ברקע המשבר הקואליציוני והאפשרות לפיזור הכנסת בעוד שבועיים, אומר הבוקר (יום ה') שר המשפטים אבי ניסנקורן כי אין בשלב זה כל מגעים בין כחול לבן והליכוד למניעת בחירות. בראיון לאולפן ynet הוא הוסיף: "הדברים ברורים - תקציב, רוטציה, מינויים תקינים, ועדת שרים מתפקדת, ממשלה מתפקדת – שום דבר לא השתנה. אין מגעים, כרגע אנו בדרך לבחירות. הכדור בידי הליכוד".
אתם מדברים על המאבק הזה כאילו אתם מנותקים מהסקרים. אתם על סף אחוז החסימה. "הסקרים משתנים. כרגע הממשלה לא מתפקדת. זה עוול לעם ישראל".
היום 10 בדצמבר. ב-22 בדצמבר פג תוקף כל המשחקים סביב התקציב. אפשר לקבל את מה שאתם רוצים ב-12 יום? "אפשר להגיע לסיכום אם הליכוד רוצה, אבל הסיכום צריך לכלול את הכללים הללו בצורה מאוד מאוד ברורה. כרגע ההיתכנות נמוכה כי אנו רואים את ההתנהלות, ומי שלא עומד בהסכמים וסיכומים מהיום הראשון - האפשרות שיעמוד בסיכומים ב-10 ימים האחרונים – קלושה".
תחושתך שאנחנו בדרך לבחירות? "כרגע זו התחושה שלי. הלוואי שזה ישתנה, כרגע אני לא רואה את זה. נתניהו בקמפיין מהיום הראשון שהקמנו את ממשלת האחדות. הוא לא עובד בשביל עם ישראל. אם אין תקציב - זה לעבוד נגד העם. ואם אין מינויים תקינים גם אחרי שבג"ץ אומר שצריך - זה לעבוד נגד עם ישראל".
4 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן באולפן ynet
אבי ניסנקורן באולפן ynet
ניסנקורן באולפן ynet, הבוקר. "היעדר תקציב - זה לעבוד נגד העם"
(צילום: קובי קואנקס)
אתמול היו דיווחים שהליכוד ידרשו את החלפתך בתמורה לתקציב. "בסדר, ראש הממשלה רוצה להחליף אותי מהיום הראשון בתפקיד".
זה חלק מהמשא ומתן? "זה לא קשור לאבי ניסנקורן. זה קשור למה שכחול לבן מייצגת – אנחנו מגנים על חומות הדמוקרטיה ושומרי הסף. אני בסך הכל שומר על שפיות משפטית ופוליטית בישראל בנושאים האלה".
אתה מכריז על בחירות? "אתה רץ קדימה מהר מדי. אנו כרגע נלחמים על ערכינו".
יכול להיות שהתומכים שלכם אחראים למצב שאתם נמצאים? בלי מנדטים, בלי תמיכה ציבורית. "אי אפשר לבוא בטענות לאזרחים. הם נושאים בנטל הקורונה ובנטל המשבר החברתי-כלכלי".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
גדעון סער. "יש עוד פרטנרים"
(צילום: קונטקט)
גדעון סער נכנס עם מפלגה חדשה ופוגע בכם דרמטית. איך אתה מתייחס לסוגיה הזאת? גדעון סער הוא פרטנר פוטנציאלי? "א', אני חושב שזה מראה שיש סדקים בצד הימני של המפה הפוליטית. זה אומר שגם בימין הבינו שאי אפשר להמשיך במצב הזה ויש בעיית תפקוד קשה של נתניהו. הוא מערבב בין אינטרסים לאומיים לאינטרסים אישיים. הסדקים האלה ימשיכו להתרחב. דבר שני, בסופו של דבר, בפוליטיקה יש פרטנרים. כל גורם ממלכתי למען עם ישראל הוא פרטנר".
כלומר גדעון סער הוא פרטנר מבחינתך? הוא מספיק ממלכתי ורציני? "כן, גדעון סער הוא פרטנר. ויש פרטנרים נוספים במפה הפוליטית. אם נגיע לבחירות, הערכתי היא שנתניהו לא יישאר ראש ממשלה".
יש כבר מגעים לקראת אופציה כזו של הרכבת ממשלה? "לא".
