כך נראה קבר הרשב"י לפני ההילולה ממעוף הרחפן
(צילום: יהודה רוזן )

מעדויות של פצועים ששוחחו עם ynet לאחר האירוע הקשה הלילה (בין חמישי לשישי), שבו נהרגו 45 בני אדם, עולה שהאסון התרחש בעת שרבים ניסו דווקא לצאת מהרחבה - משום שסבלו מהצפיפות במהלך הריקודים. בסרטון בפתח הידיעה: תיעוד מרחפן של קבר רבי שמעון בר יוחאי והמעבר שבו אירע האסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יהודה רוזן)
על פי העדויות, סמוך לסיום הדלקת המדורה על ידי האדמו"ר של חסידות תולדות אהרן, הרב דוד קאהן, החלו רבים לצאת מהרחבה דרך המעבר הצר הפונה מזרחה, דרומית למבנה הקבר של רבי שמעון בר יוחאי.
6 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
המדרגות שבהן התרחש האסון
(צילום: משה מזרחי)
6 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
חלק מהרוגי האסון ששמותיהם כבר פורסמו
חלקו הראשון של המעבר הוא משטח עשוי מתכת. חלק מהעדים והפצועים סיפרו כי המשטח היה חלקלק, ואף חשבו כי היה רטוב. אפשר להניח כי העובדה שבקהל היו רבים בבגדי שבת, שכוללים נעליים עם סוליות חלקות, תרמו להחלקה.
בהמשך, הופך השביל ממשטח מתכת למדרגות אבן. זה השלב שבו החלו האנשים שהגיעו מלמעלה ליפול אל החלק התחתון של המדרגות, בעוד אלה שמאחוריהם נפלו עליהם.
ראש חטיבת האבטחה והרישוי במשטרת ישראל, תת-ניצב מוריס חן, אמר בריאיון ל-ynet כי מתחקיר ראשוני עולה שהמדרגות היו רטובות. "באזור הכניסה היו מדרגות עם מים. רבים החליקו שם, ואז התרחש האירוע שממנו חששנו - אירוע ה'דריסה' ההמוני".
6 צפייה בגלריה
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
הבוקר שאחרי האסון בהר מירון
שוטרים מסיירים במקום שבו התרחש האסון
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
נתניהו ואוחנה בהר מירון
נתניהו ואוחנה בהר מירון
נתניהו ואוחנה בזירת האסון
(צילום: משה מזרחי)
המשטרה כיוונה את התנועה לתוך המעבר הצר ולא אפשרה כניסה או יציאה מכיוונים אחרים, מתוך מטרה לשמור על שליטה ובקרה במספר הנוכחים במתחם ההדלקה. בדיעבד, הוביל הדבר לצפיפות הרבה בשביל.
הפצועים סיפרו כי בשלב מסוים החלו השוטרים והמחלצים לפרק את הגדרות - מה שהקל על הלחץ, ואפשר גם גישה טובה יותר אל הנפגעים.
מחקירה ראשונית של המשטרה עולה כי כמה מהשוהים במקום החליקו ממדרגות, ויצרו "מפולת אנושית", שתחתיה נמחצו השוהים. כוחות הכיבוי חילצו את הלכודים, בסיוע מסוקי חיל האוויר ולוחמי יחידה 669. לבתי החולים פונו יותר מ-100 פצועים, רובם שוחררו.
ניצב שמעון לביא, מפקד המחוז הצפוני במשטרה, אמר הבוקר כי הוא "נושא באחריות הכוללת" - אבל לאחר מכן הפנו בכירים במשטרה אצבע מאשימה למדינה שאישרה את האירוע. נפתחה חקירת מח"ש, והיועץ המשפטי לממשלה הורה למשטרה לא לגבות עדויות משוטרים.
מפקד חטיבת חילוץ והצלה בפיקוד העורף, אלוף-משנה שלומי בן מוחה, אמר ל-ynet כי האסון היה עלול להיגמר עם כמות גדולה יותר של נפגעים. "היה צוות מראש שלנו מגדוד תבור בהר שסייע למשטרה כולל נוהל קרב והכנות מסודרות. התגובה המהירה מנעה אירוע גדול עם יותר הרוגים ונפגעים. הצלנו אנשים רבים בזכות הירתמות משותפת של כל הארגונים בשטח. זה יכול היה להיגמר בכמות תלת ספרתית של הרוגים".