בינתיים הם רק קומץ, אך עם העלייה במספר נדבקי הקורונה - נראים יותר משתמשים בתחבורה הציבורית ובמרכזי קניות שעוטים מסכות מרצונם החופשי. ברכבות, באוטובוסים וגם בקניונים מעדיפים רוב הישראלים להתהלך ללא מסכה. ענת פחימה מקריית ים הייתה מהבודדות שעטו מסכה בקריון בקריית ביאליק. לדעתה, ההתפרצות בבנימינה מוכיחה שהקורונה לא באמת מאחורינו. פחימה מאמינה שיש עדיין צורך במסכות בחללים סגורים: "אני אחות, אז גם בעבודה עדיין לא הורדנו מסכות", סיפרה, "אני חושבת שזה עדיין לא נגמר". בכמה עסקים ברחבי הארץ חזרו לעטות מסכות, בינתיים כאמור - על בסיס וולונטרי.
זה קורה כאשר קצב הנדבקים ממשיך לעלות, אם כי אין שינוי במספר החולים קשה: 105 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. זה מספר המאומתים היומי הגבוה ביותר מאז 23 באפריל. בסך הכול יש 397 חולים פעילים – 51 מהם מאושפזים בבתי חולים. 24 חולים במצב קשה, 18 מחוברים למכונות הנשמה. מבין כ-32,400 בדיקות - 0.3% חיוביות.
מאז אתמול בחצות התחסנו 4,420 ישראלים – רובם ככל הנראה בני 12 עד 15 – במנת החיסון הראשונה ועוד 928 ישראלים קיבלו את מנת החיסון השנייה. לנוכח העלייה במספר הנדבקים החליט משרד הבריאות לעודד ולהמליץ על חיסון ילדים בני 15-12, והציב יעד שלפיו עד סוף יולי יחוסנו הילדים כבר במנה השנייה. במשרד הבריאות ציינו כי בארה"ב חוסנו עד כה 2.5 מיליון נערים ונערות ללא תופעות לוואי מיוחדות.
8 צפייה בגלריה
ענת פחימה
ענת פחימה
ענת פחימה, אחות מקריית ים: "ההתפרצות מלחיצה"
(צילום: שמיר אלבז)
8 צפייה בגלריה
בצל התפשטות הקורונה המחודשת בבנימינה- חלק מהציבור חזר לעטות מסכות
בצל התפשטות הקורונה המחודשת בבנימינה- חלק מהציבור חזר לעטות מסכות
לתחנת הרכבת בבנימינה הגיעו חלק עם מסכות, אחרים ללא
(צילום: שמיר אלבז)


"ההתפרצות הזו מטרידה אותי, מלחיצה", הוסיפה פחימה. "כרגע היא נקודתית, אבל לדעתי היא עשויה להתפשט. ממה ששמעתי - בקריות אין כלום, אבל אם זה הגיע לבנימינה, אני מאמינה שזה יגיע גם לפה". אנה נודלמן, לקוחה אחרת בקריון עטוית מסכה, סיפרה כי חזרה שלשום מחופשה ברודוס, וגם שם המשיכו ללכת עם מסכות. "יש סכנה, הסכנה קיימת. נמשיך להיות עם מסכות, נמשיך לשמור על עצמנו. כל הכבוד לאנשים שנשארו עם המסכות ושומרים על עצמם. ככה זה צריך היה להיות מההתחלה".
בדיונים במליאת הכנסת נראו רק שני חברי כנסת עם מסכה - אלעזר שטרן מיש עתיד ואלי אבידר מישראל ביתנו. בבדיקה איתם התברר ששניהם לא חשו בטוב והעדיפו להגיע להצביע כשמסכה על פניהם.
8 צפייה בגלריה
אלי אבידר במליאת הכנסת
אלי אבידר במליאת הכנסת
גם ח"כ אלי אבידר הגיע עם מסכה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
נערים מתחסנים
נערים מתחסנים
בני נוער מתחסנים בתל אביב
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
נערים מתחסנים
נערים מתחסנים
משרד הבריאות ממליץ לחסן את בני הנוער
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
נערים מתחסנים
נערים מתחסנים
הקדימו להתחסן עוד לפני המלצת משרד הבריאות
(צילום: רויטרס)
העלייה הקלה במספר הנדבקים בינתיים לא הביאה לשינוי מדיניות במגזר העסקי, והחברות הגדולות שמעסיקות אלפי עובדים לא הנחו לשוב ולעטות מסכה. כולם ממתינים להנחיות משרד הבריאות. בכמה עסקים שנותנים שירות ללקוחות החליטו על דעת עצמם לחזור ולעטות מסכה במקום העבודה ולשמור מרחק מהלקוחות. כך למשל תאיר גרתי ואמרי משה, בעלי הדוכן "חלאתי" בשוק מחנה יהודה בירושלים. "פתחנו את העסק רק לפני כחודש והיה לנו חשוב מאוד לא להיקלע למצב שהעסקים נקלעו אליו בקורונה. לכן אנחנו מקפידים על מה שאנחנו יכולים כי אנחנו חוששים שזה יחזור", אמר משה. "אמרנו שנקדים תרופה למכה אנחנו מקפידים לשמור כמה שיותר והעובדים משתפים פעולה".
