מבצע החיסונים של ישראל ממשיך לקצור מחמאות מהעולם: כלי תקשורת רבים מסקרים את התחסנות האוכלוסייה בישראל, שחצתה אתמול את רף מיליון המתחסנים, ומנסים לנתח את סוד ההצלחה. "איך הפכה ישראל למובילה עולמית בחיסון לקורונה?", נכתב בכותרת בניו יורק טיימס, שציין כי "ישראל, שנפגעה קשות מהקורונה, הפיצה את המינון הראשון מבין שני החיסונים ליותר מ-10% מאוכלוסייתה".
6 צפייה בגלריה
ישראל מבצע חיסונים סיקור בעולם קורונה
ישראל מבצע חיסונים סיקור בעולם קורונה
הכותרת בגרדיאן
6 צפייה בגלריה
ישראל מבצע חיסונים סיקור בעולם קורונה
ישראל מבצע חיסונים סיקור בעולם קורונה
"איך הפכה ישראל למובילה עולמית?". הכותרת של הניו יורק טיימס
בכתבה שכותרתה "כיצד השיקה את ישראל את מבצע החיסונים המהיר בעולם?", נכתב בגרדיאן הבריטי: "ממשלות ברחבי העולם יסתכלו על ישראל, השועטת קדימה עם מבצע חיסונים שאפתני". הם מציינים כי לישראל יש כמה יתרונות טבעיים, בהם היותה מדינה קטנה יחסית, אך מדגישים: "ההצלחה הראשונית בישראל מיוחסת למערכת הבריאות שלה, שהוקמה לפני קום המדינה. כל אדם מעל גיל 18 מחויב להירשם בסוכנויות ביטוח שקשורות לממשלה (קופות החולים), וגם חובשים בצבא הוזעקו לעזור".
בעיתון הוסיפו: "בד בבד, הממשלה פתחה בקמפיין נמרץ נגד מידע מוטעה על החיסון. משרד המשפטים עתר בהצלחה לפייסבוק בבקשה להסיר ארבע קבוצות שפרסמו 'תכנים שנועדו להפיץ מידע מוטעה על חיסוני הקורונה'. אזרחים גם קיבלו עידוד להתחסן בגלל 'הדרכון הירוק', שעשוי לאפשר למתחסנים לאכול במסעדות, לנסוע בחופשיות ולקבל פטור מהסגר".
בגרדיאן ציינו גם את העובדה שהרשות הפלסטינית טרם התחילה לחסן את אוכלוסייתה, ואמרו כי הדבר עלול להשליך גם על המהירות שבה תצא ישראל מהמגפה. "בעוד שמתנחלים ישראלים שחיים בעומק הגדה המערבית כבר מחוסנים, ייתכן שהפלסטינים יצטרכו להמתין לכך חודשים", כתבו בגרדיאן, וטענו שהדבר מוביל להאשמות מוסריות וחוקיות נגד ישראל. "גורמים רשמיים בישראל אמרו שהם עשויים לספק חיסונים עודפים לפלסטינים, אך הרשות הפלסטינית לא ביקשה עזרה באופן רשמי. הפער לא רק מייצג מיקרוקוסמוס מובהק של המתרחש ברמה העולמית - שבה מדינות עשירות וחזקות יותר מתחסנות תחילה - אלא גם יכול להשפיע על היכולת של ישראל עצמה לצאת מהמגפה. אלפי פלסטינים עובדים בישראל ובהתנחלויות, והדבר עלול להאט את דרכה של המדינה לחסינות העדר".
6 צפייה בגלריה
ישראל מבצע חיסונים סיקור בעולם גרדיאן קורונה
ישראל מבצע חיסונים סיקור בעולם גרדיאן קורונה
"יותר מ-11% כבר מחוסנים: ישראל מובילה בנתיב המהיר לחסינות". הכותרת של el confidencial
6 צפייה בגלריה
ישראל מבצע חיסונים סיקור בעולם גרדיאן קורונה
ישראל מבצע חיסונים סיקור בעולם גרדיאן קורונה
הכותרת של קוריירה דלה סרה
גם ב"ניו יורק טיימס" ציינו לטובה את קופות החולים והקשר שלהן עם הממשלה, לצד גודל האוכלוסייה בישראל שמאפשר מבצע מיטבי. עם זאת, בעיתון ציינו גם את הכישלון של ישראל בהתמודדות עם התחלואה: "המדינה נאבקת בהתפרצות הקורונה ובמספר מתים שביחס לגודל האוכלוסייה הם מהקשים ביותר בעולם".
