על רקע החשש מאובדן 600 תקני הרופאים שנוספו למערכת הבריאות בזמן משבר הקורונה והטענות בעניין כלפי משרד האוצר, בהסתדרות הרפואית (הר"י) איימו הבוקר (יום ב') בשביתה, אם החלטה בעניין לא תתקבל בקרוב. כדי שיוכלו לשבות יהיה על ההסתדרות להכריז קודם על סכסוך עבודה בעניין. לפני שבוע דווח ב-ynet לראשונה על החשש מפני ביטול התקנים.
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
"יש להותירם כתקנים קבועים". מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
(צילום: AP)
במכתב ששיגר הבוקר פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י, לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולשר האוצר ישראל כץ, הביע חשש מביטול התקנים בחודשים יוני או יולי. "תקנים אלה הוקצו למחלקות הקורונה ולמחלקות נוספות המטפלות בחולי קורונה כגון טיפול נמרץ והרדמה ואולם הם לא הוכנסו לבסיס התקציב, בטענה כי לא הועבר תקציב מדינה ובשל כך לא ניתן להקצותם כתקנים קבועים", כתב פרופ' חגי.
"על אף הבטחת האוצר שתקנים אלה יוותרו במערכת עד לחודש יוני 2021, הרי שלאחרונה, הובא לידיעתנו כי בתי החולים החלו למנוע את קליטתם של רופאים חדשים במקומם של רופאים שפרשו או רופאים שסיימו את עבודתם, לרבות במחלקות ובמקצועות רפואיים שאינם מקצועות הקורונה", הוסיף חגי במכתבו. "התנהלות זו, חמורה היא לאין שיעור ויש בה כדי לפגוע באופן משמעותי בבריאות הציבור תוך יצירת עומסים רבים בבתי החולים, הארכת זמן ההמתנה לתורים ופגיעה בשירות הניתן למטופלים".
בהמשך הוסיף: "בגריעתם של 600 תקני הרופאים יהיה בה כדי לגרום נזק למערכת הבריאות בכלל ולציבור המטופלים בפרט, קל וחומר בתקופה קשה זו, ועל כן יש להותירם כתקנים קבועים במערכת. ככל ובבתי החולים ימשיכו וימנעו קליטתם של רופאים חדשים למערכת הבריאות כדי לעמוד בהנחיותיכם בדבר גריעתם של 600 התקנים שנוספו, לא יהיה מנוס בידי הרופאים אלא לשקול צעדים ארגוניים". מלשכות השרים טרם התקבלה תגובה לפניית ynet בעניין האיום של פרופ' חגי.

2 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
פרופ' ציון חגי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתי החולים קיבלו את התקנים הללו לצורך חיזוק המחלקות הפנימיות ומחלקות הטיפול הנמרץ, שעמדו בחזית המאבק והטיפול בחולי הקורונה, כמו גם לצורך תפעול מחלקות אחרות שנפגעו בשל מצוקת האשפוז הקשה שנרשמה בשיאי התחלואה. על פי ההבנות בין משרד האוצר למשרד הבריאות בעניין, בחודש יוני הייתה אמורה להתקבל החלטה לגבי המשך מימון התקנים הללו.
על רקע הדעיכה בשיעורי התחלואה והירידה החדה במספר החולים במצב קשה המאושפזים בבתי החולים, משיא של כ-1,200 ל-196 נכון להבוקר, טענו גורמים במשרד הבריאות, וכעת גם בהסתדרות הרפואית, כי קיבלו "איתותים" ממשרד הבריאות להפסיק את מימון התקנים. המשמעות: רופאים שייצאו לפנסיה לא יוחלפו ברופאים צעירים יותר ובתי חולים לא יקלטו מתמחים אלא בהתאם לכמות התקנים הקודמת.
מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: "שר האוצר ישראל כץ יזם וסיכם את הגדלת מכסת הרופאים והאחיות בבתי החולים וברפואה הקהילתית בתקופת הקורונה. במסגרת זו נקלטו תוספות של 600 רופאים וכ-2,000 אחיות. השר כץ סיכם שכל מי שנקלט יישאר במערכת וכך יהיה. מערכת הבריאות זקוקה לתוספת כוח אדם איכותי לשם טיפול ראוי בציבור החולים והמטופלים באופן קבוע, במסגרת הדיונים על התקציב העתידי יהיה צורך להסדיר את הנושא. שר האוצר יקיים דיון בקרוב כדי לדון בסוגיה זו".