מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה סיפר לשופטים בתיק 4000 כי עד שלא נדרש למחוק את ההתכתבויות עם בני הזוג אלוביץ' - הוא לא חשב שעשה משהו פלילי. בעדותו השלישית שנערכה הבוקר (שני) במסגרת החקירה הנגדית של הסנגור ז'ק חן, שמייצג את שאול אלוביץ', אמר ישועה כי היוזמה לסיקור מוטה נמשכה כשנה וחצי, והוא לא קישר אותה לעסקאות שביצע שאול אלוביץ'. "בראש שלי זאת עסקה לגיטימית והפעולה השלטונית (האישורים הרגולטוריים שנדרשו) היא לגיטימית", תיאר ישועה את מכירת יד2 שעמדה במוקד הדיון היום.
5 צפייה בגלריה
אילן ישועה
אילן ישועה
אילן ישועה בבית המשפט, היום
(צילום: עמית שאבי)
גם היום, מטרת החקירה היא לערער את אמינותו של ישועה, שהיה זה שמסר את המידע לחוקרי הרשות לניירות ערך, והסנגור חן מנסה להראות שלישועה עצמו היה מקום לשיקול דעת בהעלאת כתבות שסומנו בעד נתניהו או נגד יריביו.
ב-40 הדקות הראשונות עסק הדיון בהתייעצות שקיים ישועה עם עורכי הדין של וואלה, רלי לשם וטליה גרסטלר. הסנגור חן פנה לישועה ושאל: "אמרת 'התחלתי להרגיש עם זה מאד לא נוח ברמה הציבורית. לא רציתי להיות במקום לא נכון ושאני עושה דבר לא נכון. הלכתי לרלי לשם וחשפתי את הלחצים שמופעלים עליי. שאלתי אם אני עובר עבירה ונאמר לי שזכותו של מו"ל, כבעלי וואלה, לדרוש איזה קו מערכתי שהוא רוצה. כולל שזכותו לא להרגיז את ראש הממשלה שהוא רוצה'. אתה מאשר?". ישועה השיב בחיוב.

משפט נתניהו - כתבות נוספות

חן: "במשטרה שבת וסיפרת שאמרת לעורך דין לשם שמה שפורסם אצל גידי וויץ הוא נכון, כולל פיטורי אבי ברגר מתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת ומינויו של מומו פילבר. סיפרת שמה שפורסם הוא נכון. אמת?". ישועה שוב השיב בחיוב. הסנגור שאל את ישועה מה הוא ענה כשהחוקר במשטרה שאל אותו על הקשר לבזק, ומנכ"ל וואלה לשעבר אמר: "אני לא זוכר אם אמרתי דברים מדויקים. ברור שאמרתי שאני מרגיש לא בנוח".
5 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
(צילום: גיל יוחנן)
הסנגור המשיך: "אני שואל שאלה שאותי מעט מטרידה. הלכת לעורכי הדין כדי לברר את הדברים לעומק, תוך אמירה שכל מה שכתוב בכתבה של וויץ זה נכון, ונאמר לך 'זה חוקי אבל עדיף להימנע מזה'. למה לא חשבת לשתף בזה את אלוביץ'?". ישועה אמר כי הוא לא חשב שאלוביץ' "יתלהב" מזה שלקח ייעוץ משפטי שקשור לפעולותיו.
בהמשך פנה הסנגור לתקופה שבה אתר וואלה רכש את אתר המכירות "יד2". ישועה אישר שהוא סיפר לחוקרים על השאלה שעלתה בדבר האישורים הרגולטוריים של העסקה. "פניתם לדנה נויפלד (היועצת המשפטית דאז במשרד התקשורת - ג"מ)?". ישועה אמר שתשובתה של נויפלד הייתה שהיא לא יכולה לתת פטור מהאישורים הנדרשים, ואישר ששוחח עם אלוביץ' בעניין.
