רשת אל-ג'זירה דיווחה הערב (ה') כי ממשלת ישראל עדכנה רשמית את המתווך המצרי על רצונה להפסיק את מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה. הדיווח מגיע על רקע הלחץ הבינלאומי הגובר על ישראל להסכים להפסקת הלחימה. לצד המגעים שמובילה מצרים, חברי הקבינט המדיני-ביטחוני התכנסו לדיון שארך פחות משלוש שעות - ואישרו את הפסקת האש.
בזמן הישיבה ועוד קודם לכן, התרעות צבע אדום נשמעו בזו אחר זו ביישובי העוטף. אזעקות גם באשקלון, נתיבות, שדרות ואשדוד. הג'יהאד האיסלאמי קיבל אחריות על המטח האחרון.
במקביל, גורם בחמאס אמר לעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" כי הרגיעה תיכנס לתוקפה מחר, והפסקת האש תתוזמן בין שני הצדדים, אם כי עדיין לא ברור באיזו שעה. צה"ל הודיע כי מהשעה 07:00 בבוקר ועד 19:00 בערב זוהו 299 שיגורים מהרצועה לעבר ישראל.
9 צפייה בגלריה
שיגורי הרקטות מעזה, הערב
שיגורי הרקטות מעזה, הערב
שיגורי הרקטות מעזה, הערב
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
ירי ארטילרי של צה"ל על עזה
ירי ארטילרי של צה"ל על עזה
ירי ארטילרי של צה"ל לעבר עזה, היום
(צילום: AFP)

9 צפייה בגלריה
תקיפה בעזה
תקיפה בעזה
ההפצצות בעזה
(צילום: AFP)
לפי גורם בחמאס, האמריקנים לחצו על ראש הממשלה בנימין נתניהו "להפסיק את הפעילות הצבאית בשל כישלונו להשיג את מטרותיו, ולא בשל החשש על העם הפלסטיני". עוד לפי הדיווח, המתווכים ביקשו מארגוני ההתנגדות להודיע שינצרו את האש לפני ישראל - אולם הם סירבו לכך והבהירו שהפסקת הלחימה חייבת לקרות במקביל.
"הניסיון של נתניהו להודיע על הפסקת אש חד-צדדית נועד להציג תמונת ניצחון", אמר הגורם, "האפשרות שישראל תודיע באופן חד-צדדי על הפסקת אש טובה יותר עבור ההתנגדות, ותאפשר לה חופשיות לתקוף את האויב אם יפר את הרגיעה". המשמעות היא שמצרים ככל הנראה רצתה שהארגונים בעזה יודיעו על הפסקת אש, אבל הם דרשו שזו תהיה הדדית.
בתוך כך, נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי שוחח עם עמיתו האמריקני ג'ו ביידן. נמסר כי "השניים דנו ברגיעה בעזה", וכי הם סיכמו לשוחח שוב בקרוב ולהמשיך בשיתוף הפעולה על מנת "להביא לשליטה במצב".
9 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון, היום
(צילום: גיל נחושתן)
9 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון
(צילום: גיל נחושתן)

עדכונים שוטפים - דקה אחר דקה:

21:59 - הסתיימה ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני - הקבינט אישר את הפסקת האש 21:07 - השגריר ארדן בעצרת האו"ם: "לעולם לא נתנצל על כך שאנחנו מגנים על אזרחינו, גם אם יש כאן מדינות שהיו מעדיפות לראות יותר יהודים מתים" 21:00 - צבע אדום ביישובי העוטף, אזעקה בשדרות, נתיבות, אשקלון ואשדוד. הג'יהאד האיסלאמי קיבל אחריות על הירי 20:48 - הוסרה ההנחיה שלפיה על תושבי העוטף לשהות במרחבים מוגנים 20:28 - שוב צבע אדום ביישובים בעוטף עזה: בין היתר בעין השלושה, כיסופים ונירים 20:16 - צבע אדום במועצה האזורית שער הנגב: התרעות בניר עם, כפר עזה ויישובים בסביבה 20:07 - צבע אדום בעוטף: התרעות הופעלו בנירים ועין השלושה 20:01 - בשל רסיסי רקטה: פגיעה קשה בגן לאומי הבשור. שריפה משתוללת במקום זה כמה שעות 20:00 - צה"ל תקף מסילת שיגור כטב"מ ועמדות שיגור רב-קניות של חמאס 19:53 - צה"ל: כ-30 עמדות שיגור ירי רקטות ברצועת עזה הותקפו מהבוקר. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי העמדות שהופצצו, על-קרקעיות ותת-קרקעיות, היו בחלקן חמושות ומכוונות לעבר ישראל. הותקפו גם מספר פעילי טרור במהלך שיגור רקטות.
