"אין מוגנות לתלמידים בבתי הספר מפני אלימות מינית, והנתונים האמיתיים על היקפי ההטרדות המיניות גדולים הרבה יותר ממה שחושבים". כך אמר יו"ר מועצת התלמידים איתי קרויטרו בדיון שהתקיים השבוע בוועדת החינוך של הכנסת.
7 צפייה בגלריה
נערה אובדנית עצובה בני נוער התאבדויות
נערה אובדנית עצובה בני נוער התאבדויות
היעדר חינוך מיני לבני הנוער. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הדיון בנושא התמודדות מערכת החינוך עם אירועי אלימות כפי נשים ונערות, נערך בעקבות מקרה האונס הקבוצתי שאירע במלון הים האדום באילת. חברים בוועדת החינוך דרשו ממשרד החינוך לכלול במערכת לימודי החובה תוכניות למניעת אלימות.
"יש נגיעות ואמירות, כשמתלוננים אין למורים כלים להתמודד והשיח עצמו מביך", הטיח קרויטרו, "בנות רבות פנו אליי לגבי פגיעות מיניות שעברו על ידי מורים, ובתי הספר אמרו להן שאין להם מה לעשות עם התלונות, או שבית הספר נתן גיבוי למורים. כשתלמידה מתלוננת שמורה הטריד אותה והעיר לה הערה על הגוף שלה, או שתלמיד אמר לה משהו, צריך שיהיה מי שיקשיב ויטפל".
7 צפייה בגלריה
איתי קרויטרו
איתי קרויטרו
"תלמידים לא מוגנים, אין מענה". איתי קרויטרו
(צילום: דוברות מועצת התלמידים והנוער הארצית)
לטענת יו"ר מועצת התלמידים, המורים אינם מכירים את החוק נגד הטרדה מינית על סעיפיהם השונים. "צריך להקים מנגנון חיצוני למוגנות על תלמידים בבית הספר, מקום שאליו התלמיד יכול לפנות וזה לא ייסגר בתוך המוסד הלימודי. המורה הוא לא בר-הכשרה לטפל בכך, אין אף אחד בבית הספר שמתמחה בנושא", הוא אמר.
7 צפייה בגלריה
"אין למורים כלים להתמודד". אילוסטרציה
"אין למורים כלים להתמודד". אילוסטרציה
"אין למורים כלים להתמודד". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בדיון שהתקיים ביוזמת ח"כ עינב קאבלה, גם חברי הכנסת מתחו ביקורת על משרד החינוך בטענה להיעדר שיעורים בנושא חינוך מיני באופן מחייב.
המשתתפים התקוממו על כך שאנשי השירות הפסיכולוגי-ייעוצי מתייחסים לכל מפגש בודד עם כיתה כאל תוכנית לחינוך מיני ולא כך הוא, ודרשו לקיים שיעורי חובה.
7 צפייה בגלריה
עינב קאבלה
עינב קאבלה
"אין מענה ומדיניות, חייבים שינוי". ח"כ עינב קאבלה
(צילום: חוסן לישראל)
"חייבים שינוי מהותי בהתנהלות מערכת החינוך", אמרה ח"כ קאבלה, "ניכר כי אין מענה הולם בבתי הספר. אין מדיניות ברורה, אין מספיק צוות שמוכשר לטיפול בנושא, והקצאת המשאבים לוקה בחסר. גם המעט שנעשה מתבצע ללא קו סדור וללא תכלול ופיקוח מרכזי של משרד החינוך".
לדבריה, "תכנים הנוגעים למניעת אלימות מינית, התפיסה והלמידה בעניין שיח ראוי ומכבד מול שיח פסול ומבזה, תכנים הנוגעים לשוויון מגדרי - כל אלה לא צריכים להיות במסגרת 'רשות', כך שאם יש שעה פנויה אז אולי מגיעים לכך. כל אלה צריכים להיכנס כמערך חובה במערכת החינוך. נדרשים פתרונות קבועים שיוטמעו באופן קבוע לאורכה ולרוחבה של המערכת תוך שימת לב לכלל המגזרים. אני מצפה שלא נחכה לאירוע מטלטל נוסף כדי להידרש ליישם את הפתרונות הנכונים".
