6 צפייה בגלריה
יעניק את המנדט לנתניהו, לפיד או בכלל בנט? ריבלין יודיע היום
יעניק את המנדט לנתניהו, לפיד או בכלל בנט? ריבלין יודיע היום
יעניק את המנדט לנתניהו, לפיד או בכלל בנט? ריבלין יודיע היום
(צילום: יונתן זינדל, הליכוד, עמית שאבי)
מצעד ההמלצות נגמר, הכרעה עדיין אין: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם קיבל אתמול (ב') את מספר הממליצים הרב ביותר - 52 - אבל אם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט יגיעו בסופו של דבר להסכמות ביניהם צפוי שינוי בהמלצות, שעשוי להעניק ללפיד את הבכורה.
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הודיע אמש רשמית כי ימסור היום את החלטתו, אך לא הודיע באיזו שעה. אם ראשי "גוש השינוי" - לפיד, בנט וגדעון סער - לא יפנו אליו ויבקשו לשנות את ההמלצות שלהם - הרי שמסתמן שהוא יעניק היום לנתניהו את המנדט להרכיב את הממשלה ראשון.

בהודעה מטעם בית הנשיא הוזכרו דברי ריבלין בתחילת סבב ההתייעצויות. "השיקול המרכזי שינחה אותי הוא הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר הכנסת בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת החדשה. כך נהגו כל נשיאי ישראל לדורותיהם, כך נהגתי בכל מערכות הבחירות הקודמות וכך אנהג אף עתה", אמר.
בנוסף הובהר בהודעה כי מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות הנשיא להעניק ארכה של עד 14 יום נוספים על פי החוק.
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ', משה גפני
אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ', משה גפני
המליצו על נתניהו. דרעי, סמוטריץ' וגפני
(צילום: אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס)
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, בני גנץ, ניצן הורוביץ, מרב מיכאלי, אביגדור ליברמן
יאיר לפיד, בני גנץ, ניצן הורוביץ, מרב מיכאלי, אביגדור ליברמן
יש עתיד, כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו ומרצ המליצו על לפיד. ראשי המפלגות
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)

נכון לעתה, הנתיב המסובך אך אפשרי להקמת ממשלה הוא ממשלת רוטציה שבראשה יעמוד תחילה בנט, ובה יהיו חברים מתנגדי נתניהו. לפיד אמר בהצהרה לתקשורת אמש כי הציע לבנט הקמת ממשלת "הסכמה לאומית שכזו", והוסיף: "המדינה זקוקה לממשלה שכזו, נדע לגשר על הפערים".
בנט התחייב לאחרונה כי יפעל למנוע מערכת בחירות חמישית וסביר להניח שיפעל כדי לבלום פיזור נוסף של הכנסת. בנט ולפיד, ששוחחו שעתיים וחצי במוצאי החג, צפויים להיפגש פעם נוספת בקרוב, בניסיון להחליט על מנגנון להפעלת ממשלה שוויונית ביניהם - כזו שגם תאפשר לבנט למשול על אף שלימינה שבעה מנדטים בלבד.
פרט לליכוד המליצו על נתניהו גם יתר המפלגות השייכות לגוש שלו - ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית - סך הכול 52 ממליצים. על לפיד המליצו מפלגתו שלו, וכן כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו ומרצ - 45 ממליצים בסך הכול. על בנט המליצה רק מפלגתו ימינה - 7 ממליצים.
6 צפייה בגלריה
העניקו את המנדט לנתניהו? סער וטיבי בחרו שלא להמליץ על לפיד
העניקו את המנדט לנתניהו? סער וטיבי בחרו שלא להמליץ על לפיד
העניקו את המנדט לנתניהו? סער וטיבי בחרו שלא להמליץ על לפיד
(צילום: קובי קואנקס, אבי מועלם)

