מהומת ענק במליאה, לאחר שהאופוזיציה הצליחה לגרוף רוב להצעת חוק לוועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות: ברוב של 25 ח"כים מול 23 אושרה היום (ד') ההצעה - אבל בהחלטה מעוררת מחלוקת בחר יו"ר הכנסת יריב לוין לבטל את התוצאות ולקבוע הצבעה חוזרת. צפו בשידור החי.
חברי כנסת מהקואליציה טענו כי לא הספיקו להצביע, ויו"ר הכנסת לוין אמר כי נדרשה הצבעה שמית. לכן, החליט על הצבעה חוזרת ושמית. "בושה, בושה", קראו בתגובה חברי כנסת מהאופוזיציה. את ההצבעה השנייה הם החליטו להחרים - וההצעה נפלה ברוב של 0:44.
5 צפייה בגלריה
הצבעה על ועדת חקירה לפרשת הצוללות בכנסת
הצבעה על ועדת חקירה לפרשת הצוללות בכנסת
(צילום: שמוליק גרוסמן, ערוץ הכנסת)
בייעוץ המשפטי בודקים כעת אם יו"ר הקואליציה מיקי זוהר ביקש שהח"כים יצביעו בקולם בזמן, כיוון שבתיעוד ההצבעה נשמע שביקש זאת לאחר שההצבעה האלקטרונית החלה. בנוסף, זוהר הבהיר כי הממשלה לא מחויבת להגיש 20 חתימות כמו האופוזיציה כדי לערוך הצבעה שמית, אך ח"כים שבדקו את טענתו מול הייעוץ המשפטי אמרו כי רק נציג הממשלה, כלומר שר או סגן שר, יכול לבקש הצבעה שמית ללא חתימות.
שידור חי מהמליאה

ההצעה אושרה לאחר שבהצבעה הראשונה כל חברי כחול לבן נשארו מחוץ למליאה, ובליכוד לא גייסו ח"כים לקראת ההצבעה. מזכיר הממשלה צחי ברוורמן עצר את דיון קבינט הקורונה בנושא מתווה היציאה מהסגר וביקש מהשרים לצאת להצביע במליאה, בהצבעה החוזרת. בזמן שהאמין שכל השרים כבר עזבו את לשכותיהם, נשמע אומר בטלפון "זה בית משוגעים, תאמין לי".
יו"ר הכנסת לוין ניסה להרגיע את הח"כים לאחר ביטול ההצבעה ואמר: "מאחר שאני הייתי כאן באולם, אני לא צריך ללמוד מכלי שני מה שקרה פה כי הייתי פה. אפילו אני, שישבתי במקומי, לא הצבעתי. לא הצבעתי משתי סיבות: האחת, כי התבצעה הצבעה שמית והשנייה, כי ההודעה שלוחצים ומצביעים לא נאמרה כלל, או שנאמרה בקול ענות חלושה ובוודאי לא נשמעה. לפיכך, אנחנו לא עוסקים פה במחטפים ולא בתרגילים, ולאור הבקשה הברורה להצבעה שמית, אני מבטל את התוצאות שהיו ומכריז על הצבעה שמית".
5 צפייה בגלריה
יריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
יריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
"לא שמעתי את ההצבעה". יו"ר הכנסת לוין
(צילום: דוברות הכנסת - יניב נדב)
במהלך המהומה שהתפתחה צעק חבר הכנסת יוראי להב הרצנו יחד עם ח"כית נוספת ליו"ר הקואליציה מיקי זוהר את אמירתו מהעבר: "כסף, כוח, כבוד", וזוהר השיב להם שהוא אוהב אותם.
לאחר ההצבעה השנייה, זוהר הוסיף כי "מה שקרה פה היה דבר נורא פשוט, ומן הסתם יבדקו את זה במצלמות והאמת תצא לאור. ראשית כל, מי שלא יודע, ההצבעה שלי לא נקלטה. אתם יודעים מדוע חברי הקואליציה לא הצביעו? משום שאני ביקשתי הצבעה שמית, ואנשים לא הצביעו משום שחיכו שיקראו בשמם. ברגע שביקשתי הצבעה שמית היו צריכים להיקרא השמות של הח"כים והם היו צריכים להצביע. יו"ר הישיבה הפעיל את כפתור ההצבעה האלקטרוני למרות שביקשתי הצבעה שמית".
יוזמת ההצעה, חברת הכנסת תמר זנדברג ממרצ, פנתה לייעוץ המשפטי של הכנסת בדרישה להציג את הווידאו של ההצבעה מכל הזוויות. לטענתה, אם התבקשה הצבעה שמית - זה קרה אחרי שההצבעה התחילה. כמו כן, אם ההצבעה תיפסל כיוון שהיו"ר לא הקריא את ההצעה במלואה לפני שהחל בהצבעה - תבקש זנדברג לבחון את כל ההצבעות שעברו במליאת הכנסת שבהן לא הוקראו ההצעות בשמן המלא. זנדברג צייצה כי מפלגתה שוקלת לעתור לבג"ץ.
יו"ר מפלגתה ניצן הורוביץ הוסיף: "ביזיון בכנסת. רוב לאופוזיציה להצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, עכשיו היו"ר לוין עושה מעשה שלא ייעשה - ומבטל את ההצבעה. אחרי שהגיעו ח"כים מהקואוליציה הוא מקיים הצבעה חוזרת. בושה וחרפה, לא היה דבר כזה בכנסת".
5 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ ותמר זנדברג בבית סוקולוב
ניצן הורוביץ ותמר זנדברג בבית סוקולוב
שוקלים לעתור לבג"ץ. זנדברג והורוביץ
(צילום: שאול גולן)
חבר הכנסת עפר שלח (יש עתיד-תלם) הגיב לביטול ההצבעה ואמר: "החרפה של ביבי וגנץ שברה שיא חדש. הכנסת אישרה הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, ויו"ר הכנסת ביטל את ההצבעה בטענות מופרכות. כי בדמוקרטיה של ביבי ובני הכנסת קובעת רק כשהיא קובעת לטובתם. ואם לא, נבטל אותה".
בכחול לבן הבהירו כי "לא נשתף פעולה עם ניסיונות שבועיים של האופוזיציה להביך את הקואליציה, ולהעלות הצעות שאין להן היתכנות. גנץ התבטא השבוע ואמר כי מדובר בפרשה חמורה שצריכה להיבדק, ומסיבה זו הנחה שר הביטחון כי הוא בוחן בימים אלה ועדת בדיקה של מערכת הביטחון בנושא זה, כפי שנכון וצריך לעשות".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד התייחס לביטול ההצבעה בטוויטר וכתב: "חוקי נתניהו החדשים: תצביעו, אם התוצאה לא תמצא חן בעיני, נפסול אותה". לפיד הוסיף כי "שמונה שנים אני חבר כנסת. מעולם לא בוטלה הצבעה אחרי שהכנסת הצביעה. אין דבר כזה. דיברתי עם ותיקי הבניין, אף אחד מהם לא זוכר דבר כזה.
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"אנשי נתניהו ירו היום בדמוקרטיה מטווח אפס". לפיד
(צילום: שאול גולן)
"בכל תולדות הכנסת לא קרה שיו"ר הכנסת מבטל הצבעה שלא הוא ניהל. אם אפשר לבטל ככה הצבעות, אפשר לסגור את הכנסת. לא צריך אותה יותר. אנחנו סתם תיאטרון כדי שנתניהו יוכל להסתובב בעולם ולטעון שישראל עדיין דמוקרטיה. מי שמבטל ככה את ההכרעה הדמוקרטית של הכנסת, מכין את הרקע לבטל גם הכרעות של בית המשפט. מי שמבטל ככה את הדמוקרטיה הישראלית, חצה את כל הגבולות".
לדבריו, "הממשלה עשתה את זה כי זו פרשת הצוללות. נתניהו ידע בדיוק מה הוא עושה. הוא ידע בדיוק למה הוא עוצר קבינט קורונה באמצע דיון כדי לחסום הצבעה על סיפורי השחיתות שלו. אם תהיה ועדת חקירה לנושא הצוללות, היא תגיע לנתניהו. הוא מסובך מעל לראשו בפרשת הצוללות. בגלל זה הם היו מוכנים לעשות הכל, העיקר שלא תהיה ועדת חקירה. אנשיו של נתניהו ירו היום בדמוקרטיה מטווח אפס, וכחול לבן שוב ברחו".

