ברקע הנתונים שהציג היום פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש בישיבת הממשלה לגבי המוטציה הבריטית, מדווחות מעבדות בתי החולים בארץ על עלייה חריגה במספר הדגימות החשודות למוטציה. לפי הנתונים שהציג פרופ' אש, עד כה אובחנו בישראל כ-30 מקרים מאומתים ודאיים של חיוביים למוטציה הבריטית, מהם נדבקו 189 איש.
על פי גורמים במערכת הבריאות, כעת נמצאות במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות - שם נעשית הבדיקה הסופית לאיתור המוטציה - כ-900 דגימות חשודות. 30 המקרים הוודאיים שאותרו עד כה הם מתוך כ-200 בדיקות שנעשו בקרב דגימות חשודות. כלומר, כ-15 אחוזים מהדגימות שנבדקו.
2 צפייה בגלריה
מעבדת קורונה בשיבא
מעבדת קורונה בשיבא
מעבדת קורונה בשיבא
(צילום: עמית הובר)
משרד הבריאות הנחה לאחרונה את מעבדות בתי החולים להעביר דגימות של כלל התוצאות החיוביות למעבדה המרכזית, שנמצאת במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אך מנהלי חלק מהמעבדות כינו את הדרישה הזו "לא ריאלית". זאת, מפאת המספר הרב של דגימות חיוביות שנמצאו לאחרונה.
היעדר אחד הגנים בבדיקת הדגימה עשוי להעיד על כך שהיא חשודה בהימצאות המוטציה הבריטית, שאחד ממאפייניה הוא שהיא גורמת להדבקה בסיכויים גבוהים באופן משמעותי.
"בהחלט יש עלייה במספר הדגימות החשודות", מספר מנהל מעבדה ממרכז הארץ. "קשה לדעת עד כמה בדיוק, אבל כ-25 אחוזים מכלל הדגימות החיוביות לקורונה בזמן האחרון מסווגות כעת כחשודות. זו עלייה משמעותית". מנהל מעבדה אחרת בצפון הוסיף: "אנחנו שומעים גם ממנהלי בתי חולים נוספים על עלייה משמעותית בשיעור הדגימות החשודות שמועברות לשיבא".
פרויקטור הקורונה הציג היום בישיבת הממשלה את הנתונים שמראים את המהירות שבה מתפשטת המוטציה בארץ. לפי המצגת של הפרויקטור, עד כה זוהו כ-30 מקרי מוטציה ודאיים בישראל ו-189 מאומתים שנדבקו מהם. ניתוח שרשראות המגעים שלהם מוביל למאות רבות של חולים. בכמה מוקדים ויישובים מזוהים קצבי הכפלה מהירים וחריגים החשודים כעדות למוטציה. לפי אש, ההערכה היא שהמוטציה כבר מפושטת בקהילה וצפויה להגביר קצבי הדבקה.
במצגת צוינו חלק מהיישובים שבהם מצויים מאומתים או מגעים עם המוטציה: אשדוד, הרצליה, חולון, ירושלים, כפר יונה, מגדל העמק, נס ציונה, נתניה, עפולה, צור יצחק, קריית אונו, רמת גן, רמת ישי ותל אביב.

ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, אמרה כי "המגעים של מי שהיה עם הווריאנט מפוזרים בשלושה בתי ספר שונים שמהם נדבקו 32 אנשים. יש לנו דרך לזהות אותו במעבדה קצת לפני, דרך בדיקה שמצליחה להראות את הגן של הווירוס. יש חמש מעבדות שמשתמשות בבדיקות האלה".
לדברי פרופ' ינון אשכנזי מהאוניברסיטה העברית, "אי אפשר למנוע את ההשתלטות של המוטציה, אבל אפשר להוריד את התחלואה ואז נהיה במצב יותר טוב. אם נצא אחרי הסגר בצורה מהירה ולא מבוקרת, נקבל התפרצות יותר משמעותית בהמשך. התחלואה של בני 60 ומעלה היא עדיין חלק חשוב. החיסון לא יעיל במאה אחוז ואי אפשר לחסן את כל האוכלוסייה. יהיו מי שיידבקו".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח אותה ישיבה כי "המוטציה הבריטית יצאה משליטה, בריטניה נמצאת כעת בסגר מלא לאחר שיעור תמותה מסיבי. לצערנו, גם אצלנו המוטציה החדשה של הקורונה מזנקת, אם כי לא באותו קצב".
גם ראש המל"ל מאיר בן שבת הזהיר באומרו כי "המוטציה הבריטית עלולה לשנות דרמטית את קצב ההדבקה והמגמות". מנתונים של קופות החולים שהוצגו נראה כי כבר עתה 13% מכלל הנדבקים הם כאלו שנדבקו במוטציה. זאת, בהשוואה לפחות מ-2% לפני שבועיים.
לאור התפשטות המוטציה והעלייה החדה בתחלואה בישראל, ובפרט בכמות החולים הקשים והמאושפזים, אישרה הממשלה כי ישראל תיכנס לסגר מלא ומהודק החל מהלילה שבין חמישי לשישי ולמשך שבועיים. במסגרת הסגר לא יתקיימו לימודים בכל שכבות הגילאים, מלבד החינוך המיוחד, ומגבלת ההתקהלות תוחמר לחמישה במקום סגור ועשרה במקום פתוח. יציאה לעבודה תותר למקומות חיוניים בלבד, ורשימת חריגים תצומצם. כמו כן, תבוטל פעילות ספורט מקצועי.