הממונה על המקומות הקדושים בצפון אמר ב-2018 שאין במירון "חאפ-לאפ", ימים ספורים לפני ההילולה הזמין שר הדתות את ההמונים להגיע למירון - ושעה קלה לפני האסון הילל מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים את השר אריה דרעי. "לא רוצה להגיד כיצד הייתה צריכה להראות ההילולה אם הרב דרעי לא היה מציל את העסק", אמר. צפו בדבריו - ובתיעוד חדש מרגע האסון.
המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, הפועל משנת 1981 על מנת לקדם פעילות חינוך והסברה וחיזוק מעמד האתרים הקדושים, הוא אחד הגופים שאחראי על אירוע ל"ג בעומר במירון. המרכז משמש כזרוע הביצועית של המשרד לשירותי דת בכל הקשור לאחזקה ופיתוח של אתרי המקומות הקדושים בארץ.

2 צפייה בגלריה
"הציל את העסק". דרעי וההילולה
"הציל את העסק". דרעי וההילולה
"הציל את העסק". דרעי וההילולה
(צילום: AFP, עמית שאבי)
השנה, ימים ספורים לפני ההילולה הזמין שר הדתות הרב יעקב אביטן בסרטון וידאו את ההמון להגיע למירון: "בואו לשמוח ולהעתיר בתפילה ולשפוך את תיקון נפשכם. אנחנו עושים הכל ביחד עם כוחות הביטחון שהאירוע בל"ג בעומר יעבור בשלום וזכות הצדיק תגן על כל ישראל אמן".
נושא ל״ג בעומר עלה לא פעם בדיונים בוועדות הכנסת השונות. בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת באפריל 2018, שאליו הגיעו רק שלושה חברי כנסת, התייחס ישראל דרעי – הממונה על המקומות הקדושים בצפון במרכז הארצי למקומות הקדושים – לסכנות באירועי ל"ג בעומר במירון.
"השטח הזה הוא קטן, מאוד מסוכן, אז אנחנו נותנים בשטחים מסביב, שהקהל יעמוד פה ויראה את ההדלקה", אמר ישראל דרעי. "אז ממילא הם כבר לא רואים צורך להצטופף, כי עברנו המון פרפורי לב בהדלקות האלה. אותו הדבר השטח פה למעלה, השטח הזה הוא כ-100 מטרים עד הסוף. אנחנו נמצאים ממש בשלבי סיום, עם מערכי ביוב מסודרות, תקניות, הכול מתוכנן, אין פה משהו חאפ-לאפ".
2 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
45 איבדו את חייהם. הנספים באסון
מנכ"ל הרשות לפיתוח המקומות הקדושים ומי שאחראי על כל מבצע מירון, הרב יוסף שווינגר, חשף בריאיון שהעניק לכיכר השבת ימים אחדים לפני האסון מה הוביל להחלטה שההר יהיה פתוח לחלוטין: "התחייבויות של גבאי קהילות החסידים על כך שיגיעו רק בעלי תו ירוק, מתחסנים או מחלימים, כאשר ההדלקות ייעשו במתחמים של עד עשרת אלפים איש בכל רגע, והציון יהיה פתוח לגמרי עם נוכחות מוגברת של סדרנים. משטרת ישראל מגדירה את זה כאירוע הכי מורכב בישראל".
שווינגר קרא לציבור שלא להצטופף ולהתעכב במקום: "אני קורא לציבור להגיע ביום שישי בבוקר, לא להצטופף, לא להתעכב. גם מפקד המחוז ביקש להימנע מהבאת ילדים. השנה, כל הגורמים בלחץ בעקבות כך שזה חל בליל שישי, צריך להיערך המון לזמן קצר".

כשנשאל שווינגר מי אחראי על האירוע, הוא ענה: "מיד אחרי פסח אנחנו מקבלים סט דרישות מהמשטרה, מכיבוי אש, ממד"א, ממשרד הבריאות ואנחנו מתכללים את הכל. האירוע עולה למדינת ישראל 15 מיליון שקל, עיקר התקציב הולך לתשתיות ולהכנת חניונים, הכנת תאורה, ביוב, שילוט, סדרנות ואבטחה, זה מקומות שצריך כל שנה מחדש, כל שנה מתקדמים".
בריאיון שעה לפני האסון הילל שווינגר את השר אריה דרעי: "אני הייתי עד אתמול לקבינט - שלושה שרים שדנים עם צמרת משרד הבריאות וכל היועצים המשפטיים. אני לא רוצה להדאיג אותך איזה דברים נשמעו שם וכיצד הייתה צריכה להראות ההילולה הערב אם הרב דרעי לא היה מציל את העסק. הוא נלחם פשוטו כשמו, נלחם כארי וניסוח אחרי ניסוח. ברוך ה' הוא ריכך והנה אנחנו רואים את התוצאות, בזכותו הרבה".


מתוקף תפקידו, מטפל המרכז הארצי בשגרת התחזוקה השוטפת של האתרים הקדושים ואחראי על פעולות סדרנות ואכיפת הסדר במקום הקדוש, אספקת שירותים כמו מים, חשמל, ניקיון, אספקת תשמישי קדושה ועוד לטובת המבקרים במקומות הקדושים.
המרכז אחראי בין היתר על ההילולות באירועים הקשורים לאתרי המקומות הקדושים בישראל כגון הילולת הרשב"י במירון, הילולת יום הזיכרון לרחל אמנו ועוד. המרכז אף עוסק באיסוף כספי צדקה ותרומות מהמבקרים באתרים הקדושים המצויים בתחום אחריותה למטרות אלו, לרווחת המבקרים.
על פי אתר האינטרנט של המרכז, בשנה האחרונה ביקרו במקומות הקדושים הנתונים לאחריות החברה קרוב ל-3 מיליון איש, רבים מהם תיירים, בהם גם לא יהודים.
עוד נכתב כי "כחלק מפיתוח האתרים הקדושים, המרכז פועל לשיפור הבטיחות והנראות של האתרים בהיבטים אדריכליים ומבניים, להסדרה ושיפוץ ציון הקבר של קודשי ישראל, ומתחשב באופי המקום הקדוש ובכל הנדרש לפיתוח האתר וסביבתו כיאה למקום קדוש. ריכוז כל המקומות הקדושים בארץ ישראל תחת גוף אחד, הביאה לשיפור ניכר ברמת השירות לציבור המבקרים במקומות הקדושים, ולקיום ההילולות לרווחת הציבור".




45 בני אדם נספו באסון במירון, ויותר מ-100 נפצעו. חלקם עדיין מאושפזים. 22 מהנספים הובאו במהלך הלילה למנוחות ברחבי הארץ, ורבים אחרים הובאו למנוחות כבר לפני צאת השבת. בבתי העלמין לוויה רדפה לוויה הלילה, ובכמה מהם המספידים התבקשו על ידי אנשי החברה קדישא לקצר בטקסים כדי שיוכלו לפנות את המקום ללוויה הבאה.
בעקבות האסון היום חל יום אבל לאומי בישראל לאחר שהממשלה אישרה שלשום את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא. דגלי המדינה הורדו לחצי התורן במבני ציבור, בבסיסי צה"ל ובנציגויות ישראל בחו"ל. בעולם הביעו במהלך סוף השבוע בזה אחר תנחומים. בין היתר, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שיגר איגרת תנחומים לנשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התקשר לנתניהו, הביע תנחומים - והורה לצוותו להציע לישראל את עזרת ארה"ב להתמודדות עם האסון.