13,200 נוסעים נחתו אתמול בנתב"ג, שער הכניסה הראשי לישראל. הבעיה: עשרות מאותן הטיסות היו ממדינות כמו רוסיה והודו שהוגדרו כ"יעד ברמת סיכון מרבית", בגלל התחלואה הגואה. בכירים במשרד הבריאות הודו אמש: "הופעלו עלינו לחצים להוציא את רוסיה מרשימת המדינות האסורות, אך עמדנו בהם ולבסוף רוסיה לא הוצאה מהרשימה".
3 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
נתב"ג. יוזמה להטלת קנסות על נסיעה למדינות "אסורות"
(צילום: עמית שעל )
3 צפייה בגלריה
נחיתות בנתב"ג
נחיתות בנתב"ג
טיסות נוחתות, במקביל - התחלואה עולה
(צילום: עמית שעל )
בינתיים, מספר הנדבקים בקורונה ממשיך לעלות והגיע אתמול ליותר מ-100, לראשונה מאז סוף אפריל. הבוקר (יום ג') עדכן צה"ל כי שתי משרתות בצבא ועובדת צה"ל - כולן מחוסנות - נדבקו בנגיף. שלושתן נכנסו לבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות ויתקיים דיגום ביחידות הנדרשות.
על רקע חשיפת הפרצה החמורה בנתב"ג, אתמול בבוקר ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, הודיע כמה שעות לאחר מכן שר הבריאות ניצן הורוביץ כי בניסיון להרתיע ישראלים מלנסוע למדינות אסורות הוא יוזם הטלת קנסות כבדים על הנוסעים לאותן מדינות. לדבריו, בתוך כמה ימים תונהג אכיפה מחמירה על מי שיטוס למדינות אסורות, "תוך הטלת קנסות גבוהים מאוד על מי שיצפצפו על ההוראות ויסכנו את בריאות אזרחי ישראל".
4,874 נוסעים חזרו ממוסקבה בחודש האחרון, אף שרוסיה מוגדרת ב"רמת סיכון מרבית" בשל התחלואה הגבוהה - ו-31 מהם התגלו כחולי קורונה
התוכנית הנבחנת: להטיל קנסות של עד 5,000 שקלים למי שייסעו לרוסיה, הודו, ברזיל, ארגנטינה, מקסיקו ודרום אפריקה (או ישובו מהן) מבלי לקבל אישור מוועדת חריגים. בנוסף, ממשיכים לנחות בישראל נוסעים ממדינות שלגביהן חלה "אזהרה חמורה". נכון לעכשיו, קיים איסור הנסיעה רק על הנייר וכל מי שרוצה עדיין יכול, בפועל, לרכוש כרטיס לרוסיה או הודו, למשל, ולנסוע הלוך חזור לשם.

3 צפייה בגלריה
נערים מתחסנים
נערים מתחסנים
ילדים מתחסנים, היעד: שתי מנות עוד החודש
(צילום: רויטרס)
"התברר כי האיסור לטוס למדינות אלו, שנקבע בממשלה הקודמת, לא כלל מנגנוני אכיפה אפקטיביים", אמר הורוביץ לאחר חשיפת ממדי הפרצה. לפי הנתונים, 4,874 נוסעים חזרו ממוסקבה בחודש האחרון, אף שרוסיה, בגלל התחלואה הגואה, מוגדרת ב"רמת סיכון מרבית" - ו-31 מהם התגלו כחולי קורונה. אמש גם נחתה בנתב"ג טיסה מהודו, אך ברשות שדות התעופה טענו כי מדובר בעובדים זרים שכולם הוסעו ישירות למלונית בידוד ולא התערבבו עם יתר הנוסעים.
עם זאת, נוסעים רבים בנתב"ג דיווחו אמש על "כאוס" ותורים ארוכים, כך שלא ברור עד כמה הצליחו הרשויות להפריד בין השבים ממדינות ירוקות למדינות האסורות. "אני 40 דקות בתור לבדיקת קורונה, זה פשוט מטורף", סיפר נוסע מתוסכל. "אני שעות עם מסיכה בטיסה בשביל להצטופף בתור לבדיקה עם אנשים שאין לי מושג מהיכן הגיעו". נוסע אחר, שנחת מאוקראינה - שגם עליה חלה אזהרת מסע חמורה, הוריד את המסכה בטרמינל: "אני מחוסן וסומך על זה", אמר.
בתוך כך החליט משרד הבריאות להמליץ על חיסון ילדים בני 15-12, והציב יעד שלפיו עד סוף יולי יחוסנו בני הגילים האלו במנה השנייה. "רוב החיסונים שבמלאי בתוקף עד סוף יולי, ולכן נדרש מבצע חיסונים מהיר ונרחב", הסבירו במערכת הבריאות. בשלב הזה ילדים שהחלימו מקורונה לא יחוסנו. ההחלטה מגיעה על רקע שיא נדבקים מזה כחודשיים שנרשם אתמול: 105 אובחנו כחיוביים, מספר המאומתים הגבוה זה חודשיים
שר הבריאות הורוביץ הסביר כי "כל מקרי ההדבקה החדשים - בגלל הפרת בידוד", ובמשרד הבריאות בוחנים קביעת "נקודת ציון יומית" שתחייב שינוי מדיניות וחזרה לאחור בנוגע להגבלות הקורונה. למשל, עלייה למאות מאובחנים ביום עשויה להשיב את חובת עטיית המסכות בחללים סגורים.
השתתפו בהכנת הכתבה: קורין אלבז־אלוש, מאיר תורג'מן ואיתן גליקמן