הפסקת אש רשמית טרם הוכרזה, וגם לא ברור אם תוכרז כאשר תיכנס לתוקף - לפי הדיווחים כבר מחר. אולם בינתיים בחמאס נראה שכבר מסכמים את סבב הלחימה הקשה במבצע "שומר החומות" - הקשה ביותר מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014. מנהיג חמאס בחו"ל, חאלד משעל, התראיין הערב לרשת אל-ג'זירה, וטען כי ארגון הטרור הוא זה שניצח במערכה.
"נכון שאנחנו ירינו את הרקטות, אבל האויב הציוני הוא זה שהתחיל את התוקפנות על מסגד אל-אקצא", אמר משעל. "מוחמד דף הזהיר את הציונים שלא ישחקו באש באל-אקצא ובשייח ג'ראח, אבל הם לא שמעו לו".
2 צפייה בגלריה
 חאלד משעל, והשיגורים מעזה
 חאלד משעל, והשיגורים מעזה
חאלד משעל, והשיגורים מעזה
(צילום: AFP)
לדברי משעל, בירי הרקטות ביום שני בשבוע שעבר לעבר ירושלים - בעיצומו של יום ירושלים - חמאס רצה להעביר לישראל ארבעה מסרים: "1. ירושלים ואל-אקצא הם קווים אדומים. כולם הבינו ששני אלה נמצאים עמוק בלבנו; 2. לא ניתן להפריד בינינו - הסוגיה שלנו אחת היא. העם, ירושלים והמקומות הקדושים, המצור על עזה, זכות השיבה. מאל-אקצא ושייח ג'ראח המערכה עברה לגדה, לפנים (לתוך ישראל) וגם לעזה, עם הטילים שלה. עד שנצליח להיפתר מהכובש לחלוטין".
לדברי משעל, המסר השלישי הוא ש"העם הזה לא מפסיק במאבק חרף התנאים הקשים. המצב הפלסטיני-הערבי הזה קשה מאוד, אך העם שלנו דבק באדמתו ובזכויותיו וימשיך בהתנגדות. גם לפני ארבע שנים התמודדנו נגד המגנומטרים, והיום אותו הדבר". המסר הרביעי לדבריו: "נתניהו רוצה להשתלט על סדר היום הישראלי על מנת שלא יפנו אותו מהכיסא ויחליפו ממשלה אחרת, כדי שלא ללכת לכלא. אבל זה לא יקרה על חשבון הדם שלנו. הציונים האלה וההנהגה שלהם ישלמו את המחיר על כך".

בכיר חמאס הוסיף בריאיון לאל-גז'ירה: "זכינו לתמיכה חסרת תקדים מכל העולם. התגובות בקרב הקהילה הבינלאומית עדיין נוטות לטובת ישראל, אך העידן של טראמפ הסתיים. יש משבר בפוליטיקה האמריקנית, יש קריאות להפסקת אש מצד הממשל האמריקני".
משעל נשאל מה בחמאס צופים לאחר סיום סבב הלחימה, וענה: "נכנסנו לשלב חדש. זה שונה מהסבבים הקודמים. ההתנגדות באדמת פלסטין מצליחה לבסס אסטרטגיה לשחרור פלסטין והשבת אל-אקצא. הפצצנו את תל אביב, רמון וכל העורף הישראלי. הישות הציונית אינה בעלת צבא שלא ניתן להבסה. ישראל חיה על סיוע חיצוני".
הוא הוסיף במסר לפלסטינים בגדה: "עלינו להתאחד ולהצית את האינתיפאדה בכל השטחים הפלסטיניים - יש להפסיק את התיאום הביטחוני (של הרשות הפלסטינית עם ישראל). סוגיית ירושלים ואל-אקצא מספקת להנהגה הערבית בסיס להתאחד סביבו".
2 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי ושרי החוץ של גרמניה, צ'כיה וסלובקיה מבקרים בבניין בו פגעה רקטה
גבי אשכנזי ושרי החוץ של גרמניה, צ'כיה וסלובקיה מבקרים בבניין בו פגעה רקטה
גבי אשכנזי ושרי החוץ של גרמניה, צ'כיה וסלובקיה מבקרים בבניין בפתח תקווה בו פגעה רקטה
(צילום: רויטרס)
בינתיים, ולמרות הדיווחים על הפסקת אש, ירי הרקטות לעוטף עזה נמשך - וגם תקיפות צה"ל ברצועה. בינתיים, ובצל ההפצצות הנמשכות שמבצע צה"ל נגד "המטרו" של חמאס, רשת המנהרות הענפה שחפר ברחבי רצועת עזה, חמאס הורה לפעיליו שלא לרדת למנהרות הללו. חלק מהמנהרות קרסו אחרי התקיפות וכמה פעילי חמאס נהרגו כתוצאה מכך. בכירי הזרוע המדינית של חמאס בעזה פזורים כעת במקומות שונים ברצועה - מחשש לריכוז של כולם במקום אחד בשל היקף החיסולים.
במהלך הלילה האחרון צה"ל הצליח לפגוע מהאוויר באחד מראשי מערך הרקטות של הג'יהאד האיסלאמי, עלי ראלי. הבכיר, הנחשב לאיש צללים, לא נהרג בתקיפה אך נפצע באורח קשה ויצא מתפקוד. לג'יהאד האיסלאמי יש מערך רקטות כבדות ועתירות חומר נפץ לטווחים קצרים - אך לפי שעה המערך הזה לא בא לידי ביטוי במבצע "שומר החומות". באופן כללי הג'יהאד האיסלאמי פחות יעיל ופחות אפקטיבי ממה שהיה צפוי והוערך בשנים האחרונות לגבי יכולותיו.