4 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי. "עדיין חלק מכחול לבן"
(צילום: AFP)
במסגרת משחק ההאשמות בין הצדדים בקואליציה בשאלה מי הפר הבטחות, התייחס השר ניסנקורן לחוק השוויון שהועלה אתמול להצבעה בקריאה טרומית, בניגוד לסיכום המקורי: "חוק השוויון הוא חוק מצוין. כל מי שנגד חוק השוויון שיסביר למה. אף אחד לא רוצה מדינת ישראל גזענית או לא שוויונית. שוויון בפרט – אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית. זה החלק של הדמוקרטי. זה לא פוגע בחלק של היהודי. מעבר לזה, ברור שכל אחד עושה טעויות".
לאן נעלם שר החוץ גבי אשכנזי? "תזמין אותו ותראיין אותו".
הוא עדיין חלק מכחול לבן? "כן".
המפלגה שלכם נראית קצת מפורקת. אולי יש סדקים גם אצלכם? "אני לא מקבל את זה. אשכנזי עושה עבודה מצוינת במשרד החוץ ועומד על ערכי כחול לבן".
אבל הוא לא חלק מהמשחק הפוליטי. יכול להיות שהוא נגד? "לא. אנחנו יושבים בישיבות היערכות מתמידות. אשכנזי הוא חלק מההנהגה של כחול לבן, בכיר בהנהגתה. יושב בכל ישיבת התייעצות".
אין ניתוק? "אין שום ניתוק".
גנץ יוביל את כחול לבן בבחירות הקרובות? "כן. הוא הקים את כחול לבן והוא מוביל אותה".
אתה יודע איך תיראה הרשימה? אתה פוסל חיבורים? "אנחנו עוד לא שם. אני לא יודע להגיד לך איזה חיבורים יהיו בעתיד. אף אחד לא יכול לפסול חיבורים, בתנאי שהם מייצגים דרך משותפת. זה לא רלוונטי לדבר עכשיו על חיבורים, תראיין אותי עוד שבועיים-שלושה".
4 צפייה בגלריה
מני מזוז
מני מזוז
על פרישת מני מזוז: "נמנה שופטים טובים בעליון"
(צילום: אוהד צויגנברג)
על המועמדות של עו"ד עמית איסמן לתפקיד פרקליט המדינה, תפקיד שאמור לעלות לאישור בישיבת הממשלה ביום ראשון, אמר ניסנקורן: "אני מאמין שהוא לא יעלה לאישור. הרי זה דפוס שכל משרה של משרד המשפטים לא עולה לאישור. זה חמור מאוד. זה לא רק פרקליט המדינה, זה גם המנכ"ל של משרד המשפטים וגם שורת תפקידים אחרים במשרד".
מנסים לחבל לכם בעבודה? "כן. בהתנהגות שלו ראש הממשלה פוגע בעבודת משרד המשפטים".
השופט מני מזוז הודיע השבוע שהוא פורש באפריל. זה טוב? רע? מדאיג? "הוא פורש מסיבות אישיות של תחושה אישית שלו שהגיע זמנו לפרוש. זה עניין אישי. אני לא יכול לבוא בטענות לאדם שרוצה לפרוש. אני מאוד הצטערתי על הפרישה, אני חושב שהוא שופט טוב וחבל שהוא פורש. עד אז נמנה שופטים טובים בבית המשפט העליון. מי שמכיר את הרקורד שלי, אני בסופו של דבר יודע להביא תוצאה. יהיו שופטים טובים".
תחילת הגעת החיסונים נגד קורונה מעוררת את שאלת החיוב בשימוש בהם. השר ניסנקורן טוען שהדרישה לכפות חיסון על אזרחים היא מורכבת: "אני תומך בתמריצים משמעותיים לחיסון. אני אישית אתחסן ברגע שאפשר, צריך להוות דוגמא".
איך מתמרצים? "נעשה מפת תמרוץ. מי שעבר חיסון יש לו יכולת להתנהל באופן אישי כחלק מהמשפחה ומקום העבודה שלו, זה ייצר תמרוץ. אני חושב שהרבה אנשים ירצו להתחסן".
אהבת את התמונה של נתניהו עומד שם ומקבל את משטחי החיסונים? "אני לא נגד התמונה הזאת אבל צריך להגיד בצורה ברורה: המאבק בקורונה, כולל החיסונים, לטוב ולרע, זו עבודה של ממשלת ישראל. שלא יחשבו שבן אדם אחד הביא את החיסונים".
הוא אומר שהיה ער בלילות והתקשר למנכ"ל פייזר והגדיל את המספרים וכו'. "מישהו באמת חושב שנושא החיסון זה של בן אדם אחד? זו ממשלה, משרד הבריאות, המשפטים, משרד החוץ והביטחון. כשיש דברים רעים זה 'אנחנו', וכשיש דברים טובים זה 'אני'".