7 צפייה בגלריה
 שאול מרידור וישראל כץ
 שאול מרידור וישראל כץ
שאול מרידור וישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, הודיע הערב (ראשון) על התפטרותו מהתפקיד. "במשך החודשים האחרונים, וביתר שאת במהלך השבועות האחרונים, היכולת לבצע את תפקידי כראש אגף התקציבים הפכה לבלתי אפשרית", כתב מרידור לשר ישראל כץ במכתב ההתפטרות שהגיש.
"לצערי, אתה לא מאפשר לי ולמשרתי ציבור רבים אחרים באגפים השונים במשרד האוצר ובמשרדי הממשלה האחרים לעשות את מה שאנחנו יודעים לעשות - לגבש, להציע, לנתח ולבקר צעדי מדיניות אשר יאפשרו למשק הישראלי לצלוח את תקופת המשבר הכלכלי הקשה הפוקד אותו, לצד תמיכה במאמץ הלאומי לטיפול יעיל במגפת הקורונה".
● לקריאת המכתב המלא - לחצו כאן
בתגובה על הדברים מסר שר האוצר כץ: "מאז כניסתי לתפקיד הענקתי גיבוי רחב לצוות המקצועי באוצר, ובכללו לשאול מרידור, כפי שעשיתי בכל תפקידיי בעבר. לצערי לאחרונה מתוך שיקולים פוליטיים צרים החל מרידור לפעול באופן בוטה וגם פומבי נגד מדיניות הממשלה ונגד המדיניות שהובלתי במשרד האוצר, ולכן פרישתו מתפקיד ראש אגף התקציבים היא מהלך נכון ומתבקש. בכוונתי להביא בהקדם מחליף ראוי ומקצועי לתפקיד שיסייע לי ולממשלה בקידום המדיניות הכלכלית בתקופה מאתגרת זו".
7 צפייה בגלריה
שאול מרידור
שאול מרידור
"נחצו עוד ועוד קווים אדומים". מרידור
(צילום: רפי קוץ)
במכתב ההתפטרות כתב עוד מרידור: "אני שואל את עצמי זה תקופה ארוכה מהו הדבר הנכון לעשות. גם כשהיו כאלה שכינו אותי ואת חבריי 'מחבלים' וניסו לייצר דה-לגיטימציה לדעות מגוונות בשירות הציבורי, עמדתי איתן". הוא הדגיש שכץ לא גיבה אותו בעקבות האמירות. "גם כשהמאבק הפך לאישי ומכוער, תוך שימוש ברשתות החברתיות וב'שופרות' שונים, היה לי ברור שהמתקפות האישיות נגדי מתגמדות לעומת החשיבות שאני מייחס לשליחות הציבורית אותה מילאתי בימים לא פשוטים אלה לכלכלה הישראלית".
עוד כתב: "בימים האחרונים, אחרי שנחצו עוד ועוד קווים אדומים, ורוסקו כללים אלמנטריים של התנהלות תקציבית וכלכלית נכונה, החלטתי שאיני יכול עוד להיות חלק מהמערכת ולתת לגיטימציה לסדרת ההחלטות השגויות: החלטות שאינן לוקחות בחשבון את ההשלכות ארוכות הטווח והשפעתן על כלכלת המדינה ועל חיי האזרחים, והתמריצים שהן מייצרות".

ראש האגף ציין "לאורך הקדנציה שלי התמודדתי עם אתגרים מבית ומחוץ, ויחד עם זאת הרגשתי שאני מצליח לממש את תפקידי כשטובת המדינה והמשק לנגד עיניי ולהביא לצעדים הנכונים ביותר למשק, גם אם לא תמיד היו פופולריים. בכל שונתיי בשירות הציבורי פעלתי על פי כללים מאוד ברורים: עליי לשמור על האמת המקצועית שלי, לא להתפשר ולהציג אותה גם כשלא נעים למקבלי ההחלטות לשמוע, ולצד זאת - ליישים באופן מלא את מדיניות הדרג הנבחר גם כשזו לא תאמה את עמדתי.
"אין עוררין כי תפקיד הדרג המדיני, ובו שר האוצר, הוא לקבל את ההחלטות ולעצב את המדיניות. אך באותה הנשימה, מושכלות היסוד בקבלת החלטות מורכבות של ממשלה הן כי קבלת החלטות כזו נסמכת על עבודת מטה מקצועית של דקגי מקצוע, הנסמכים על ידע רב, על נתונים ועל ניתוח של ההשלכות לצעדי מדיניות שונים. שירתתי תחת שרי אוצר רבים (בהם ראש הממשלה הנוכחי כשר האוצר) וממשלות רבות, אך בהתנהלות כפי שמתרחשת כיום לא נתקלתי מימיי".

