ישראל הולכת לסגר: שידור חי מאולפן ynet

ישראל נכנסת לסגר שלישי: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ החליטו בדיון שקיימו אמש (יום ד') כי סגר כללי לבלימת העלייה בתחלואת הקורונה יחל ביום ראשון הקרוב, בשעה 17:00. הסגר יחול למשך שבועיים ויוארך בשבועיים נוספים אלא אם כן תושג המטרה - מספר נדבקים יומי קטן מאלף ומקדם הדבקה שנמוך מאחד. מעט לאחר חצות אישרה הממשלה את הטלת הסגר.
3 צפייה בגלריה
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
אילוסטרציה
(צילום: הרצל יוסף)
עוד בנושא:
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר היום לאולפן ynet כי הוא מעריך ששבועיים לא יספיקו לסגר. לדבריו, "קבענו שאחרי שבועיים נקיים הערכת מצב ונראה אם צריך להאריך בשבועיים נוספים, וקרוב לוודאי שזה מה שנידרש לעשות. אני לא חושב שתוך שבועיים נדע להעריך ולראות את הירידה בתחלואה, צריך שבועיים נוספים".
הסגר יהיה דומה לסגר יום הכיפורים, הסגר השני. זהו המתווה: הגבלת תנועה מהבית ל-1,000 מטר (למעט מקרים חריגים ויציאה להתחסן); איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר (למעט משפחה גרעינית); המסחר, הבילוי והפנאי ייסגרו במלואם פרט למשלוחים (ללא איסוף עצמי); עסקים שאינם מקבלים קהל יעבדו במתכונת של 50% מההיתרים הנוכחיים; תחבורה ציבורית - 50% מהנפח הרגיל; התקהלויות - עד 20 בשטח פתוח ועד 10 בחללים סגורים; "האיים הירוקים" יופסקו לפעול; ספורט יחידני מותר ללא הגבלת מרחק (יוצאים וחוזרים הביתה, ללא רכב). כמו בכל הסגרים הקודמים, גם הפעם הסופרמרקטים ורשתות הפארם יישארו פתוחים.
בניגוד לסגרים הקודמים, הפעם מערכת החינוך תפעל חלקית. הגנים, הפעוטונים, כיתות א'-ד' וי"א-י"ב יפעלו בין השעות 08:00 עד 13:00. הורים יוכלו להסיע את ילדיהם החל מ-07:00 ועד 14:00. חינוך מיוחד יוחרג ויתקיים בכל הגילאים. תותר העברת ילדים בין הורים במשמורת משותפת.

3 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
נתניהו וגנץ
(צילום: AP)
הסיבה להגבלת שעות החינוך היא פשרה שאליה הגיעו השרים: משרד הבריאות דרש לסגור את מערכת החינוך כולה למעט החינוך המיוחד, אך שר החינוך יואב גלנט דרש להשאיר את מערכת החינוך פתוחה והציע להגביל את השעות. בעקבות זאת, בגנים ובכיתות הנמוכות הצהרונים לא ייפתחו.
השר גלנט כתב בעמוד הפייסבוק שלו, זמן קצר אחרי ההודעה על הסגר: "מנענו סגירה מוחלטת של מערכת החינוך בתקופת הסגר. אני מודה לראש הממשלה ולשרי הממשלה שקיבלו את עמדתי ובחרו לשים את חינוך ילדי ישראל בראש סדר העדיפויות הלאומי - ואימצו את הצעתי להשאיר את גני הילדים וכיתות א'-ד' ו-יא'-יב' במוסדות החינוך. נמשיך לפעול כדי שגם תלמידי כיתות ה'-י' יקבלו מענה מלא ללמידה מרחוק בתקופת הסגר".
ההחלטות סוכמו בין ראש הממשלה וגנץ, בדיון שבו השתתפו גם שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר הפנים אריה דרעי, שר המדע יזהר שי וראש המל"ל מאיר בן שבת. ישיבת הממשלה, שנמשכה לפני כן שעות ארוכות, לא התחדשה - והשרים התבקשו רק לאשר את ההחלטה.
3 צפייה בגלריה
פרופסור נחמן אש
פרופסור נחמן אש
"אין מנוס מסגר". הפרויקטור, פרופ' נחמן אש
(צילום: עידו ארז)
לצד זאת, אישר קבינט הקורונה הקלות מיוחדות לקראת חג המולד. מהיום ב-17:00 עד יום שישי ב-20:00 תותר תפילה של עד 100 איש בשטח פתוח. בחלל סגור תותר כניסת עד עשרה אנשים על כל פתח במבנה עם כמה כניסות, ולא יותר מעשר קבוצות. כך גם ב-6-7 בינואר (אז חוגגים הנוצרים האורתדוקסים) וב-18-19 בינואר (אז מציינים הארמנים את החג).
ישיבת הממשלה החלה אתמול כשברקע היו נתוני התחלואה המאמירים והאזהרה הברורה של פרופ' אש, שטען כי "אין מנוס מכניסה לסגר. אם לא נעשה כלום, נגיע ל-3,000 מתים נוספים תוך חודשיים".

במהלך הדיון הביעו כמה שרים זעם על אופן ההתנהלות: "מדוע לא ישבו כל גורמי המקצוע מטעם משרד הבריאות, המל"ל ומשרד החינוך והגישו הצעה מוסכמת על כולם? למה לא מתנהלים בצורה מקצועית? כל אחד בא להסביר את המורכבות שלו. יכלו לשבת ולגבש החלטה. מתחילת הישיבה זורקים המון הצעות, מלא מספרים. אי אפשר להבין כלום. על מה בכלל אנחנו הולכים להצביע? אין כיוון. יש פה מלחמה בין השרים. למה לא יושבים ומקבלים החלטות ומגישים הצעה קונקרטית לישיבת הממשלה לדיון והצבעה? כל אחד דורש דבר אחר. אנחנו מרגישים שבמקום לבוא ולתמצת את הזמן שלנו בצורה ממוקדת - רק מבלבלים אותנו".
הכוונה לסגור את כל המשק גרמה לביקורת רבה במשרד האוצר. בכירים אומרים כי מצב כזה עלול לגרום לסגירת עוד אלפי עסקים לצמיתות. שר האוצר ישראל כץ אמר בדיונים מוקדמים עם משרד הבריאות לקראת ישיבת קבינט הקורונה כי "מקומות עבודה ללא קהל, כמו ההיי-טק, התעשיות הביטחוניות והמפעלים, כולל שירותי הרכש המקוון והמשלוחים שהם בעלי תרומה גבוהה ביותר למשק וברור שאינם מידבקים, חייבים להישאר פתוחים גם בסגר מהודק".
סיון חילאי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:58, 23.12.20