מנכ''לית ועדת הבחירות המרכזית, עו''ד אורלי עדס, ערכה היום (שני) תדרוך ראשון לתקשורת מאז התפזרה הכנסת בשבוע שעבר - ובצל הסגר השלישי בישראל. ynet העביר את דבריה בשידור חי.
"מדובר במיזם ענק שבו במשך כ-90 ימים אנחנו פועלים באופן אינטנסיבי ומקיימים את כל ההכנות הנדרשות שמתרכזות ליום הבחירות", אמרה עדס, "בכל אחת ממערכות הבחירות הללו התמודדנו עם אינסוף אתגרים, האתגר הכי גדול שאותו לא צפינו בבחירות לכנסת ה-23 הוא הנגיף המסתורי שהתפשט בעולם. אנחנו המדינה הראשונה שהתמודדה עם בחירות בצל קורונה".
9 צפייה בגלריה
אילוסטרציה הצבעה של חולי קורונה ומבודדים
אילוסטרציה הצבעה של חולי קורונה ומבודדים
הדמיה: הצבעה של חולי קורונה ומבודדים
"כדי להמחיש את הפרופורציות, אתמול היו לנו 33 אלף חולים לעומת 13 חולים בקורונה בבחירות הקודמות שחזרו מהספינה ביפן", אמרה עדס, "הרצון שלנו הוא לקיים את מערכת הבחירות הנוכחי תוך מימוש כל הערכים של מדינה דמוקרטית, לצד הזכות של כל אדם לצאת ולהצביע - ותוך כדי להקפיד על כל התנאים לשמירה על בריאות הציבור.
"ברור שהקו המנחה צריך להיות הפחתה של התקהלויות בקלפי, ולכן ננקוט במקבץ פעולות שיאפשרו את ביצוע בחירות ביום אחד בלבד", המשיכה עדס, ופירטה על אמצעי המיגון בקלפיות: בין היתר מחיצות בין הבוחרים לבין חברי הוועדה, אמצעי חיטוי, אוורור החדרים ועוד.
9 צפייה בגלריה
אורלי עדס מציגה את ערכת ההצבעה הסטרילית שתחולק למבודדי הבית
אורלי עדס מציגה את ערכת ההצבעה הסטרילית שתחולק למבודדי הבית
"מספר הקלפיות יגדל בשליש". עו"ד עדס
(צילום: ועדת הבחירות המרכזית)
9 צפייה בגלריה
אילוסטרציה הצבעה של חולי קורונה ומבודדים
אילוסטרציה הצבעה של חולי קורונה ומבודדים
הדמיה נוספת, בחירות רביעיות - בצל קורונה
9 צפייה בגלריה
אילוסטרציה הצבעה של חולי קורונה ומבודדים
אילוסטרציה הצבעה של חולי קורונה ומבודדים
"ייפתחו קלפיות ניידות שבהן ניתן יהיה להצביע בה מבלי לצאת מהרכב"
(צילום: ועדת הבחירות המרכזית לכנסת )
"אחד הדברים שנעשה הוא להציב שני פרגודים בכל קלפי", אמרה, "התייעצנו עם מומחים לחקר ביצועים לגבי מספר הבוחרים בקלפי, על מנת להפחית את זמני ההמתנה". עוד מתוכנן, לדבריה, "למנות סדרן ממונה קורונה ייעודי, רק לצורך שמירת מרחקים. נסמן במדבקות מרחק של שני מטרים ביניהם".
עדס הוסיפה: "אם לפי החוק מספר הבוחרים המרבי יכול להגיע עד 800, לאור הניתוחים, נפחית את המספר בעלי זכות הבוחרים ל-600 אנשים. ניתן דגש על קלפיות שבהן זכות ההצבעה עלה ל-80%. ייתכן שבקלפיות בריכוזים שבהם היה אחוז הצבעה גבוה, נפחית את המספר ל-650".
מהלך נוסף שעדס ציינה הוא שימוש במבנים חדשים לטובת הבוחרים: "ייתכן שנאתר מקומות שבהם לא השתמשו בעבר, ובהם יהיה שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות. כוונתנו להפחית את המספרים".
9 צפייה בגלריה
קלפי ייעודית לחולי קורונה בתל מונד
קלפי ייעודית לחולי קורונה בתל מונד
קלפי ייעודית לחולי קורונה בתל מונד
(צילום: ליהי קרופניק)

"נקים מערך ייחודי של קלפיות לחולים ומבודדים"