7 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"אביא מחליף ראוי". כץ
(צילום: אבי מועלם)

"התנהלות קלוקלת, שליפות מהמותן"

מרידור המשיך בביקורת הקשה על השר וכתב: "איני יכול לתת יד להתנהלות הקלוקלת המתקיימת במהלך החודשים האחרונים, שכל אזרחי ישראל ישלמו עליה בשנים הבאות מחיר כבד. אין עוררין כי תפקידך כשר האוצר הוא להוביל מדיניות, אך אינך יכול לעשות זאת תוך התעלמות מהצורך בעבודת מטה סדורה ובמומחים מקצועיים, ודאי שאינך יכול לעשות זאת תוך רמיסת כללים, התעלמות מנתוני מאקרו, ניסיונות לשנות אומדנים תקציביים על מנת לייצר מקורות פיקטיביים לצורך חלוקת תקציבים נוספים, והדרת אגף התקציבים וגורמים נוספים כגון היועץ המשפטי של המשרד מעובדת המטה הנדרשת כפי שאתה בוחר לעשות בעת הזו.
"בימים האלה מדינת ישראל נמצאת באחד המשברים הכלכליים המורכבים שהיו מאז הקמתה. אל המשבר הכלכלי והבריאותי החמור מצטרף הקושי בכך שהממשלה לא הצליחה להעביר תקציב מדינה ולמעשה לא אישרה תקציב מתחילת 2018. תקציב הוא הכלי היחיד שבו יכולה הממשלה להגדיר מדיניות כלכלית ולקבוע סדרי עדיפויות, לקבל החלטות אמיצות בראייה ארוכת טווח. לא די בכך שאין תקציב מאז 2018, לצערי עד לרגע זה לא התקבלה החלטה על גיבוש והגשת תקציב לשנים 2021-2020 על מנת לעמוד בהוראות החוק שתוקן לאחרונה", כתב.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
היה נחוש להביא להדחת מרידור. נתניהו
(צילום: לע"מ)
"בימים שבהם אין תקציב מדינה מאושר, נדרשת ממשרד האוצר ומהעומד בראשו הקפדה יתרה על הובלה של מדיניות כלכלית אחראית, הנשענת על עבודת מטה מקצועית מעמיקה ומתמודדת דווקא בגלל היעדרן של מסגרות מאושרות, ותקציב מאושר על ידי הממשלה והכנסת, עם הצורך בהחלטות קשות הקשורות בקביעת סדר העדיפויות ובבחינה מעמיקה של אפקטיביות כלי המדיניות המופעלים במהלך המשבר. במקום זאת, תהליכי קבלת ההחלטות בימים אלה המתאפיינים בקבלת החלטות המושפעת מאינטרסים צרים, לא ענייניים וקצרי טווח, לצד השתקת הדרג המקצועי וזלזול בוטה בעבודת מטה מקצועית, שליפות מהומתן ורמיסת הכלים והכללים התקציביים שהיו נר לרגליהם של מנהלי הכלכלה הישראלית עשורים רבים. המסר למגזר העסקי, לאזרחי המדינה ולעולם הוא של פריצת כל העקרונות, המסגרות והגבולות, וכן רמיסת הערכים, כללי ונורמות של שירות ציבורי הפועל למען כלל הציבור".
בסיום דבריו כתב מרידור, בנו של שר האוצר לשעבר דן מרידור: "גדלתי בבית שחינך לשירות המדינה והציבור כמעט בכל מחיר. כמעט שני עשורים שזכיתי לשרת את הציבור בתפקידים שונים, מרפרנט צעיר באגף התקציבים ועד מנכ"ל משרד האנרגיה והממונה על התקציבים. עשיתי זאת מתוך אמונה שלמה בכך ששליחות מעין זו מגשימה ערכים נעלים ביותר. אני מודה לממשלה כולה על הזכות הגדולה שנפלה בחלקי, השתדלתי לבצע את שליחותי לאור ערכי בית"ר - הדר ותגר, ולמען הציבור כולו. לצערי, ערכים אלה נשכחו זה מכבר". מרידור האב התפטר מתפקיד שר האוצר בממשלת נתניהו לפני 23 שנה, אך שאול מרידור עצמו ציין כי אין להתפטרות קשר לאביו.
7 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
מודאג מההתפטרות. הנשיא ריבלין
(צילום: לע"מ )
נשיא המדינה ראובן ריבלין פרסם הודעה שבה הביע צער על התפטרותו של מרידור: "הצעד הקשה בו נקט, והמשמעויות הנובעות ממנו, מדאיגים אותי מאוד. שאול הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה, ואחד ממשרתי הציבור המסורים מולם זכיתי לעבוד בשנים האחרונות. בכל סוגיה שהבאתי לפתחו, ידע שאול לפעול למען יצירת פתרון מקצועי ואחראי, ומתוך תפיסה שקולה ועניינית".
ריבלין הוסיף: "בימים אלה יותר מתמיד, דרושה לישראל פקידות ציבורית מקצועית וחזקה, שעובדת יחד עם הדרג הנבחר למען חילוץ העם והמדינה מהמשבר הקשה שפוקד את העולם כולו".
בתקופה האחרונה היה נחוש ראש הממשלה בנימין נתניהו להביא להדחתו של שאול מרידור. הוא חשד כי באגף התקציבים פעלו להערים קשיים על תוכניות חלוקת המענקים לציבור שהוא יזם. בהקשר זה זכורה אזהרתו של מרידור כי "ישראל תהפוך לוונצואלה".
7 צפייה בגלריה
לפני 23 שנה: אביו של שאול מרידור התפטר מתפקיד שר האוצר של נתניהו
לפני 23 שנה: אביו של שאול מרידור התפטר מתפקיד שר האוצר של נתניהו
לפני 23 שנה: אביו של שאול מרידור התפטר מתפקיד שר האוצר של נתניהו
7 צפייה בגלריה
דן מרידור באולפן ynet
דן מרידור באולפן ynet
דן מרידור
(צילום: דולב ג'ולי)

