ארה"ב ואיחוד האמירויות מתכוונות להגיע לסיכום ראשוני עד דצמבר על מכירת מטוסי F-35 חמקנים למדינה שחתמה על הסכם שלום עם ישראל. כך אמרו היום (ג') גורמים המעורבים בשיחות לסוכנות הידיעות "רויטרס". הם הוסיפו שהמטרה של הצדדים היא להגיע להסכם עד יום העצמאות של האמירויות, שחל ב-2 בדצמבר.
שני גורמים שונים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי בוושינגטון בוחנים דרכים שבאמצעותן המכ"מים הישראלים יוכלו לזהות את מטוסי ה-F-35 של לוקהיד מרטין. ברויטרס ציינו כי לא ברור אם הדבר ייעשה על ידי שינויים במטוס או על ידי אספקת מכ"ם משופר לישראל. המכירה הצפויה של מטוסי F-35 לאמירויות נחשפה ב"ידיעות אחרונות".
הלילה המריא שר הביטחון בני גנץ לביקור בן יממה בארצות הברית וייפגש עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר ועם בכירים נוספים בממשל. אספר הבטיח כי "ארה"ב מחויבת לשימור היתרון הצבאי של ישראל באזור כאבן יסוד ביחסים בין המדינות". פמלייתו של גנץ מצומצמת וכוללת ארבעה אנשי צוות, בהם ראש המטה מעיין ישראלי ומזכירו הצבאי תת-אלוף יקי דולף, זאת בנוסף לכמה מאבטחים.
בביקור ידון גנץ עם הבכירים האמריקנים בעיקר ב"חבילת פיצוי" לישראל בתמורה למכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות, במסגרת הסכם השלום. זאת, כדי לנסות להבטיח את היתרון הצבאי של ישראל במזרח התיכון. בימים האחרונים דן גנץ בנושא עם בכירי הצבא, בהם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי. לישראל יש כעת 24 מטוסי F-35.
לפי גורם המקורב לנושא, ישראל עשויה לדרוש הקדמה של קבלת ארבעת מטוסי התדלוק החדשים KC-46 "פגסוס" מתוצרת בואינג, במקום להמתין לייצור שלהם שיימשך כארבע שנים. זאת על חשבון "מנה" שהזמין הצבא האמריקני ונמצאת בתהליכי ייצור מתקדמים. במרץ השנה אישרה מחלקת המדינה למכור לישראל שמונה מטוסי תדלוק כאלה וציוד נלווה, בעלות של 2.4 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
F-35 מטוס קרב
F-35 מטוס קרב
F-35. לא האחרון שעל הפרק
(צילום: AP)
מטוסים מתקדמים נוספים שעל הפרק הם F-15, ככל הנראה מדגם EX, שיהיו המפציצים הבאים של צה"ל. בנוסף ידון גנץ עם האמריקנים גם ברכישת חימושים מתקדמים לטווחים רחוקים. על הפרק גם הקדמה של הגעת טייסת F-35 נוספת. כמו כן, ישראל צפויה לדרוש הקדמה של הגעת מסוקי התובלה החדשים שיחליפו את היסעורים הקשישים - צ'ינוק של בואינג או סופר יסעור של לוקהיד מרטין, כאשר גם המטוס-מסוק V-22 חזר לתמונה.
המודל אפוא של חבילת הפיצוי צפוי להיות יותר פלטפורמות או חימושים מתוכנית הסיוע החדשה שנרקמת, לצד הקדמת הקבלה של חלק מאמצעי הלחימה. לפני המראתו נמסר מטעמו של גנץ כי מדובר ב"פגישות ביטחוניות חשובות ביותר לצורך המשך השמירה על העליונות הביטחונית של ישראל ולהמשך המאבק המשותף באיראן".