עו"ד עדס ציינה כי "כל מי שחולה בבית או מבודד בביתו, יוכל להגיע לקלפי ייעודית. חלקן יהיו במבנה קבע". היא סיפרה כי פנתה למנכ"ל קופת החולים כללית, שנתן לוועדה רשות להשתמש במתקני הקופה. "המטרה היא שאנשים ייצאו מביתם ויצביעו ללא כל מגע עם אדם אחר", אמרה, אך טרם נקבה במספר הקלפיות הללו.
"אנחנו מחויבים להצבת קלפי ייעודית למבודדים וחולים בכל רשות מקומית ומועצה אזורית. המשמעות היא שאם יש 255 רשויות, אז בבסיס יהיו 255 קלפיות", הוסיפה, "אבל בירושלים, למשל, לא ניתן להציב קלפי אחת, גם לא בבני ברק. אנחנו כבר יודעים שצריך שם הרבה קלפיות. אנחנו נבחן את הנתונים לאורך התקופה, ונשתדל להיערך בהתאם".
עדס הוסיפה כי ייפתחו קלפיות ניידות שבהן ניתן יהיה להצביע בה מבלי לצאת מהרכב. "המטרה היא שאנשים לא יירדו אפילו מהמכוניות. הם ייצאו מהבית, ייכנסו לרכב, יצביעו ויחזרו לביתם ללא כל מגע. אנחנו מתייעצים בעניין הזה עם משרד הבריאות ואנחנו גם בודקים אם אדם שהחלים מהמחלה או אדם שכבר התחסן, יוכל להגיע ולעבוד בקלפיות לחולי קורונה".

"קלפיות ייעודיות בבתי אבות ובמלוניות"

עדס התייחסה לאוכלוסיית הגיל השלישי, ואמרה כי תתקיים בהן הצבעה ייעודית: "יהיו בבתי אבות קלפיות שאליהן איש לא ייכנס מלבד הצוות. מדובר בפרויקט אדיר של הקמה מאפס בכ-720 מוסדות", היא העריכה.
היא ציינה עוד סוג של קלפיות - שיוקם במלוניות הקורונה. "שוב, אנחנו לא יודעים כמה קלפיות יפעלו, כמה חולים או מבודדים יהיו", אמרה, "בשבועיים האחרונים אנו רואים מערך מחודש של המלוניות עבור אלו שחוזרים מחו"ל". בסיכומו של דבר, לדבריה, יוקמו לא פחות מתשעה סוגי קלפיות.
9 צפייה בגלריה
תחילת מבצע החיסונים של בתי האבות
תחילת מבצע החיסונים של בתי האבות
תחילת מבצע החיסונים בבתי האבות
(צילוםף איתן אלחרז, TPS )
עדס דיברה גם על הקושי בגיוס עובדים למערכת הבחירות הזאת. "אם בחודש מרץ כאשר הקמנו את הקלפיות באוהלים ולא הצלחנו לגייס עובדים, ומדובר בכמה עשרות בלבד, היום אנו מדברים על אלפים רבים. אז גייסנו את מתנדבי מד"א", סיפרה.
לדבריה, ייתכן שהפעם ההצבעה בצה"ל תתבצע כמה ימים לפני יום הבחירות. "זה יחסוך לנו עוד שלב וכמה שעות עבודה שהן קריטיות לנו לפני הכניסה לליל הסדר", אמרה.
עוד היא אמרה כי נבחנת אפשרות לעריכת בדיקות או ביצוע חיסונים לעובדי הקלפיות, כאשר תינתן עדיפות לעובדים בבתי האבות ובקלפיות לחולים ולמבודדים. "נקים גם חמ"ל, דסק מיוחד כאן במטה, כפי שעשינו בפעם הקודמת, שיכלול נציגים מפרקליטות המדינה, ועדת הבחירות, וכל גוף רלוונטי שיבחן סוגיה לגופה".
שינוי נוסף שייעשה כחלק מההתאמה של מערכת הבחירות למגבלות הקורונה, נוגע להגשת הרשימות למפלגות. "הגשת ההרשמה תתבצע בזום, לא תהיה כניסה חגיגית", אמרה מנכ"לית ועדת הבחירות, "רק אחרי שתיכנס משלחת אחת, תיכנס נוספת. נאפשר הגשה בקובץ ממוחשב, קובץ מודפס חתום בחתימה מקורית של בא-כוח של רשימות המועמדים, אבל זה יהיה במתכונת מצומצמת", היא הוסיפה.
במקרה של חשיפה לחולה קורונה בקלפי ביום הבחירות, אמרה עדס כי עדיין לא גובש מתווה פעולה במקרה כזה - וכי במידת הצורך רק נשיאות ועדת הבחירות רשאית לעצור הצבעה.