נתניהו וגנץ ממשיכים להתקוטט בטוויטר

ישראל עדיין נאבקת בגל השלישי של הקורונה, מינויי הבכירים בשירות הציבורי בהקפאה והזמן לאישור תקציב המדינה אוזל - אך ראש הממשלה ומחליפו בעוד כשנה מתמקדים בוויכוחים ברשת החברתית. ההסכמה היחידה בינתיים, היא להפיל את הצעות האופוזיציה להקמת ועדות חקירה.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
אחרי שיו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, הודה במסגרת ראיון שהתקציב תקוע משיקולים פוליטיים, החלו היום (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ להחליף עקיצות ומהלומות דרך כלי התקשורת. קודם היה זה נתניהו שהאשים את כחול לבן בספינים סביב דבריו של זוהר, וצייץ: "בעת הזאת של מגיפת הקורונה, אני קורא לכחול לבן להפסיק עם הספינים, לחזור לאחדות ולעבוד איתנו למען אזרחי ישראל".

כעבור זמן קצר הגיב גנץ, גם הוא בחשבון הטוויטר, וכתב: "ראש הממשלה, אם אתה באמת רוצה לעבוד עבור אזרחי ישראל- תוכיח. תביא תקציב מדינה, אפשר למנות בכירים למשרות מפתח שיקדמו את ישראל בהליך ראוי ונקי, אותו אתה תוקע כבר ארבעה חודשים. אז, ורק אז, נוכל לעבוד עבור אזרחי ישראל". בסיום הדברים כתב גנץ לנתניהו שחוגג היום יום הולדת: "ועכשיו, מכל הלב, מזל טוב ליום הולדתך".
אלא שגם הציוץ הזה לא נעל את חילופי הדברים שנמשכו. בליכוד השיבו לגנץ בהודעה לתקשורת ותקפו: "מוטב שכחול לבן יכבדו את ההסכם שעליו חתמו, ובו נקבע כי כל המינויים הבכירים יעשו על ידי מנגנון משותף שיוקם על ידי הליכוד וכחול לבן. לצערנו, כחול לבן מסרבת לקדם את המינויים. נשמח אם יואילו להקים את המנגנון המשותף עם הליכוד ונוכל להביא יחד את המינויים בהסכמה".בינתיים החליטו בשתי המפלגות שעל מנת לא להחריף את הקרע ביניהן, הליכוד וכחול לבן יצביעו נגד הצעות האופוזיציה להקים ועדות חקירה לעניין הצוללות (מה שבכחול לבן ביקשו לקדם), ואילו בליכוד לא יתמכו בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגוד עניינים לעובדי הפרקליטות.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה