בין מצעד ההמלצות להכרזה של נשיא המדינה ראובן ריבלין על הטלת המנדט, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' פתח במתקפה חריפה נגד יו"ר ימינה, נפתלי בנט, שעדיין מתנדנד ולא המליץ על אף אחד מראשי הגושים. סמוטריץ' הזהיר מפני חבירה למפלגות הערביות דרך הישענות על ההימנעות שלהן מהמלצה על מועמד, וכתב כי בנט מונע את הצטרפותו של סער לממשלת נתניהו ומשנה את מפת הגושים בישראל.
בימינה הגיבו: "זו אגרת שנאה, סמוטריץ' נחש בתחפושת צדיק, דרך על רבים למען קידומו האישי".

בפוסט שפרסם הבוקר (שלישי) בעמוד הפייסבוק שלו, כתב סמוטריץ' על התהליכים המסוכנים בימין שמתרחשים, לדבריו, בתקופה האחרונה. "התהליך הראשון הוא המסע להלבנת רע"מ של מנסור עבאס כשותף לגיטימי לביסוס ממשלה, כביכול כדי למנוע אפשרות רעה יותר של העברת השלטון לשמאל", כתב סמוטריץ'. "רע"מ היא אויב, ואויב הוא לא שותף לגיטימי בשום צורה. ביסוס ממשלה על הימנעות תומכי טרור חותרת תחת מוסכמות היסוד הציוניות והדמוקרטיות של מדינת ישראל".
סמוטריץ' טען כי ההישענות על רע"מ תוביל ל"אסון למדינה היהודית, לא פחות", כדבריו, שהוא עלייה בשיעור ההצבעה של האזרחים הערבים בישראל. "עבאס רוצה לחבור עכשיו לימין רק כדי לתקוע אצבע בעין לרשימה המשותפת", כתב יו"ר הציונות הדתית. "לטווח הארוך הערבים יחברו לשמאל, שייתן להם גם את המישור האזרחי וגם את המישור הלאומי שהימין לא נותן להם. המשמעות הפשוטה היא שגם אם בטווח הקצר הסתמכות על תומכי מחבלים תאפשר לשמור על שלטון הימין - התוצאה מיד אחר כך תהיה אובדן שלטון הימין. בכנסת הבאה יהיו 20-18 ח"כים ערבים שיחברו לשמאל ויעבירו אליו את השלטון לשנים רבות".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' בכנס ימינה
נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' בכנס ימינה
"זו הסיבה לפרידה". סמוטריץ' ובנט
(צילום: מוטי קמחי)
בהמשך פנה סמוטריץ' להאשים את בנט וכתב: "נדמה שנתניהו והמפלגות החרדיות מתחילים להבין את זה, ומי שצועד לשם כעת בעיניים פקוחות הוא נפתלי בנט, ששועט לעבר ממשלה בראשותו שתידרש להימנעות תומכי הטרור הללו. בנט מכוון להקמת ממשלה בראשותו עם השמאל והערבים. הוא משווק את המהלך כהישג גדול לימין באמצעות הבטחת מנגנון פריטטי עם עדיפות לימין. כדי להימנע משיתוף פעולה עם השמאל הקיצוני של מרצ והערבים, בנט ניסה ועוד ינסה להביא את המפלגות החרדיות במקומם. הוא יאיים עליהן בהישארות באופוזיציה ובפגיעה בתקציבים - ומנגד יבטיח להם הרים וגבעות כדי להצטרף ולמנוע ממנו את החרפה של ההישענות על תומכי הטרור.

4 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
סמוטריץ': "רע"מ היא אויב, עבאס רוצה לתקוע אצבע בעין למשותפת"
(צילום: יונתן זינדל)
"המהלך של בנט הוא מהלך פזיז, חסר אחריות וקצר רואי", כתב יו"ר הציונות הדתית. "נראה ששאיפותיו האישיות חסרות המעצורים משבשות את שיקול דעתו ועלולות להמיט לאורך זמן אסון על המחנה הלאומי ועל הציונות הדתית. בנט פועל אקטיבית מאחורי הקלעים בכדי לסכל את המאמצים לצירופו של גדעון סער לממשלת ימין, ומבקש לייצר לעצמו באמצעות סירובו של סער, שהוא אשם בו, לגיטימציה לפירוק המחנה הלאומי ולחבירה חסרת אחריות לשמאל".
לדבריו, ההאשמות נגד בנט מתבססות על ידיעה ולא ההערכה. "זה היה הוויכוח ביני לבינו לפני הבחירות, והז מה שהביא לפרידה בינינו. בנט מעדיף את עצמו כראש ממשלה בממשלה עם השמאל על פני ממשלת ימין מלאה שבה הוא מאבד את הבכורה לנתניהו וסער ולכן פועל לסכל את מאמצי המחנה הלאומי לצרף את סער לממשלת ימין".
סמוטריץ' מבהיר כי אם אכן בנט יצליח להקים ממשלה, זה יוציא את ישראל מהמבוי הסתום וימנע את הבחירות החמישיות, אך לדבריו מדובר במהלך קצר רואי. "ממשלה כזו היא הפרת כל הבטחות הבחירות של בנט", כתב סמוטריץ'. "היא לא באמת תשמור על ערכי הימין פשוט כי הצד השני לא טיפש, ומרגע שהוא לא יצטרך את בנט כדי להזיז את נתניהו - הוא יחזור לדרוש את ההובלה ולא יעצור בעצור. שרים בכירים כמו מרב מיכאלי וניצן הורביץ יגרמו נזקים אדירים בכל משרד שבו הם יהיו".
