משמרות המהפכה של איראן הודיעו היום על פריסת כוחות לאורך הגבולות עם אזרבייג'ן וארמניה, בעקבות זליגת ירי מהמלחמה באזור נגורנו קרבאך. "יחידות קרקעיות ממשמרות המהפכה נשלחו לאזור והתפרסו בו", אמר גנרל מוחמד פקפור, ראש הכוחות הקרקעיים. הוא ציין שמשימת הכוחות היא "להגן על האינטרסים הלאומיים ולשמור על השקט והביטחון".
פקפור אמר שאיראן מכבדת את השלמות הטריטוריאלית של שכנותיה, אך "כל שינוי במצב הגיאופוליטי בגבול הוא הקו האדום של הרפובליקה האיסלאמית של איראן". באתר משמרות המהפכה נכתב שמפקד הכוחות הקרקעיים ביקר אתמול בעיר קודה אפרין במחוז מזרח אזרבייג'ן. המחוז גובל באזורים באזרבייג'ן שסמוכים למובלעת הארמנית נגורנו קרבאך ונמצאים בשליטת הארמנים.
קודה אפרין, וכפרים שסמוכים אליה, סובלים מזליגת ירי ומנפילות של פצצות מרגמה כתוצאה מהקרבות בין הכוחות האזריים לארמניים. "במקרה כלשהו שבו הירי יחזור הרפובליקה האיסלאמית של איראן לא תישאר אדישה", הזהיר ב-16 באוקטובר משרד החוץ האיראני. בשבוע הראשון ללחימה נפצע ילד בן שש באיראן מנפילת פצצת מרגמה שנורתה בקרבות. בחמישי הודיעה אזרבייג'ן הודיעה שהשיגה שליטה מלאה על אזור הגבול שלה עם איראן.

ארמניה ואזרבייג'ן, נזכיר, מנהלות סכסוך ממושך על השליטה בנגורנו קרבאך. סבב הלחימה שפרץ ב-27 בספטמבר הוא הקשה ביותר מאז המלחמה בשנות התשעים. למרות הקריאות הבינלאומיות והסיכום על הפסקת אש שני הצדדים ממשיכים להילחם, וכל אחד מהצדדים מאשים את הצד השני בהפרת תנאי הפסקת האש.
ארמניה מאשימה את הכוחות האזריים בהפצצת אזורים שבהם חיים אזרחים. אזרבייג'ן מכחישה שהרגה אזרחים במלחמה, ואמרה שהיא מוכנה לעמוד בתנאי הפסקת האש – אם הכוחות הארמניים יסכימו לסגת משדה הקרב. בינתיים דווח על יותר מאלף הרוגים במלחמה.
משרד ההגנה בנגורנו קרבאך אמר אתמול שמספר הארמנים שנהרגו מתחילת הקרבות בסוף ספטמבר עומד על 974 בני אדם. אזרבייג'ן, שמסרבת לפרסם כמה מחייליה נהרגו, אמרה ש-65 אזרחים אזרים נהרגו ו-298 נפצעו. פוטין אמר בשבוע שעבר שלהערכתו קרוב ל-5,000 איש נהרגו במלחמה בקווקז.
6 צפייה בגלריה
ירי של צבא אזרבייג'ן ב מלחמה ב נגורנו קרבאך מול ארמניה
ירי של צבא אזרבייג'ן ב מלחמה ב נגורנו קרבאך מול ארמניה
ירי של צבא אזרבייג'ן
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
נגורנו קרבאך תקיפה ב עיר הבירה סטפנקרט מלחמה אזרבייג'ן ארמניה
נגורנו קרבאך תקיפה ב עיר הבירה סטפנקרט מלחמה אזרבייג'ן ארמניה
תקיפה בעיר סטפנקרט, בירת נגורנו קרבאך
(צילום: EPA)
הקרבות באזור נמשכו גם היום, למרות שבסוף השבוע נפגש מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו עם שרי החוץ של שתי המדינות. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר שהוא מקווה שארה"ב תסייע למוסקבה לשים סוף לסכסוך בדרום הקווקז. רוסיה השקיעה מאמצים כדי לקדם את הפסקת האש בדרום הקווקז. היא תיווכה בין הצדדים, אך חידוש הלחימה שם קץ לתקווה לסיום מהיר של הקרבות.
גורמים מקומיים בנגורנו קרבאך האשימו את הכוחות האזריים בירי ארטילרי שהיה הלילה ליישובים ארמניים אתניים. אזרבייג'ן מסרה שהמוצבים שלה הותקפו על ידי פצצות מרגמה, טנקים ותותחים. "אני מאמין לגמרי ביעילות של המו"מ לשלום, אבל זה תלוי גם ברצון של הצד הארמני לקחת בזה חלק", אמר נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב. "למה אזרים וארמנים יכולים לחיות יחד בגיאורגיה, רוסיה, אוקראינה ומדינות נוספות – אבל לא בנגורנו קרבאך?", שאל.
6 צפייה בגלריה
הריסות תקיפה של ארמניה באזרבייג'ן
הריסות תקיפה של ארמניה באזרבייג'ן
הריסות כתוצאה מתקיפה של ארמניה באזרבייג'ן
(צילום: AFP)
מעצמות העולם רוצות למנוע שהמלחמה בין ארמניה לאזרבייג'ן תהפוך למלחמה אזורית בהשתתפותן של טורקיה – שמביעה תמיכה איתנה בבעלת הברית אזרבייג'ן, ולטענת הארמניים מסייעת לה באופן פעיל במלחמה – ורוסיה, שלה ברית ביטחונית עם ארמניה. המחלוקת על המלחמה בקווקז הגבירה את המתיחות בין טורקיה לבעלות הברית שלה בנאט"ו. פומפאו אמר שטורקיה מעניקה תחמושת לאזרבייג'ן ובכך מלבה את האש. אנקרה דחתה את ההאשמה הזאת.
נשיא ארמניה, ארמן סרקיסיאן, האשים את אזרבייג'ן ב"הרס ועקשנות תוקפנית" בקווקז. סרקיסיאן קרא לבכירים בינלאומיים להתערב בהקדם כדי שהמלחמה באזור תיפסק. הוא אמר שרוסיה, שמנסה לתווך בין הצדדים, היא מדינה שניתן לסמוך עליה. "לרוסיה יש כאן תפקיד קריטי", אמר. נשיא אזרבייג'ן אלייב ציין שארמניה מעוניינת במעורבות צבאית של מוסקבה, ושהדבר "מסוכן מאוד". הוא הוסיף שאסור שמדינה שלישית תיקח חלק בקרבות.