כץ ליועמ"ש המשרד: "שאול מפעיל אותך"

מוקדם יותר היום, בדיון שהתקיים בהנהלת משרד האוצר, ביקש כץ לקדם הקמת מטה תעסוקה שירכז ויעסוק באוכלוסיות עם פריון ושכר גבוהים יותר מאלו שזרוע התעסוקה שבמשרד העבודה מטפלת בהם. היועץ המשפטי של המשרד, אסי מסינג, טען כי ישנם קשיים משפטיים בתוכניות של השר בכל הנוגע להעברת הסמכויות למשרד האוצר ולאיוש המשרות.
כץ התרגז על מסינג והטיח בו: "אני רואה ששאול מפעיל אותך, אני אדבר עם מי שצריך לדבר כדי שלא תהיה בישיבות האלה". לאחר מכן הוסיף, תוך כדי שהתכוון למסינג ומרידור, "אני רואה את המבטים שלכם".
מסינג טען כי קידום המטה עלול לפגוע במטה התשתיות שכץ הכריז עליו, והשר השיב לו: "אתה מאיים". גורמים שנכחו בדיון טענו כי המחלוקות שהציף מסינג כלל אינן סוגיות משפטיות, וציינו כי דווקא אגף התקציבים הוא הגורם שיפסיד מהקמת המטה, שכן הקמת מטות מקצועיים כמו זה של התעסוקה או התשתיות (כמו מטה הדיור בתקופתו של כחלון) מחלישים את השפעתו על הסוגיות הבוערות.