חיזבאללה נערך לתרחיש של קריסה כללית בלבנון המצויה במשבר כלכלי חריף במיוחד, ומנפיק כרטיסי קצבאות למזון, מייבא תרופות ואף מכין מקומות לאחסון דלק מבעלת בריתו איראן. כך לפי שלושה גורמים המעורים בפרטים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס.
המהלכים הללו מדגישים את החשש הגובר בארץ הארזים מהמשבר הפוקד את המדינה, שהרשויות בה כבר לא יכולות לספק אוכל, דלק או חשמל לתושביה. הם גם מסמנים את תפקידו ההולך וגדל של חיזבאללה בהתמודדות עם מצבי חירום, תפקיד שאותו הממשלה בביירות מתקשה לבצע. בנוסף, הרחבת השירותים שמספק חיזבאללה לבסיס התמיכה השיעי הגדול שלו במדינה צפויה להגדיל עוד יותר את התלות שלהם בארגון הטרור.
6 צפייה בגלריה
תומכי חיזבאללה
תומכי חיזבאללה
החשש בלבנון גובר. בחיזבאללה נערכים לקריסה כללית
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
סלוגן של חיזבאללה בכניסה לסופר
סלוגן של חיזבאללה בכניסה לסופר
הטבות לתומכים השיעים. סלוגן של חיזבאללה בכניסה לסופר
(צילום: רויטרס)
תוכניתו של חיזבאללה מתקבלת בדאגה במדינה, ורבים שם מבינים שיצטרכו להסתמך על פלגים פוליטיים לקבלת אוכל ושירותים בסיסיים, כפי שקרה בתקופת מלחמת האזרחים שנמשכה מאמצע שנות ה-70 ולאורך שנות ה-80. בתשובה לשאלת רויטרס על תוכניות חיזבאללה אמרה יועצת ראש הממשלה הלבנוני כי "המדינה אינה במצב שבו היא יכולה לסרב לסיוע" - בלי קשר לפוליטיקה.
שלושת הגורמים ששוחחו עם רויטרס, ושמזוהים עם תומכי חיזבאללה אך סירבו לחשוף את שמם, אמרו כי התוכניות ל"תרחיש הגרוע ביותר" הואצו לאחרונה, לאור העובדה שכבר בחודשים הקרובים תסתיים תוכנית הסובסידיות לאזרחים - מה שעלול להרחיב את הרעב שממילא מורגש בקרב רבים בלבנון.
המטבע הלבנוני, נזכיר, התרסק, וסיוע כלכלי לא נראה באופק. מחירי המזון זינקו ב-400%. מאבקים ועימותים בסופרמרקטים בלבנון הם כיום דבר שבשגרה, כמו גם מראות של אנשים שמחטטים בפחים ברחובות. השבוע פרצה קטטה בעמדת קבלה של חבילות מזון, והתקרית הסתיימה עם הרוג אחד ושני פצועים.

