קבינט הקורונה יתכנס היום (שלישי) בכדי לדון במתווה היציאה המדורג מהסגר שהוטל על ישראל בתקופת החגים בעקבות נתוני התחלואה, ונראה שמי שתעמוד במרכז המחלוקת תהיה מערכת החינוך. ברקע העלייה במספרי הנדבקים שהגיעה אחרי פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, הפעם מתכוונים בממשלה לנקוט אסטרטגיה זהירה ואיטית. איך זה עומד להתבצע? אלה התשובות שניתן לספק על תוכנית החזרה ללימודים.

מהם נתוני התחלואה בקורונה בקרב ילדים?

לפי הסקר הסרולוגי שערך משרד הבריאות, 5.5% מהילדים בגילאי 9-0 נדבקו בקורונה, ו-8.6% מגילאי 13-10. לדברי המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, ישנה קפיצה משמעותית בהדבקה בנגיף מגיל 10.

מתי יפתחו גני הילדים והפעוטונים?

ככל הנראה ביום ראשון הקרוב, 18 באוקטובר. בצמרת משרד הבריאות ממשיכים לתת תשובות סותרות לשאלה: לפי פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי והמשנה למנכ"ל הפרופ' איתמר גרוטו, גני הילדים והפעוטונים ייפתחו ביום ראשון אם מספר המאומתים החדשים ביום יהיה נמוך מ-2,000, וקצב ההדבקה יעמוד על 0.8. לעומת זאת, מ"מ ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרועי פרייס, אמרה כי נכון להיום אנו עדיין לא עומדים במדדים המאפשרים את פתיחת הגנים. הנושא יוכרע, כנראה, בקבינט הקורונה.
3 צפייה בגלריה
חיטוי בבית ספר "גיל" בחיפה בצל התפשטות  נגיף הקורונה
חיטוי בבית ספר "גיל" בחיפה בצל התפשטות  נגיף הקורונה
ארכיון. חיטוי בית ספר "גיל" בחיפה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

ומה לגבי הגנים הפרטיים?

מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים, יניב בר אור, אמר באולפן ynet כי גם אם קבינט הקורונה יורה על פתיחת הגנים, "מאות לא יפתחו כי הם קורסים". הוא ציין כי "אחרים שוקלים אם לפתוח או לא לפני שהאוצר ישים מתווה לפיצוי. היה מתווה לפיצוי בסגר הקודם ואפשר לשכפל אותו לסגר הזה. משרד האוצר כרגע לא עושה את זה. אנו חייבים לשים דגש על זה שאנחנו כאן בשביל הילדים וההורים".

מתי ייפתחו בתי הספר?

לפי מתווה משרד הבריאות, ובהתאם למצב התחלואה, בשלב השני שעשוי להגיע בעוד שלושה שבועות (בתנאי של עד 1,000 נדבקים חדשים ביום), תיפתח מערכת החינוך באופן הדרגתי. כיתות א'-ד' יחזרו ללמוד ב-1 בנובמבר וכיתות ה'-י"ב רק ב-10 בינואר (בשלב השביעי של המתווה המדורג), וזאת בשל סיכויי ההדבקה הגבוהים בגילאים אלה.

האם תאריכי המתווה הם סופיים?

כאמור, לא. במשרד הבריאות מבהירים שוב ושוב כי תוכנית היציאה והשיבה של התלמידים לבתי הספר תלויה ישירות בנתוני ההדבקה. החזרה תהיה הדרגתית לפי שכבות גיל, מהצעירים לבוגרים, עם המתנה של שבועיים לפחות בין שלב לשלב.
3 צפייה בגלריה
חוזרים לגנים בגדרה- הקטנטנים של סולי
חוזרים לגנים בגדרה- הקטנטנים של סולי
החזרה לגנים בגדרה אחרי הגל הראשון
(צילום: רועי רובינשטיין)

תחת אילו הנחיות תפעל מערכת החינוך?

בימים אלה עובדים משרד הבריאות ומשרד החינוך על מתווה חזרה ללימודים במסגרות החינוך, "באופן הבטוח ביותר". יתכנו שינויים מהמתווה "לומדים בביטחון", שעל פיו פעלו בפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר.

מה יקרה עם הלימודים בערים האדומות?

הלימודים בגנים ובבתי הספר בערים האדומות לא יחודשו וימשיכו להתקיים באמצעות למידה מרחוק. זאת על רקע בחינה של משרד הבריאות את האפשרות שערים שיוגדרו "אדומות בוהקות" כלל לא ישוחררו מהסגר.

מי הן הערים אדומות?

לפי נתוני משרד הבריאות, 30% מהישובים נמצאים במדדים של קריטריונים לעיר אדומה. בקבינט הקורונה תוצע הרשימה המעודכנת של כל הערים והיישובים האדומים.

האם יתאפשרו לימודים משותפים בערים אדומות שלא בבתי הספר?

מזכ"לית הסתדרות המורים אמרה אתמול בוועדת החינוך בכנסת, שאם יינתנו אישורי בטיחות למתנ"סים ולמבנים אחרים, ואם האחריות - נזיקית או פלילית - לא תיפול על כתפי המורים, תסכים הסתדרות המורים שיתקיימו לימודים מחוץ למבנים של מוסדות החינוך.

מה יעשו מורים בסיכון?

בהסכם שגובש בין הסתדרות המורים ומשרד האוצר הוחלט כי כל מורה ייבחן על ידי רופא תעסוקתי או ועדה רפואית, שיחליטו אם מצבו מצדיק פרישה ממערכת החינוך. סוכם כי 800 מורים ומורות יוכלו לפרוש או לצאת לחל"ת.

מה לגבי תלמידים בקבוצות סיכון, או כאלה שבני משפחתם בסיכון?

אין פתרון כולל לתלמידים אלה. כל מקרה יטופל באופן פרטני ויקבל מענה על ידי הרשות שבה התלמיד גר או בית הספר שבו הוא לומד.

האם תלמודי התורה ייפתחו בקרוב?

עדיין לא ברור. למרות מצב התחלואה הקשה במגזר החרדי, הורה שלשום מנהיג הציבור הליטאי הרב חיים קנייבסקי לבכירים במוסדות החינוך החרדיים לפתוח את תלמודי התורה כבר. אלא שאחרי כמה שעות הוא הפך את הוראתו והורה להותיר את תלמודי התורה סגורים. זאת אחרי שהרב גרשון אדלשטיין, מבכירי הרבנים בציבור הליטאי, הורה להשאירם סגורים.