7 צפייה בגלריה
"משאבים אפסיים והפקרה". ח"כ מרב מיכאלי
"משאבים אפסיים והפקרה". ח"כ מרב מיכאלי
"משאבים אפסיים והפקרה". ח"כ מרב מיכאלי
(צילום: עידו ארז)
ח"כ מרב מיכאלי ציינה כי "האונס באילת הוא לא מקרה ראשון ולא בודד. זה שנים שבכל הארץ נחשפים מקרי אונס קבוצתיים בנערות. בדיון נחשף שוב עד כמה משרד החינוך מזניח את נושא השוויון המגדרי וההתמודדות עם אלימות מינית ומגדרית. המשאבים המוקצים לנושא אפסיים והמשרד מפקיר את התלמידות והתלמידים, וגם את צוותי ההוראה שנדרשים להתמודדות בלי הכשרה מתאימה או כתובות מקצועיות לטיפול בבעיה".
במשרד החינוך מסרו כי פסיכולוגיות ויועצות בית הספר עומדות לרשות הצוותים החינוכיים בהדרכה וליווי בנושאים המורכבים הללו, וכי היועצים החינוכיים עוברים הכשרה והשתלמויות ומעבירים את התכנים למורים.
עוד נמסר כי מסקר שערך השירות הפסיכולוגי של המשרד עולה כי ב-79% מבתי הספר היסודיים נלמד נושא מיניות בריאה, בחטיבות הביניים 82% ובחטיבה העליונה 78%.

ילדים נחשפים לפורנוגרפיה החל מגיל שמונה

מנתוני עמותת "תודעה", המפעילה תוכניות לחינוך מיני, עולה כי 18% מהילדים, הילדות, הנערים והנערות עברו פגיעה מינית לפני גיל 18. בקרב אוכלוסיות סיכון מדובר בכ-60% מהנערות.
בעמותה ציינו כי כ-50% ממקרי הפגיעה המדווחים מתרחשים בין קטינים, ולכן הוחלט להתמקד באוכלוסייה זו ובתופעת האלימות המינית בין בני נוער.
עוד עולה כי הגיל הממוצע לחשיפה ראשונית לפורנו בישראל הוא שמונה. 42% מבני ובנות הנוער צופים בפורנוגרפיה מספר פעמים בשבוע, כאשר כ-50% מבני הנוער נחשפו לתמונות עירום, או פרסמו ברשתות החברתיות הודעות בעלות אופי מיני.
7 צפייה בגלריה
השאלות מתוך הסרטונים שמשרד החינוך מעכב
השאלות מתוך הסרטונים שמשרד החינוך מעכב
מתוך סרטוני משרד החינוך
7 צפייה בגלריה
חינוך מיני באמצעות קומיקס
חינוך מיני באמצעות קומיקס
חינוך מיני באמצעות קומיקס
(צילום: אנה בלנקי)
בתחילת שנת הלימודים הקרובה צפויה להתחיל לפעול תוכנית לחינוך מיני-דיגיטלי בשילוב "סטוריז". האתר האינטראקטיבי מותאם מובייל, ויפגיש את התלמידים עם מצבים שונים בעוד שהם בוחרים כיצד ימשיך הסיפור.
התוכנית תכלול חינוך מיני באמצעות סיפורי קומיקס, המנגישים לתלמידים ידע ותרגול מיומנויות בקבלת החלטות ביחס למיניות בתרחישים שונים שבהם נתקלים בני הנוער.
"התלמידים מקבלים מידע והזדמנות לתרגל קבלת החלטות ביחס למיניות, ועידוד לסייע לאחרים", הסבירה ד"ר אדוה ברקוביץ רומנו, מנכ"לית עמותת "תודעה" - הנאבקת בתופעת הזנות בארץ ומפעילה תכניות חינוכיות למניעת אלימות מינית. "תלמידים מקבלים משוב על הבחירות שלהם ועל האפשרויות הנוספות בתרחיש. הממשק כולל צ'ט אנונימי עם צוות מקצועי להתייעצות".
לדבריה, חלק מגורמי האלימות המינית טמונים בכך ששיעור גבוה של תלמידים לא קיבל כל חינוך מיני, או שהוא היה לא יעיל מסיבות שונות.
כותבי התוכנית שפותחה במסגרת "הכוורת", בשיתוף הג'וינט והביטוח הלאומי , סבורים כי באמצעות הקומיקס ככלי לחינוך מיני ניתן לחזק את יכולת קבלת ההחלטות וכן להימנע מהתנהגות מסוכנת ביחס למיניות.