יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הגיש הבוקר (ד') הצעת חוק שמטרתה למנוע מצב כמו זה שאירע סביב הסכם השלום עם איחוד האמירויות, שבו לטענתו ראש הממשלה בנימין נתניהו הסתיר מהגורמים הרלוונטיים בממשלה את ההסכמה הישראלית לכך שארה"ב תמכור נשק מתקדם, כולל מטוסי F-35 חמקניים, לאבו דאבי. את העסקה הצפויה חשף נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אביגדור ליברמן
בנימין נתניהו אביגדור ליברמן
נתניהו וליברמן. "לא תקין ופגע וביתרון הצבאי של ישראל"
(צילום: אבי מועלם, AP)
בהסבר להצעת החוק שהגיש ליברמן נכתב: "הסכם הנורמליזציה בין מדינת ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, לצד היותו מבורך, חשף לקונה חמורה, כאשר ראש הממשלה התחייב להסיר את התנגדותה של ישראל למכירת נשק מתקדם לאיחוד האמירויות, בין היתר מטוסי F-35 וכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים), שיסופקו על ידי ארצות הברית.
"זאת", נטען עוד, "מבלי ליידע את שר הביטחון, שר החוץ, הרמטכ"ל וראש אגף המודיעין בצה"ל. לא רק שהדבר אינו תקין בעליל, אלא גם פוגע ביתרון הצבאי איכותי של ישראל, המעניק לה עליונות צבאית קונבנציונלית באזור, כך שכל מכירת נשק אמריקני למדינה אחרת במזרח התיכון, מותנית בכך שהדבר לא יפגע ביתרון הצבאי האיכותי של ישראל", נכתב.

בהצעת החוק נכתב עוד כי כיוון שמדובר בסוגיות בעלות השלכות על ביטחון המדינה ואזרחיה, "לא יעלה על הדעת שלראש הממשלה תהיה סמכות בלעדית בקבלת ההחלטות, מבלי להתייעץ, ליידע ולקיים דיון עם כלל הגורמים הביטחוניים הרלוונטיים.
"הצעת החוק באה לתקן מצב זה ולחייב את ראש הממשלה לעדכן את שר הביטחון, שר החוץ, הרמטכ"ל וראש אגף המודיעין בצה"ל בפרטי הסכמים הכוללים היבטים ביטחוניים וכאלה העלולים לפגוע ביתרון הצבאי האיכותי של ישראל, בין אם נעשו בעל פה ובין אם בכתב, לפני החתימה הסופית על ההסכם".
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר ב פנטגון ארה"ב
שר הביטחון בני גנץ עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר ב פנטגון ארה"ב
גנץ עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר, בפנטגון. ידונו ב"חבילת פיצויים"
(צילום: AFP)
המכירה הצפויה של מטוסי F-35 לאמירויות נחשפה ב"ידיעות אחרונות". נתניהו הכחיש לאחר מכן כי העניק אור ירוק למכירת חמקנים "למדינות שעושות שלום עם ישראל", אך רק אתמול אמרו גורמים המעורבים בשיחות כי ארה"ב ואיחוד האמירויות מתכוונות להגיע לסיכום ראשוני עד 2 בדצמבר, יום העצמאות של האמירויות, על מכירת מטוסי F-35.
שני גורמים שונים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי בוושינגטון בוחנים דרכים שבאמצעותן המכ"מים הישראלים יוכלו לזהות את מטוסי ה-F-35 של לוקהיד מרטין. ברויטרס ציינו כי לא ברור אם הדבר ייעשה על ידי שינויים במטוס או על ידי אספקת מכ"ם משופר לישראל.
אתמול המריא שר הביטחון בני גנץ לביקור בן יממה בארצות הברית ונפגש עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר ועם בכירים נוספים בממשל. בביקור דן גנץ עם הבכירים האמריקנים בעיקר ב"חבילת פיצוי" לישראל בתמורה למכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, במסגרת הסכם השלום. זאת, כדי לנסות להבטיח את היתרון הצבאי של ישראל במזרח התיכון. אספר הבטיח לגנץ כי "ארה"ב מחויבת לשימור היתרון הצבאי של ישראל באזור כאבן יסוד ביחסים בין המדינות".