ראש סוכנות הגרעין של איראן, עלי אכבר סאלחי, הודיע אחר הצהריים (יום ג') כי ארצו החלה לבנות אתר חדש "בלב ההרים" ליד מתקן הגרעין שלה בנתנז, כדי לייצר בו צנטריפוגות מתקדמות. מדובר באתר שיחליף את האתר הצדדי בנתנז שנהרס ביולי השנה בשריפה, שלדברי האיראנים נגרמה מפעולת חבלה. גורמים איראנים ומערביים ייחסו בקיץ את פעולת החבלה – כנראה פיצוץ מטען – לישראל.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
שריפה מבנה מתקן גרעיני נתנז איראן
המבנה שנשרף ב"פעולת החבלה" בנתנז
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
תמונת האתר המופצץ בנתנז
תמונת האתר המופצץ בנתנז
אחרי הפיצוץ-לכאורה באתר ייצור הצנטריפוגות בנתנז
(צילום: Satellite image 2020 Maxar Technologies )
אחרי התקרית באתר ייצור הצטנריפוגות בנתנז ביולי הודתה איראן שהשריפה גרמה נזק משמעותי למקום ושהיא עשויה להאט את הפיתוח של צנטריפוגות חדשות מתקדמות להעשרת אורניום, תהליך הנחוץ לפיתוח של נשק גרעיני.
לפי הטלוויזיה הממלכתית של איראן, סאלחי אמר היום כי איראן החליטה להקים מתקן "מודרני וגדול יותר" בלב ההרים ליד נתנז, וכי היא קיבלה את ההחלטה הזו "בגלל החבלה". הוא הדגיש כי עבודות ההקמה כבר החלו.
פרשנים ציינו כבר ביולי כי אם אכן פעולת חבלה גרמה לשריפה במתקן, יש להביא לחשבון כי אף שהיא עשויה להאט את תוכנית הגרעין האיראנית לזמן מה, היא עלולה גם לעודד את האיראנים לבצר עוד יותר את מתקניהם ולבנות אותם בלב ההרים כדי להגן עליהם מפני תקיפות.
בתוך כך, התקשורת באיראן מדווחת היום כי משמרות המהפכה הודיעו לעובדת הסיוע הבריטית-איראנית נזנין זגרי-רטקליף, המוחזקת בכלא האיראני כבר ארבע שנים, על הגשת אישום חדש נגדה, צעד שצפוי להחריף את המתיחות בין טהרן ללונדון.
3 צפייה בגלריה
איראן תיעוד רגע מעצר אזרחית בריטית נזאנין זגרי רטקליף בגין ריגול
איראן תיעוד רגע מעצר אזרחית בריטית נזאנין זגרי רטקליף בגין ריגול
רגע מעצרה של זגרי-רטקליף. "ניסתה לעזור להפיל את המשטר"
זגרי-רטקליף נעצרה בנמל התעופה בטהרן באפריל 2016 כשעמדה לעלות עם בתה הקטנה על טיסה לבריטניה אחרי ביקור אצל משפחתה. היא נידונה לחמש שנות מאסר בגין השתתפות לכאורה בתוכנית להפיל את משטר האייתוללות, ומאז השלכתה לכלא היא קיימה כמה שביתות רעב.
בריטניה ובעלה של זגרי-רטקליף פועלים כל העת להגביר את הלחץ על טהרן לשחררה. במרץ השנה שוחררה זגרי-רטקליף לזמן מוגבל מהכלא בצל החשש שנגיף הקורונה מתפשט בבתי הסוהר של איראן, אבל נאסר עליה לעזוב את המדינה.