ביום ראשון אחר הצהריים תיכנס ישראל, בפעם השלישית מתחילת מגפת הקורונה, לסגר כלל-ארצי. זה יקרה שלושה חודשים בלבד אחרי הסגר השני - ולאחר שבכל אותה תקופה הוטלו הגבלות ספציפיות רק על יישוב יהודי אחד.
העלייה בתחלואה נראתה היטב במספרי הנדבקים, שהגיעו בימים האחרונים ליותר מ-3,700 מאומתים ביום. אותו זינוק בקורונה אינו נחלתו של מגזר אחד בודד, והעלייה למשל נראתה בבירור בתל אביב (שם כמעט הוכפל מספר החולים תוך שבוע), וגם בהרצליה, בחדרה ובמודיעין-מכבים-רעות, יישובים שבהם מספר המאומתים זינק ביותר מפי 2 בשבוע.
ועדיין, הפערים בין היישובים הערביים והחרדיים לבין יתר היישובים בולטים מאוד - ועוד יותר בולטת העובדה שלא נעשה כמעט שום ניסיון לבלום את התחלואה בחלק מאזורים אלו, לפני ההחלטה על סגר כלל-ארצי.
2 צפייה בגלריה
תל אביב ובני ברק בסגר
תל אביב ובני ברק בסגר
תל אביב ובני ברק בסגר קודם
(צילום: AFP)
מבין 40 היישובים שבהם שיעור הבדיקות החיוביות הוא הגבוה ביותר, 34 שייכים למגזר הערבי ובששת האחרים רוב חרדי גדול. על פי נתוני משרד הבריאות מאתמול (היום אתר הקורונה לא עודכן) ביתר עילית היא העיר החרדית עם שיעור החיוביים הגבוה ביותר – 17%. אחריה: אלעד (13%), בני ברק (12%), רכסים (12%), קריית יערים (11%) ומודיעין עילית, 11%.
בנצרת, העיר הערבית הגדולה בארץ, 12% מהבדיקות שבוצעו בשבוע האחרון יצאו חיוביות. יישובים ערביים אחרים שבהם יותר מעשירית מהנבדקים אומתו כחיוביים לקורונה הם בין היתר מג'דל שמס (20%), דליית אל כרמל (14%) וסכנין, 11%.
לעומת זאת, באף יישוב במגזר הכללי שיעור הבדיקות החיוביות לא גדול מ-10%. למשל, בחולון - שם נצפתה עלייה בתחלואה בכמה שכונות - שיעור החיוביים הוא 4%. כך גם בחיפה ובנתניה. בתל אביב (על אף העלייה), פתח תקווה, ראשון לציון ובאר שבע - 3% חיוביים.
רעננה, רמת גן, כפר סבא, קריית אונו, גבעתיים ורמת השרון הן בין הערים שבהן שיעור החיוביים אף נמוך יותר – 2% בלבד. ובאילת ובגבעת שמואל נרשמו רק 1% חיוביים לקורונה. כל זאת, לא ימנע מהן ומיתר הערים שבהן התחלואה נמוכה יחסית להיכנס לסגר לפחות לשבועיים, סגר שייתכן שיימשך אף חודש שלם.
שיעור החיוביים לקורונה אינו המדד היחיד שמראה את הפערים הגדולים בין המגזרים. גם היישובים שבהם שיעור השינוי במאומתים היה הגבוה ביותר בשבוע האחרון הם כולם חרדיים – קריית יערים, ביתר עילית ורכסים.
גם מדד הרמזור מראה זאת היטב. הערים היחידות שמוגדרות אדומות הן טמרה הערבית וביתר עילית, בני ברק ומודיעין עילית החרדיות. מבין 33 היישובים האדומים, שלושה הם לא חרדיים או ערביים: גבעת זאב וכוכב יעקב שליד ירושלים, ורבבה שבשומרון. ירושלים נמצאת על סף כניסה לרשימה האדומה, אך גם בה כמובן שיעור גבוה של תושבים ערבים וחרדים.
למעשה, מאז תום הסגר השני הוכרזו כאזורים מוגבלים רק יישובים ערביים ויישוב יהודי אחד – חצור הגלילית. השבוע תלמידי כיתות ה' עד י"ב ביישובים אדומים וכתומים נשארו בבית – אבל זה למעשה היה השימוש היחיד בתוכנית הרמזור הדיפרנציאלית. עכשיו שוב כולנו יחד, באותה סירה, סירה אדומה.