עוד נמסר: "בימים האחרונים פגענו בכ-430 מטרות של מערכי הרקטות של חמאס והג'יהאד, וסוכלו יותר מ-20 פעילי המערך". משעה 07:00 הבוקר זוהו 299 שיגורים מרצועת עזה לישראל. כ-40 מהם נפלו בשטח הרצועה
19:45 - זוהתה פגיעת רקטה באזור חוף אשקלון: איש לא נפגע 19:39 - צבע אדום בעוטף עזה: התרעה הופעלה במפלסים וניר עם 19:28 - גורם בחמאס לעיתון "אל-אחבאר": "הרגיעה תיכנס לתוקפה מחר, הפסקת האש תתוזמן במקביל בין שני הצדדים" 19:28 - החלה ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני: הדיון יעסוק בהפסקת אש בעזה, מסתמן שהמצרים יודיעו על שעת נצירת האש מצד שני הצדדים בו-זמנית
9 צפייה בגלריה
ירי ארטילרי של צה"ל על עזה
ירי ארטילרי של צה"ל על עזה
ירי ארטילרי של צה"ל לעבר עזה
(צילום: gettyimages)
9 צפייה בגלריה
עזה לאחר תקיפות צה"ל
עזה לאחר תקיפות צה"ל
עזה לאחר תקיפות צה"ל
(צילום: AP)
19:27 - צבע אדום בעוטף: התרעה הופעלה בכרם שלום ובמפלסים 19:07 - צבע אדום בעוטף עזה: התרעה הופעלה בנתיב העשרה 18:44 - צה"ל תקף שני פירי מנהרות התקפיות של חמאס: מטוסי קרב סיכלו את המטרות בבית לאהיא ובאל-מועזי 18:42 - עוד התרעות בעוטף עזה: צבע אדום בכרם שלום
18:35 - בצל הדיווחים על הפסקת אש, בחמאס ממשיכים לקשר בין הלחימה לירושלים: מנהיג ארגון הטרור בחו"ל, חאלד משעל, נאם וטען כי "נכון שאנחנו ירינו את הרקטות - אבל האויב הציוני הוא זה שהתחיל את התוקפנות על אל-אקצא". הוא הוסיף: "מוחמד דף הזהיר את הציונים שלא ישחקו באש באל-אקצא ובשייח ג'ראח, אבל הם לא שמעו לו". לדבריו, "ירושלים ואל-אקצא הם קווים אדומים. כולם הבינו ששני אלה נמצאים עמוק בלבנו"
18:34 - צה"ל השמיד, בתקיפה משולבת מהאוויר ומהיבשה, את העמדה שממנה נורה טיל נ"ט לעבר טיולית החיילים הריקה בעוטף מוקדם יותר היום: האוטובוס נפגע, אולם החיילים שהיו בו עזבו דקות ספורות לפני כן ורק אחד מהם נפצע באורח קל. קודם לכן חוסלה מהאוויר חוליית נ"ט שנסעה ברכב בצפון רצועת עזה, בדרכה לבצע פיגוע. בנוסף, צה"ל תקף וסיכל פעילים חמושים ממערך הנ"ט של חמאס בזמן נסיעתם ברכב בצפון הרצועה
18:15 - התרעות נוספות ביישובי עוטף עזה: צבע אדום הופעל באזור נתיב העשרה 18:15 - רשת אל-ג'זירה מדווחת: "ישראל מוכנה להפסקת אש": לפי הדיווח, ממשלת ישראל עדכנה רשמית את המתווך המצרי על רצונה להפסיק את המבצע הצבאי בעזה
18:02 - פיקוד העורף הודיע כי גם מחר אין לימודים ברוב חלקי הארץ: בין היתר בעוטף עזה, בנגב, ובאזורי לכיש, שפלה, דן, הירקון ובחלק מיישובי השרון. הנחיות פיקוד העורף תקפות עד מחר ב-18:00. חלה הגבלה גם על התקהלות בשטחים פתוחים ובמבנים סגורים 18:01 - אזעקות באשדוד ובנתיבות 17:34 - תושבי העוטף נדרשים להישאר במרחבים המוגנים עקב התרעה על ירי ממוקד
9 צפייה בגלריה
תקיפה בעזה
תקיפה בעזה
תקיפה באזור רפיח
(צילום: AFP)
ממש במקביל לדיווח של "אל-גז'ירה", נשמעו הערב אזעקות נוספות בעוטף עזה. צה"ל הודיע מוקדם יותר לכל תושבי האזור להישאר במרחבים המוגנים, בעקבות התרעה ממוקדת על ירי ליישובים שם. פיקוד העורף הודיע כי גם מחר לא יהיו לימודים מנתניה עד באר שבע.