הסנגור ניסה לדייק את חן ושאל אם אמר שאישור העסקה נקלע למאבקי כוחות. "החוקרת שאלה אותך למה כתבת שאתה חושב שראש הממשלה ייתן רוח גבית, והשבת שראש הממשלה יכול להשפיע על שר התקשורת", אמר חן. "החוקרת מקשה ושאלה למה שיעזור לאלוביץ', והשבת שזאת עסקה של רבע מיליארד דולר שאין שום סיבה לעכב אותה, שהיחסים בין ארדן לאלוביץ' לא היו טובים ושיהיה אסון למדינה לעכב עסקה על כזה דבר. התיאור הזה אמת?", ישועה אמר שכן.
"כמה שעות לפני שהתחלתם לדון ברוח הגבית של נויפלד על אישור 'יד 2' אלוביץ' העביר לך הודעה מזאב רובינשטיין (המקורב לנתניהו - ג"מ): 'שלום בוס, למה לא שמו בוואלה מפגש (של בני הזוג נתניהו) עם ילדי יתומים ביום העצמאות? בבקשה זה עדיין רלוונטי אנא העלו', ואתה עונה: 'זה כבר עולה'", אמר חן. "האם קשרת כתנאי מושחת בין ההיענות לבקשה הזו –סיקור מפגש עם ילדי יתומים עם הנושא שאתם עסוקים בו באותם ימים - האישור של עו"ד דנה נויפלד לפטור מחתימת ראש הממשלה ושר התקשורת?". ישועה אמר כי הדרישות לידיעות מהסוג הזה היו "לחם חוקינו" זה שנה וחצי, וכי ההתקשרות עם רובינשטיין הייתה אינטנסיבית.
5 צפייה בגלריה
ז'ק חן
ז'ק חן
ז'ק חן
(צילום: יואב דודקוביץ)
"לא יכולתי לקבוע שהיה חיבור מושחת", אמר ישועה. "הייתי עושה את זה בלי קשר לאותו אירוע .האם חלפה לי המחשבה בראש שאני לא רוצה להרגיז אותו (נתניהו)? יכול להיות. חן שאל אם ישועה הסכים לסקר את המפגש עם הילדים היתומים והשיב "מטפל בשמחה" וביקש ממנו את החומרים הדרושים - וישועה הסכים איתו.
הסנגור שאל את ישועה אם ישנו קשר בין הבונוס שקיבל ממכירת יד 2 (שעומד על 15 מיליון שקל) לבין פועלו בכל הנוגע לבקשות של משפחת נתניהו. "אין לזה שום קשר. זה הוחלט בהחלטת דירקטוריון בדומה לכל חברה ציבורית. בעסקה של 800 מליון שקל המנכ"ל מקבל 2%, שזה בערך 15 מיליון". חן שאל אם אלוביץ' אי פעם השתמש בעניין הבונוסים בכל הנוגע להתנהלותו של ישועה, ומנכ"ל וואלה לשעבר השיב בשלילה. "הבונוסים היו במסגרת מאוד ברורה. הבעיה של האישור ליד 2 הייתה מול ארדן".

"קונצרט", "הגדול" ו"הילד": שמות הקוד

הסנגור שאל את ישועה כיצד כינו את המעורבים במגעים בין וואלה, לשכת רה"מ ומשרד התקשורת, ומנכ"ל וואלה סיפר כי ברוב המקרים "הגדול" היה נתניהו, "הילד" זה שר התקשורת דאז ארדן ו"קונצרט" זה ידיעות חיוביות באתר. ישועה ציין כי לא הייתה כוונה פלילית מבחינתו, וכי מדובר בשמות קוד תמימים. "לא נראה לי שזה קוד הצפנה חזק במיוחד", אמר כשנשאל מיהו ל' (לירן דן, יועץ התקשורת של נתניהו).