שיא הדרמה היה עם הגעתם של נציגי תקווה חדשה של סער, שהמלצה שלהם על לפיד - לצד המלצה של תע"ל של אחמד טיבי - הייתה מאפשרת ללפיד לעקוף את נתניהו במרוץ הממליצים. אבל סער בחר לא להמליץ על איש, ובעקבותיו גם הרשימה המשותפת (כולל תע"ל) וכן רע"מ של מנסור עבאס לא בחרו צד.
בצאתם מבית הנשיא שלושה נציגי תקווה חדשה - יפעת שאשא ביטון, זאב אלקין ויועז הנדל - נעמדו על הדשא ושוחחו בטלפון עם סער, כשהם בוחנים את האפשרות לבקש לחזור לנשיא ולשנות את ההמלצה. זאת, לאחר שהבינו שלריבלין לא תהיה ברירה אלא להמליץ על נתניהו שיש לו רוב מובהק של ממליצים. בסופו של דבר הם עזבו את בית הנשיא והמגעים נמשכו לאחר מכן.
ריבלין הבהיר להם כי הוא לא יודע מתי בכוונתו לפרסם את החלטתו. "אם תבוא בקשה לדחייה משום שיש שינוי בהמלצה אנחנו נתייעץ כאן", אמר. "על פי הישיבות שהתקיימו כאן אני אקבל את ההכרעה שלי. השיקולים הם רציניים ביותר אבל כללי המשחק מחייבים את כולנו".
6 צפייה בגלריה
נציגי תקווה חדשה בסבב ההמלצות אצל הנשיא
נציגי תקווה חדשה בסבב ההמלצות אצל הנשיא
שוחחו עם סער ושקלו לחזור לנשיא. לריבלין פקעה הסבלנות: "לא חלק מהמו"מ"
(צילום: יונתן זינדל)
6 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
עבאס וריבלין. גם רע"מ נמנעה מלהמליץ
(צילום: יונתן זינדל)
נציגי תקווה חדשה חזרו פעם אחר פעם כי המועד האחרון לקבלת החלטה הוא יום רביעי, אך מדובר ביום השואה - וריבלין מתכוון לפרסם את החלטתו היום. בשיחה איתם, כמו בהתייעצות עם נציגי רשימות אחרות במהלך היום, הוא התייחס גם לשאלה על הטלת הרכבת הממשלה על נאשם בשוחד.
"כמובן שעומד בפניי גם הנושא הערכי, השאלה אם אני יכול להתערב בנושא ערכי", אמר הנשיא. "צריך להסתכל גם מה ההתערבות של נשיא יכולה להביא לדורות הבאים בכך שמוסד הנשיאות, יאמרו, אם הוא לא איתנו הוא נגדנו".
אלקין אמר לריבלין כי הסיכוי האמיתי להרכבת ממשלה בנוי על ממשלת רוטציה בין בנט ללפיד. "כמי שמצוי בתוך המגעים – פעלנו, יזמנו והיינו מעורבים – לו היו מתחילים כמה ימים קודם היו מגיעים לבית הנשיא עם פתרון. לצערנו זה לא קרה באחריות שני הצדדים. אבל בסוף יש מדינת ישראל".
ריבלין: "אדוני, אני לא חלק מהמשא ומתן".
אלקין: "כמו שאדוני התניע את השיחות בין גנץ לנתניהו גם כאן צריך להכריע בין המועמדים".
ריבלין התעצבן על ההצעה לזמן את לפיד ובנט להידברות ואמר לאלקין ביידיש: "לאז מיך אופ פון די בובקעס", שפירושו "אל תקשקש בבקבוק". "מה שאתם מדברים איתי אסור לנשיא להתעסק איתו. אתם מבקשים שאתווך בין שני מועמדים שהם בצד אחד של השולחן נגד מועמד בצד אחר של השולחן", הסביר.

בינתיים, בימין כבר לוחצים על בנט לבל יסכים לממשלת רוטציה. דקות לפני שנציגי סער נכנסו לבית הנשיא, נמסר בהודעה רשמית מטעם "גורמים בליכוד" כי "גדעון החליט להמליץ על לפיד, אם בנט לא משנה את המלצתו לנתניהו - הוא מכשיר ממשלת שמאל בראשות לפיד והמשותפת". בסופו של דבר, כאמור, תקווה חדשה דווקא לא המליצה על אף מועמד.
לאחר מכן תקפו בציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' את בנט ואמרו כי הוא "חותר בכל הכוח לממשלת מיעוט של השמאל בראשותו עם מרצ, ליברמן, איבתיסאם מרענה ובהישענות על חברי כנסת תומכי טרור. בנט מטרפד במו ידיו את המאמצים להביא את סער לממשלת ימין כדי לטעון שלנתניהו אין ממשלה ולכן הוא נאלץ לחבור לשמאל הקיצוני. בנט בהיבריס חסר אחריות שעלול לעלות לימין ולמדינת ישראל ביוקר".
פורסם לראשונה: 22:43, 05.04.21