למרות תקופות הסגר הממושכות השנה, ידידיה חיים ואלישיב יונגרייס בני ה-5 ו-7 שנהרגו בצהריים (שישי) ליד מחלף לטרון הצטרפו לרשימה הארוכה של קורבנות הקטל בכבישים השנה. נסיבות התאונה עדיין נחקרות במשטרה, אך הנהג - דודם של ההרוגים - עדיין מאושפז במצב קשה בבית החולים הדסה עין כרם.
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 1
זירת התאונה בכביש 1
זירת התאונה בכביש 1
(צילום: יריב כץ)
התאונה היום התרחשה לאחר שדודם של ידידיה ואלישיב התנגש במשאית שעמדה בצד הדרך בעקבות תקלה טכנית. גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, טוען שחרף העובדה שכלי רכב כבדים מהווים גורם סיכון משמעותי בכבישים - אין די מפרצי עצירה למשאיות ואוטובוסים בכבישים. "איך ייתכן שגם כשסוללים כבישים חדשים ב-10 השנים האחרונות לא עושים שול תקני ולא דואגים למקומות עצירה?", תהה בן הרוש. "אף אחד לא לוקח אחריות וזאת התוצאה העגומה והמיותרת".
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 1
זירת התאונה בכביש 1
זירת התאונה בכביש 1
(צילום: חיים גולדיטש)
גם ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק, הוסיף כי "בכל שנה משתמשי דרך רבים מקפחים את חייהם בתאונות שקורות בשולי הכביש. חייבים להעביר את המסר כי שולי הכביש הם לחירום בלבד ובכל שנייה שאדם נמצא בשוליים הוא חשוף לסכנה גדולה יותר. חייבים ליצור שוליים רחבים שיאפשרו עצירה בטוחה בשעת חירום, ובמקביל יש ליצור יותר מפרצי עצירה ופינות רענון כדי שנהגים יעצרו במקום בטוח ולא בשול הדרך".
בעיבוד שביצעו בעמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס, עולה כי בשנת 2019 נפגעו 147 בני אדם בתאונות דרכים על שול הדרך. 4 מהם נהרגו, 14 נפצעו קשה והשאר נפצעו באורח קל. מדובר בעלייה דרמטית לעומת נתוני השנים הקודמות: ב-2018 נפגעו 98 בני אדם ובשנה שקדמה לה נפגעו 108.
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, 282 בני אדם נהרגו מתחילת השנה - לעומת 325 בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 14% בלבד משנה שבה לא היו הגבלות תנועה. לעומת 296 תאונות הדרכים שהתרחשו עד ל-11 בדצמבר ב-2019, התאונה הקטלנית מהיום היא התאונה ה-265 מתחילת השנה.
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 1
זירת התאונה בכביש 1
(צילום: אלעזר רובינשטיין)
בעוד שבשנה שעברה מרבית הקורבנות נהרגו בכבישים הבינעירוניים (196 לעומת 124 בערים), הנתונים השנה צמצמו את הפער באופן משמעותי. 140 בני אדם נהרגו בכבישים הבינעירוניים ו-135 בכבישים העירוניים ומתחילת השנה נהרגו 65 בני אדם בתאונות שהיה מעורב בהן רכב כבד.
הילדים בישראל נמצאים בסיכון גבוה בכל הנוגע לתאונות דרכים. מתחילת 2020 נהרגו 21 ילדים עד גיל 14 בתאונות דרכים ו-149 ילדים נפצעו באורח קשה. לפי נתוני הרלב"ד, מספר הילדים שנהרגו או נפצעו קשה בכל שנה היה במגמת ירידה מתונה בתקופה 2013–2019. אותה מגמה הייתה גם באחוז הילדים שנהרגו או נפצעו קשה מכלל ההרוגים והפצועים קשה. השיעור ירד מ-12% בשנת 2013 ל-9% בשנת 2019, כשבשנים אלו לא היה שינוי באחוז הילדים באוכלוסיית ישראל. ואולם, חרף הירידה המתונה, ישראל היא המדינה הרביעית הכי מסוכנת לילדים מבין מדינות ה-OECD. לפי נתוני הארגון, בישראל נהרגים 1.3 ילדים ביחס ל-100 אלף ילדים - בעוד שהממוצע בשאר המדינות עומד על 0.7.
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה בכביש 1
זירת התאונה בכביש 1
(צילום: חיים גולדיטש)
יו"ר ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם), אמר בעקבות התאונה כי "רק בחודש האחרון קיימנו שני דיוני חירום בכנסת על היפגעות ילדים ומעורבות רכבים כבדים בתאונות דרכים. התאונה המצמררת שהתרחשה בשעות האחרונות הוכיחה לכולנו שוב כי על ממשלת ישראל ומשרד התחבורה בפרט, לקדם במהירות תוכנית כוללת בעלת משאבים כלכליים אדירים לשינוי המציאות והצלת חיי אדם בדרכים. כמות התאונות שנגרמות בשל רכבים חונים בשול הכביש, מחייבת חשיבה מחודשת ביחס לרוחב השול ולשימוש בו". טופורובסקי הוסיף כי "עלינו לעשות הכל בשביל שמראות צובטי לב כמו הורים שקוברים את ילדיהם עקב תאונת דרכים, לא יחזרו עוד".