשמרת בתוך ה'אזור האדום', כלומר בחדרי האשפוז של החולים, כשהוא במיגון מלא. זה כפול ואולי פי שלושה מהזמן שהם נמצאים שם בדרך כלל".
"אחת הבעיות הכואבות ביותר שבהן אנו נתקלים היא מחסור במכונות אקמו (ECMO)", אמר. "מכיוון שבבית החולים שלנו אין את האופציה הזו, אנחנו תלויים בבתי חולים אחרים, אבל כל המכונות תפוסות כרגע. אבל כתוצאה מכך, עלול להיגזר דינם של חולים שלנו למות. זה תסכול גדול לדעת שאנחנו לא יכולים לעזור להם, כי הם לא יכולים לקבל את הטיפול שהם צריכים".
בארבע מחלקות הקורונה שבמרכז הרפואי מאושפזים 68 חולים, מתוכם 51 מונשמים ובמצב קשה.

"לא היו לנו ימים כאלה"

מנהל המתחם התת-קרקעי לטיפול בחולי קורונה בבית החולים בילינסון, פרופ' אלון גרוסמן, אומר כי "הנתונים מפחידים. מספר החולים עולה כל יום, ויש יותר חולים קשים". בבית החולים בילינסון מאושפזים 43 חולי קורונה, מתוכם עשרה מונשמים ו-18 במצב קשה. "צפינו שיהיה גל שלישי, אבל לא חשבנו כמה גדול הוא יהיה", מסביר פרופ' גרוסמן.
"מאושפזים אצלנו גם צעירים בני 40-30, ויש גם חולים שקיבלו מנה ראשונה של חיסון וחלו בקורונה", הדגיש. "יש עלייה יוצאת דופן של החולים הקשים, הרבה יותר גרוע מלפני ארבעה חודשים. לא היו לנו ימים כאלה, הצוותים עובדים מאוד קשה. הם נמצאים פנים מול פנים מול החולים, מסתכלים להם בעיניים ורואים את הקשיים שלהם. אני מפחד שנגיע למצב של איטליה, שלא נצליח לאשפז את כל החולים ולטפל בהם. אנחנו בקצה גבול היכולת, עוד קצת ואיכות הטיפול תרד".
פרופ' גרוסמן מספר כי "יש פחד אמיתי. אם לא תהיה ירידה במספרים, נאבד חולים. הדבר דומה לאצבע בחור בסכר, אבל הפעם החור הולך וגדל ועוד מעט כולנו נישטף עם המים. התסכול גדול. אין לנו מספיק כוח אדם, וכמות החולים הרבים שמגיעים עלולה להוביל למצב שנצטרך להרים ידיים. אני מפחד מהדקה הזו".
"בלי סגר אמיתי לא תהיה ירידה בתחלואה", הוסיף. "הציבור צריך להבין את חומרת המצב - אנחנו במצב חירום. זה הזמן לסגר כואב וקשה, אבל רק לכמה שבועות, יחד עם החיסונים".
מנהלת מחלקה זיהומית א' בבית החולים הלל יפה, ד"ר טטיאנה מיכאלוב, אומרת כי "המצב קשה מאוד. יש לנו עלייה משמעותית בחולים הקשים, רובם קשישים אבל יש גם צעירים שמצבם מידרדר לנו מול העיניים בתוך יממה. פתחנו בתחילת השבוע את המחלקה השנייה, אחרי שרק בסוף השבוע אושפזו 12 חולים. המצב הוא מצב חירום, וכמות החולים רק עולה ועולה - ויש גם תמותה בקרב הקשישים".
גם ד"ר מיכאלוב מסכימה שהפתרון הנוכחי הוא סגר בשילוב עם מבצע החיסונים. "אי אפשר להמשיך ככה", הדגישה. בהלל יפה מאושפזים 41 חולים, מתוכם ארבעה מונשמים ו-13 במצב קשה. בשתי מחלקות הקורונה של בית החולים יש 60 מיטות.
גם בבית החולים לניאדו שבנתניה, שבו מאושפזים 33 חולים - מתוכם תשעה מונשמים - המצב קשה. בבית החולים יש בסך הכל 52 מיטות, והמנהל הרפואי פרופסור צבי שמעוני אומר: "התחלואה הולכת וגואה, והמיון הנשימתי שלנו מוצף. אי אפשר עדיין לדבר על קריסה, אבל העומס באמת מאוד גדול. חלק מאנשי הצוות צריכים להיכנס לבידוד עקב חשד להדבקה".

"כשמכחישי המגפה יעשו כאן סיור, הם יבינו"

בבית החולים וולפסון שבחולון מאושפזים 46 חולי קורונה, שישה מהם במצב קריטי ו-17 במצב קשה. שלושה מהחולים מונשמים, ושניים מחוברים למכשיר אקמו. ד"ר זיו רוזמן, רופא בכיר בטיפול נמרץ שמנהל את מערך ההחייאה בבית החולים, סיפר ל-ynet על העלייה הדרמטית במספר המאושפזים בשבוע האחרון ועל השחיקה של הצוות בשיאו של הגל השלישי. "עלינו בשבוע אחד משישה חולים ליותר מ-40, שזאת תפוסה מלאה במחלקת כתר קורונה שלנו", אמר.
לדבריו, "אפשר להגדיר את המצב היום כקטסטרופה. הצוות מותש ועייף, ויש הרבה מתח כשחושבים על העתיד. אנחנו רגילים לעבוד מאוד קשה בשיא שמגיע בחורף, ואז יש הפוגה קצרה בקיץ שמאפשרת רגיעה - אבל הפעם אנחנו מבינים שבקיץ לא תהיה רגיעה. אנחנו מתחילים להרגיש את השחיקה והעייפות".
ד"ר רוזמן מדגיש כי העלייה במספר החולי לא קשורה לכמות הבדיקות. "יש כמות חולים גבוהה מאוד, ואנחנו מתחילים לקבל חולים גם מירושלים בגלל העומס שנוצר שם. לצערי אנחנו מגיעים למצב שבו בין השיקולים הרפואיים צריך לחשוב על מקום אשפוז, שזה לא מצב אידיאלי בכלל".
"היו אצלנו ארבעה אחים שחלו בקורונה, אחד מהם כבר הבריא וחזר למחלקה אבל סובל לפעמים מקוצר נשימה", הוסיף ד"ר רוזמן. "החיסונים עוזרים לנו מאוד כצוותים רפואיים, מתוך הנחה שכשאיש צוות שחוסן יידבק, המחלה אצלו לא תהיה קשה. זה דבר מעודד שנותן לנו רשת ביטחון. מצד שני יש הבנה שהחיסונים ישפיעו על כלל האוכלוסייה רק בעוד הרבה זמן".
בשבועות האחרונים התקיימו בתל אביב צעדות של מכחישי מגפה, שקראו בין היתר "אין מגפה, תורידו מסכה". לדברי ד"ר רוזמן, מעשיהם היו חסרי אחריות לחלוטין. "הם עלולים לפגוע בהורים, בחברים ובמשפחה שלהם", אמר. "אולי צריך לעשות להם סיור בטיפול נמרץ קורונה, כדי שיבינו שזה לא צחוק ושההתנהלות שלהם חסרת אחריות".
פורסם לראשונה: 23:50, 05.01.21