6 צפייה בגלריה
כל תחנות הדלק נסגרו בביירות
כל תחנות הדלק נסגרו בביירות
איראן תספק דלק. כל התחנות נסגרו בביירות
(צילום: EPA)
התוכנית של חיזבאללה תסייע בעיקר בהגנה על קהילותיו – לא רק על חברי הארגון, אלא גם על תושבי האזורים המזוהים עם השיעים. מומחים ששוחחו עם רויטרס אמרו כי ייתכן שמטרת התוכנית היא גם למנוע תסיסה בקרב בסיס התמיכה של הארגון. חיזבאללה לא נענה לבקשת רויטרס לתגובה בנושא, אולם גורם בכיר ציין: "ההכנות לשלב הבא החלו, זו 'תוכנית קרב' כלכלית".
כבר כעת, כרטיס קצבת המזון החדש, שנקרא על שם אימאם שיעי, מסייע למאות לקנות סחורות בסיסיות במטבע המקומי – בעיקר פריטים זולים יותר מייצור מקומי או מאיראן ומסוריה, בהנחה של עד 40%.
חיזבאללה, שמומן על-ידי איראן, הגדיל עם השנים את מעורבותו בניהול חיי היום-יום בלבנון, ומבקריו מכנים אותו "מדינה בתוך מדינה". ארה"ב, שמגדירה את חיזבאללה כארגון טרור, הרחיבה את הסנקציות על הארגון, בין היתר כדי לחנוק את מקורות המימון שלו. בוושינגטון מעריכים כי מאות מיליוני דולרים מוזרמים מטהרן לארגון מדי שנה.
6 צפייה בגלריה
דגל חיזבאללה על רקע שלט ועליו נסראללה
דגל חיזבאללה על רקע שלט ועליו נסראללה
חיזבאללה זוכה למימון איראני, ובמצב טוב יחסית
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
לבנון הפסקות חשמל ביירות
לבנון הפסקות חשמל ביירות
שכונה שלמה תחת עלטה
(צילום: רויטרס)
המימון האיראני שומר על חיזבאללה במצב טוב יחסית לשאר התנועות הפוליטיות במדינה, ובמיוחד אלו המתנגדות לארגון. חלק מהפלגים הוציאו סלי סיוע לקהילות החסות שלהם – אך מדובר בסכומים נמוכים מאלה שבידי חיזבאללה.
"כולם מחפשים מימון, אבל ההיקף שמקבל חיזבאללה הוא הרבה יותר גדול ומשמעותי. יש להם יותר משאבים להתמודד עם המשבר בלבנון", אמר ג'וזף דהאר, שחוקר את הכלכלה הפוליטית שמוביל חיזבאללה. "המשמעות היא שהתלות בחיזבאללה תגדל", ציין.

למדינה אין פתרונות: "נגיע לשלב של חושך ורעב"

בעוד חיזבאללה נותן הטבות, הממשלה בביירות שמצויה בחובות שהצטברו במשך עשרות שנים נותרת משותקת. אף שהעלתה גם היא רעיון דומה, היא לא פעלה במשך כמעט שנה. שרים בה אמרו כי הצורך באישור הפרלמנט מקשה את אישור התוכנית.
פטימה חמוד, בשנות ה-50 לחייה, אמרה כי כרטיס הקצבה של חיזבאללה מאפשר לה פעם בחודש לקנות דגנים, שמן וחומרי ניקוי לביתה, שבו שמונה נפשות. "הם יודעים שאנחנו במצב רע", אמרה. "בלעדיהם, אני לא יודעת מה היינו עושים".
6 צפייה בגלריה
עימותים על אוכל בלבנון. השוק בביירות
עימותים על אוכל בלבנון. השוק בביירות
עימותים על אוכל בלבנון. השוק בביירות
(צילום: רויטרס)
גורם שיעי אמר כי חיזבאללה מילא מחסנים והשיק את כרטיסי המזון כדי להרחיב שירותים מחוץ למפלגה ולסגור פערים בשוק הלבנוני, שם חלופות זולות היו נפוצות עוד לפני המשבר. לדבריו, כרטיס המזון מציע מכסה, המבוססת על גודל המשפחה, למוצרים כמו סוכר וקמח.
הסחורה מגובה על ידי חיזבאללה, מיובאת על ידי חברות של בעלות הברית (איראן או סוריה) או מובאת ללא דמי מכס דרך הגבול עם סוריה, שם הוצבו כוחות חיזבאללה כדי לסייע לדמשק לצד איראן.
הגורם הוסיף כי לחיזבאללה ישנן תוכניות דומות לייבוא תרופות. כמה רוקחים בפרברי ביירות אמרו כי קיבלו הכשרה בנושא מוצרי מרקחת איראניים וסוריים חדשים שצצו על המדפים בחודשים האחרונים.
שניים מהגורמים אמרו כי התוכנית כוללת אספקת דלק מאיראן, שכן משרד האנרגיה בלבנון מזהיר מפני האפלה מוחלטת. הבכיר אמר כי חיזבאללה מפנה שטח אחסון לדלק בסוריה הסמוכה. גורם בכיר בלבנון אמר: "נגיע לשלב של חושך ורעב, ואז חיזבאללה יסייע ו'יאיר את המדינה', זו החלטה חמורה".