המטחים לעוטף הגיעו אחרי מטחים כבדים גם לאזור אשקלון ובאר שבע ובהמשך לאשדוד. באשקלון נזק רב נגרם לבית מפגיעה ישירה, אך איש לא נפצע אודות לשמירה על ההנחיות. באזור אחר בעיר אדם נפצע באורח קל-בינוני מפגיעת רסיס בראשו. בבאר שבע ניזוק מפעל, ובשדרות פצמ"ר פגע בכביש.


הדיווח על הסכמה ישראלית לרגיעה מגיע בצל האיתותים מישראל שהמבצע הצבאי יסתיים כבר השבוע. ב"ניו יורק טיימס" דווח הבוקר מפי בכיר ישראלי כי ישראל וחמאס צפויים להגיע להסכם לנצירת האש ביומיים הקרובים. לפי הדיווח הפסקת האש צפויה לכלול כמה שלבים. הראשון שבהם יהיה הפסקת כל תקיפות ישראל על תשתיות ומתקני חמאס, וכל ניסיונות ישראל לחסל בכירים בארגון הטרור. במקביל, חמאס יפסיק לחלוטין את ירי הרקטות. ישראל דורשת גם שחמאס יפסיק לחפור מנהרות לעבר ישראל ויפסיק את ההפגנות האלימות בגבול עזה.
הגורמים אמרו כי המטרה היא שההסכם יכלול גם שלבים שייצאו לפועל בהמשך, אחרי שתיכנס לתוקף הפסקת האש. בין היתר מדובר בהחזרת השבויים והנעדרים - הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. בתמורה, אמרו הגורמים, ישראל תאפשר מעבר סחורות וכספים לעזה.
רשת "אל-ערביה" דיווחה כי מצרים העבירה הבוקר טיוטה של הסכם רגיעה חדש לבכירים ישראלים. בשלב זה המחלוקת ככל הנראה היא לגבי מועד הפסקת האש, שתוכרע תוך שעות. עוד נמסר כי מצרים תשלח אנשים שיפקחו על הרגיעה בתיאום עם האו"ם ואירופה. ישראל ביקשה ממצרים ערבויות לכך שחמאס לא ישגר רקטות במהלך הרגיעה. עוד דווח כי מצרים שואפת לערוך בקרוב "מפגש שלום" בין הישראלים לבין הפלסטינים על מנת להגיע לרגיעה ארוכת-טווח.
הערב, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נועד ברמאללה עם שר החוץ הגרמני הייקו מאס, והבהיר בפניו את הצורך "לעצור במהירות את הפגיעות הישראליות בבני העם הפלסטיני בעזה, בירושלים ובגדה". בדיווח של סוכנות הידיעות הרשמית של הרשות הפלסטינית נכתב כי מאס הבהיר כי שגרמניה תומכת בהפסקת אש ובהשגת רגיעה.
גלעד כרמלי השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 18:15, 20.05.21