הר הגעש קילוואה שבהאוויי התפרץ היום (ב'), כשנתיים לאחר ההתפרצות הקודמת שלו שהביאה אז להרס נרחב.
בהודעה שפרסם מכון הסקר הגאולוגי של ארה"ב נמסר כי הר הגעש התפרץ ב-21:30 לפי השעון המקומי, או 09:30 לפי שעון ישראל. ההתפרצות התרחשה בפסגת הר הגעש המכונה האלמאומאו.
4 צפייה בגלריה
 הר געש הגעש קילוואה ב הוואי התפרץ התפרצות געשית
 הר געש הגעש קילוואה ב הוואי התפרץ התפרצות געשית
התפרצות הר הגעש בהוואי. חשש מענן האפר
(צילום: פארק הרי הגעש הלאומי של הוואי)
במכון הסקר הגאולוגי הזהירו כי הסיטואציה בהר הגעש "מתפתחת במהירות" והבטיחו לספק פרטים נוספים לכשיתקבלו. בעקבות ההתפרצות הועלתה רמת הכוננות באזור לדרגה של "אזהרה".
זמן קצר לאחר שהר הגעש התפרץ נמדדה באזור רעידת אדמה בעוצמה 4.4, ומאות תושבים דיווחו שחשו את הרעש, אם כי לא נראה שנגרם נזק או שמישהו נפגע. לפי מכון הסקר הגאולוגי, לפחות שבעה רעשים נוספים, בעוצמה של 2.5 עד 2.7, נמדדו בהמשך.
לפי שעה לא הוכרז על פינוי תושבים באי האוויי שבו שוכן הר הגעש – האי הגדול מבין קבוצת האיים שלה אותו שם. עם זאת, הרשויות קראו לתושבים בכמה יישובים להימנע מלצאת החוצה עקב חשש שרוחות הנעות בכיוון דרום-מערב יביאו עמן אפר געשי. לפי שירות מזג האוויר בהונולולו, חשיפה ממושכת לאפר הגעשי עלולה לגרום לצריבות בעיניים ובדרכי הנשימה.
4 צפייה בגלריה
 הר געש הגעש קילוואה ב הוואי התפרץ התפרצות געשית
 הר געש הגעש קילוואה ב הוואי התפרץ התפרצות געשית
ההתפרצות בשעות הלילה בהוואי, היום
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
התפרצות הר געש הוואי
התפרצות הר געש הוואי
ההתפרצות לפני שנתיים. אז זה נמשך שלושה חודשים
(צילום: EPA)
קילוואה הוא הפעיל מבין הרי הגעש שבאיי האווי, ואחד מהפעילים ביותר בעולם כולו. הפעם האחרונה שבה התפרץ הייתה במאי 2018 – אז ההתפרצות נמשכה כשלושה חודשים. יותר מ-700 בתים נהרסו ותושבים רבים פונו מבתיהם. באותה התפרצות שפך הר הגעש כמות עצומה של לבה, כזו שמספיקה למילוי 320,000 בריכות אולימפיות. שטח בגודל של חצי ממנהטן כוסה ב-24 מטרים של לבה שבהמשך התקשתה.
במכון הסקר הגאולוגי מסרו הבוקר כי בחודשים האחרונים הם הבחינו בפעילות מוגברת בהר הגעש, כמו שינויים מסוימים בתוואי השטח וזינוק במספר רעידות האדמה הנמדדות בו.