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי יעקב ליצמן משה גפני
אריה דרעי יעקב ליצמן משה גפני
סמוטריץ' מזהיר מתמיכת המפלגות הערביות: "נתניהו והחרדים מתחילים להבין"
(אוהד צויגנברג, אלכס קולומויסקי, גיל יוחנן)
בהמשך כתב כי הימין הישראלי בנוי שנים רבות מברית המחנה הלאומי בין הציבור הליכודי המסורתי והדתי לציונות הדתית ולציבור החרדי. "הסיפור הוא לא נתניהו, הסיפור הוא הברית הזו ומשמעות הפירוק שלה", כתב סמוטריץ'. "הברית הזו מבוססת על מכנה משותף ערכי רחב בין הציבורים הללו ועל סיוע וגיבוי הדדי. סוג של 'שמור לי ואשמור לך' שיכול להחזיק מעמד זמן ומרחב רב. המכנה המשותף הזה פשוט לא קיים עם השמאל הישראלי של מצביעי לפיד, העבודה, מרצ וליברמן. לכן ברור שחיבור עם השמאל יהיה זמני מאוד ויתגבש סביב מכנה משותף רופף של אמביציות פוליטיות ורצון להחליף את נתניהו.
"מה שבנט עושה זה לשנות לחלוטין את מפת החיבורים והגושים בציבור הישראלי. לא בפוליטיקה, בציבוריות הישראלית. ובחיבורים החדשים שייווצרו בסדר החדש - ציבורי הדתי והחרדי עלול למצוא את עצמו לבד ובמיעוט להרבה מאוד שנים. הנזק של זה למדינת ישראל בכל מה שאנחנו מאמינים שחשוב לה יהיה נורא. זה עלול לעלות לנו במדינה פלסטינית ובפינוי ישובים, בחורבן עולם התורה, בהרס הזהות היהודית של המדינה, ועוד.
"במילים אחרות, בנט חותר במהלכים הללו לפירוק המחנה הלאומי וליצירת קרע עמוק בין מרכיביו שספק אם ניתן יהיה לאחות. כל שוטי הכפר מוחאים כפיים לבגדי המלך החדשים על התחכום הפוליטי ועל הכישרון והיכולת למקסם הישג דל בבחירות לכיסא ראש ממשלה, לכאורה תוך שמירת האינטרסים של הימין, מבלי שהם שמים לב שהם כורתים למעשה את הענף שהם יושבים עליו".
בימינה הגיבו למתקפה, שאותה כינו "אגרת שנאה", ומסרו: "בצלאל סמוטריץ' הוא נחש בתחפושת של צדיק, שכבר הכיש במסלול הקריירה שלו את אורי אריאל ורבים אחרים שעליהם דרך למען קידומו האישי שבוער בתוכו. הכול - באצטלה של 'לשם שמיים' ומתוך 'אידיאלים נשגבים. הוא מנסה לשעבד בכפייה את הציבור הציוני דתי למטרותיו האישיות תוך כדי הכתמת ציבור זה וביזויו. סמוטריץ' משקר במצח נחושה, בודה ביודעין עובדות שלא היו ולא נבראו, ומדרדר בהפקרות את ישראל לבחירות חמישיות וכאוס. ימינה תמשיך להתנהל בנחישות למען הקמת ממשלה לאומית טובה ויציבה בישראל לאור ערכיה".
4 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
"מציאות מסויטת". תמר זנדברג
(צילום: קובי קואנקס)
בתוך כך, חברת הכנסת תמר זנדברג התייחסה היום באולפן ynet לכך שגוש השינוי לא הצליח לגבש רוב ממליצים ליאיר לפיד, ואמרה כי "מחנה המרכז-שמאל המליץ כאיש אחד על לפיד - ולכן הוא קיבל מספר גבוה של המלצות. אני מצטערת שלא הצלחנו לגייס יותר. לדעתי בנט וסער נתקפו בהלה ברגע האחרון, וברגע המכריע פשוט פחדו לעמוד מאחורי ההבטחות שלהם ובעצם מאחורי הסיבה הקיומית שלהם".
המפלגות הערביות לא המליצו על לפיד, למרות שאמר שיילך איתם. "אני חושבת שהגוש כולו היה צריך להמליץ על לפיד, ומי שעקב אתמול יודע שעשינו חילופים בתור עם המשותפת כדי לראות מה סער יצביע וימליץ. הייתה נכונות, לפחות מצד חלק מהמשותפת, לתת רוב ממליצים ללפיד - אבל זה לא קרה".
לדבריה, מרצ תשלים עם מצב שבו תשב בממשלה שבה יהיה חבר גם נפתלי בנט "מכיוון שאנחנו מכירים במציאות המסויטת שהגענו אליה", והדגישה: "אנחנו הולכים לסיטואציה הזו בלב שלם. ראש הממשלה לופת מדינה שלמה בגרונה וגורר אותה בביבים של הסתה ושחיתות, זה לא מתקבל על הדעת. כדי להיחלץ מכך אנחנו מוכנים לצעדים מרחיקי לכת. אבל כל השותפים צריכים לדעת שכל אחד נותן משהו ומקבל משהו".