5 צפייה בגלריה
"הגדול" וה"ילד". נתניהו וארדן בכנסת
"הגדול" וה"ילד". נתניהו וארדן בכנסת
"הגדול" וה"ילד". נתניהו וארדן בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"כתבת לאלוביץ' 'חסר לו לגדול לא לספק את הסחורה אחרי מה שעשינו בשבילו", הציג הסנגור הודעה ששלח ישועה לאלוביץ'. "האם באמירה הזו שלך התכוונת לסוג של קשר מושחת בינך לבין מר אלוביץ' למר נתניהו? כמה היית מודע לאפשרות של משהו פלילי?". ישועה אמר כי הכוונה ב"כל מה שעשיתי בשבילו" הייתה צורת דיבור. אחד השופטים שאל על מה מעידה צורת הדיבור, וישועה השיב: "זו שפה שגורה. כל הזמן בבחירות אמרו שניצחנו לו את הבחירות. אמרתי שזו התרברבות, ברור שעזרנו, לא ניצחנו. בני אדם מדברים".
הסנגור שאל את ישועה אם סיפר לחוקרים על אירוע שבו אלוביץ' תיאר שאירח את בני הזוג נתניהו לארוחת ערב בביתו, וישועה השיב בחיוב. "כעובדה אני אומר לך שבני הזוג נתניהו לא דרכו מעולם בבית הזוג אלוביץ'", אמר חן. "יש לך סברה למה אלוביץ' אמר לך את זה?". ישועה השיב: "הוא השוויץ".
חן מציג הודעות נוספות. "שאול העביר לך הודעה: 'תסתכל בוואלה ברנז'ה, עוד פעם כתבה נגד הגדול. אותו כתב כותב נגדו כל הזמן. הוא השתולל עליי עכשיו יותר, שלא תעז לבקש דברים'. מי הגדול במקרה הזה?". ישועה אמר כי למיטב זכרונו מדובר בנוני מוזס. "אלוביץ' פונה אליך ושאל אם עשית משהו, ואישרת שהורדת את הידיעה. 'אתה כותב לינון מגל: 'זה רציני אנחנו מסתבכים'. ואז הוא כותב לך 'הורדתי לך את התמונה וכל אזכור של נוני'". ישועה אישר את הדברים.
לאחר הפסקה קצרה, הדיון התחדש ולבקשת הסנגור השופטים הסכימו לסיים את הדיון מוקדם מהרגיל בשל חסימות הכבישים בירושלים. "כך התביעה תוכל לנוס על נפשה חזרה לתל אביב", התבדח הסנגור.
חן המשיך בחקירתו של ישוה ושאל: "האם היה מקרה שבוז'י הרצוג ביקש ממך לקדם כתבות חיוביות בוואלה? ישועה אמר כי הוא לא זוכר דבר כזה, אך לדבריו הרצוג התלונן ש"הגזימו פה ושם". לדבריו, ברוב המקרים הוא בוואלה נדרשו להוריד ידיעות חיוביות על הרצוג. "ייתכן שביקשת להתערב לבקשתו?", שאל הסנגור, וישועה השיב: "ייתכן. היינו בכל אותה התקופה מאוד נגדו, אז אולי פנה לתיקון. לא זוכר".
בשבועות הראשונים מתחילת המשפט העיד ישועה מטעם התביעה וסיפר על היחסים בין ראש הממשלה לבין הזוג אלוביץ' בשנים המדוברות. הוא תיאר מערכת לחצים שהפעילו בני הזוג על העיתונאים בוואלה על מנת להיענות לדרישות הסיקור של נתניהו וסביבתו – ועל הקשר שעשו להטבות הרגולטוריות שביקשו לקבל בבזק. הלחצים תועדו ברובם בהודעות וואטסאפ ושיחות טלפוניות.
כך למשל, כתב אלוביץ' לישועה על ידיעה לא מחמיאה לנתניהו שעלתה באתר: "אני הורג אותך. תוריד מיד, זה ימנע את אישור yes". במקרה אחר הנחה להיענות לבקשת שרה נתניהו: "תן לגברת כל מה שניתן, הגדול מתאבד בשבילי". אחרי אישור העסקה כתב אלוביץ' לישועה: "יש לך חלק בזה".
בחקירה הנגדית הראשונה סיפר ישועה על מכבש הלחצים מצד משפחת נתניהו. "ההתנהלות של גברת נתניהו ונציגיה היא התנהגות הזויה עם בקשות הזויות", אמר ישועה. "יש לי עשרות דוגמאות".