כ-5,000 פקחי טוהר הבחירות יצוידו במצלמות

עו"ד עדס אמרה כי בבחירות אלה יוצבו כ-5,000 פקחי טוהר הבחירות בכל הקלפיות ברחבי הארץ, בעוד שעל כל שתי קלפיות יהיה מפקח מצויד במצלמה. "כשאנחנו מדברים על מפקח עם מצלמה, המשמעות היא שהוא לא מצלם את כל מי שמגיע לקלפי, הוא לא מתעד את ההצבעה. הוא יתעד אך ורק אירוע חריג במידה שיקרה, ויתעד את הספירה כשאין בוחרים בחדר".
אתגר משמעותי שעדס הציגה קשור במעטפות הכפולות - שמספרן צפוי לעמוד על כחצי מיליון בשל תוספות הקלפיות הייעודיות, "ושאותן יש לסיים לספור תוך יומיים היות שבאותו השבוע חל ליל ערב חג הפסח".
9 צפייה בגלריה
הציבור מצביע בבחירות 2020
הציבור מצביע בבחירות 2020
הציבור מצביע בבחירות 2020. "הפעם יהיו תשע סוגי קלפיות"
(צילום: AFP)
בשבועות האחרונים, עוד לפני שפוזרה הכנסת ה-23, בוועדת הבחירות כבר התכוננו לבחירות לכנסת ה-24 שמתקיימות השנה בסימן מגפת הקורונה. עו"ד עדס הבהירה אז כי מדובר במבצע ענק שידרוש תקציב גדול יותר, כוח אדם רחב יותר והיערכות מיוחדת.
בריאיון לאולפן ynet בשבוע שעבר אמרה עדס כי "הוועדה תשתדל לעשות את ההתאמות הנחוצות, בהן הפרדה של מבודדים ומאומתים, כדי לאפשר בחירות במרץ בצל הקורונה". היא קראה אז למשרד הבריאות "לעשות הכול כדי להפחית את התחלואה בחודשים הקרובים כדי להגיע למרץ עם פחות חולים", וטענה כי בשלב זה מאוחר מדי לשנות את השיטה, כלשונה.
9 צפייה בגלריה
און ודר מנירים עוטף עזה
און ודר מנירים עוטף עזה
"יהיו סדרני קורונה שתפקידם רק להקפיד על שמירת מרחק"
(צילום: בראל אפרים)
בדיוני ועדת החוקה בעניין הבחירות בצל הקורונה שהתקיימו בשבוע שעבר פרצו ויכוחים בין גורמי ועדת הבחירות לבין גורמי משרד הבריאות. בוועדת הבחירות התנגדו להצעות משרד הבריאות להצבעה באינטרנט או בדואר, מחשש לזיוף בבחירות ושיבושים אחרים.
"זה לא שעכשיו נראה מערכת בחירות שהיא עולם אחר, זו עדיין תהיה הצבעה בפתק", אמרה אז עדס ויצאה נגד נציגת משרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס: "ההצעות ההזויות של משרד הבריאות הן לא ריאליות, זה לא הגיוני עכשיו לשנות את שיטת הבחירות".
9 צפייה בגלריה
קלפי ייעודית לחולי קורונה בתל מונד
קלפי ייעודית לחולי קורונה בתל מונד
קלפי ייעודית לחולי קורונה. "המטרה היא שיצביעו ויחזרו לבתים ללא כל מגע אדם"
(צילום: ליהי קרופניק)
עד כה סוכמו עם משרד הבריאות תנאים מסוימים לקיום הבחירות: בין היתר יוקטן מספר הבוחרים בכל קלפי, חברי ועדות הקלפי יהיו ממוגנים, בעמדות יהיו אמצעי חיטוי לעובדים וגם למצביעים, בבית האבות יוצבו קלפיות ובמטה ספירת הקולות שוקלים להציב חוצצים ולחלק את העובדים לקפסולות.
עם זאת, עדס הבהירה כבר אז כי לצד כל ההכנות שיעשו, אין אינדיקציה אמיתית למספר החולים והמבודדים שיהיו בישראל ביום הבחירות. "פתרונות של שמירה על בריאות הציבור - הנושא מדיר שינה מעינינו. אם משרד הבריאות ינקוט בשורה של צעדים ראויים ונכונים כבר מעכשיו, אולי ביום הבחירות נגיע רק למאות חולים ואז יפתרו הבעיות", אמרה.

תקציב הבחירות - כחצי מיליארד שקלים

לפי ועדת הבחירות, התקציב הנדרש בכדי לקיים את הבחירות בזמן קורונה בצורה הבטוחה ביותר מוערך כחצי מיליארד שקלים, כאשר בתקופה רגילה התקציב עומד על 400 מיליון שקלים. תוספת של עוד כמאה מיליון שקלים נובעת בעיקר בשל תגבור עמדות קלפי, כוח אדם, ציוד חיטוי ומיגון ועוד.
מבחינת כוח האדם הנדרש, מספר העובדים במערכת בחירות בתקופה רגילה עומד על כמעט מאה אלף שקלים, וההערכות הן שבתקופת הקורונה ידרשו עוד כ-130-140 אלף אנשים.