8 צפייה בגלריה
תאיר גרתי ואמרי משה בעלי חלאתי
תאיר גרתי ואמרי משה בעלי חלאתי
"להקדים תרופה למכה". אמרי משה ותאיר גרטי
(צילום: עדן מור-יוסף)
לדבריו, ההקפדה המחודשת על מסכות בבית העסק גוררת תגובות מגוונות. "יש כאלה שזה מוזר להם שאנחנו עוטים מסכה והופתעו והיו כאלה שחיבקו ותמכו בנו. ביקשנו מהלקוחות לשמור על מרחק מהעובדים. רובם משתפים פעולה". הם הביעו חשש משובו של הסגר וסגירת המשק: "אנחנו מאוד מודעים למצב ומאוד נזהרים. אנחנו זוג צעיר מאוד, בני 23 ו-24, וחסכנו כל שקל במהלך התקופה בשביל לפתוח את המקום. יש פחד שזה ייפול שוב בגלל הקורונה".
8 צפייה בגלריה
נתנאל איבגי, בעלי רשת מעדניית איבגי
נתנאל איבגי, בעלי רשת מעדניית איבגי
"יש לקוחות שחוששים". נתנאל איבגי עם המסכה
(צילום: רון ירקוני יחסי ציבור)
נתנאל איבגי (36), בעלי רשת מעדניית איבגי בירושלים, החליט גם הוא לחזור לעטות מסכה בעבודה. "החזרנו היום את המסכות בגלל הווריאנט ההודי. יש לקוחות שחוששים, למרות שאנחנו מחוסנים, אז החזרנו את המסכות. יש קצת בהלה, אנשים באים ומדברים על הנגיף מהודו ואנשים מתחילים להגיע בעצמם עם מסכות", סיפר.
איבגי, כמו רבים אחרים, לא חשב שיצטרך לחזור לעטות מסכה. "מקווה מאוד שזה יסתיים במסכה ולא נחזור לסגרים. אבל הלקוחות חוששים גם ואנחנו רוצים שירגישו בנוח. יש לקוחות שבאו ושיבחו אותנו היום על עטיית המסכות. אם וכאשר נצטרך לנקוט בעוד צעדים נעשה את זה. נקווה שלא נצטרך".
עם התפרצות הקורונה חזרה חובת עטיית המסכות לבתי הספר בבנימינה ובמודיעין. בהרצליה הוכנסו לבידוד תלמידי שלוש כיתות ה' בבית הספר שז"ר בעקבות מפגש משותף שבו שהתה תלמידת כיתה ה' שנמצאה אחר כך מאומתת לקורונה.
ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש התייחס בריאיון לאולפן ynet לאפשרות של חזרה לעטיית מסכות בחללים סגורים: "אין בושה לחזור אחורה, אבל אנחנו רוצים לראות שהצעד הזה מוצדק, שיהיה אמון בצעד הזה", הוא אמר, "בהרבה מקומות לא עטו מסכות ואני לא רוצה שזה יהיה על הנייר ולא בפועל. נראה את ההתפתחויות ביום-יומיים הקרובים ונקבל החלטה בעניין".
מיום שלישי שעבר, אז הורה משרד הבריאות על ביטול חובת עטיית המסכות, עדכן משרד הרווחה על המשך חבישת מסכה לעובדים ומבקרים שאינם מחוסנים במשך כל שהותם במסגרות עבור אנשים עם מוגבלות, סיעודיים וקשישים. עוד הורה משרד הרווחה כי במסגרות שבהן דיירים בסיכון גבוה כגון מסגרות של "מגן אבות" ואנשים עם מוגבלויות במצב סיעודי, נדרשים גם העובדים שהתחסנו או החלימו לחבוש מסכה כשהם מטפלים בדיירים. המבקרים נדרשים לחבוש מסכה בכל זמן הביקור במסגרות אלו.
פורסם לראשונה: 23:26, 21.06.21