בניו יורק טיימס התייחסו גם לבחירות המתקרבות בישראל ואמרו: "ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעומד לדין בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים, הפך את מסע החיסונים למשימה אישית. הוא הפך את הסיכוי להיחלצות מהירה מהמשבר הבריאותי והכלכלי לאבן יסוד של מאבקו להישרדות פוליטית". בעיתון ציינו כי גם מבקריו של נתניהו בישראל מחמיאים על מבצע החיסונים, לצד ביקורת קשה על ניהול המגפה עצמה.
בכתבה ביקורתית על האיטיות של מבצע החיסונים האמריקני, ציינו ב"וושינגטון פוסט" את ישראל וכתבו: "רק אחד מתוך 125 אמריקנים קיבלו את המנה הראשון של החיסון. בישראל, שהחלה את מבצע החיסונים שלה כמעט שבוע אחרי ארצות הברית, כבר אחד מתוך 20 תושבים קיבלו את הזריקה". מאז שפורסמה הכתבה, אגב, מספר המתחסנים היחסי בישראל עלה לאחד לכל עשרה בני אדם.
גם ב-CNBC ערכו השוואה בין ארה"ב לישראל, וכתבו: "בעוד שאוכלוסיית ישראל גדולה מעט יותר מזו של ניו ג'רזי, הצלחתה של המדינה להפיץ במהירות את המנות הראשונות של החיסון לחלק גדול מתושביה עשויה לשמש כשיעור למדינות כמו ארה"ב. ד"ר ג'ונתן ריינר, פרופסור לרפואה וכירורגיה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, הצביע על ישראל כמודל פוטנציאלי לעולם". גם ב-CNBC החמיאו לישראל על מערך קופות החולים.

בכותרת של הדיילי מייל הבריטי החמיאו לישראל, אך סייגו: "ישראל מובילה את מרוץ החיסונים העולמי, אך בריטניה שלישית וסיפקה יותר חיסונים במספרים מוחלטים".
בעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" החמיאו לישראל, אך ציינו: "המכשול שעשוי למנוע התחסנות מלאה בישראל הוא עיכוב באספקה. משרד הבריאות מזהיר שללא משלוחים חדשים, הוא ייאלץ להפסיק את המבצע למשך שבועיים". הם גם כתבו כי "נראה שמודל מערכת הבריאות הישראלית נבנה כדי להתמודד עם תמרון מורכב כמו החיסונים ההמוניים".
6 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במתחם החיסונים באום אל פחם
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במתחם החיסונים באום אל פחם
למרות המבצע המוצלח, נתוני התחלואה מאמירים. המתחסן המיליון עם נתניהו ואדלשטיין
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בעיתונים הספרדיים ציינו גם כן את ההובלה של ישראל במירוץ החיסונים בכותרות, ודיווחו שיותר ממיליון אזרחים כבר קיבלו את המנה הראשונה של החיסון. "12 ימים בלבד מאז שמבצע 'לתת כתף' התחיל, ישראל סיפקה יותר ממיליון חיסונים ל-11% מהאוכלוסייה ו-42% מבני ה-60 ומעלה", נכתב ב"אל קונפידנסיאל". ב"לה ונגוארדיה" החמיאו לישראל, אך ציינו כי בקצב הנוכחי ישראל תישאר ללא אספקה ב-10 בינואר - ועל כן המבצע יואט.
עיתונים נוספים בעולם שיבחו את מבצע החיסונים בישראל, שמסתמן כאור שבקצה המנהרה בדרך, אולי, לסיום של המגפה. עם זאת, חשוב לציין שבצל האופוריה לישראל עדיין יש כברת דרך לעבור: מאז פרוץ המגפה אובחנו כאן 428,510 חולים ומתו 3,356 בני אדם, וגם היום - בשיא מבצע החיסונים - ישנם 45,243 חולי קורונה פעילים ו-699 חולים במצב קשה. 173 בני אדם מונשמים בבתי החולים בעקבות הקורונה, ואחוז הבדיקות החיוביות ממשיך לעלות. משבר הקורונה טופל באופן פוליטי במיוחד, שהקשה על סגרים נקודתיים ואכיפה יעילה נגד קבוצות בעייתיות, וכעת - כשישראל נכנסת לתקופת בחירות - לא ברור אם חברי הכנסת והממשלה יצליחו להתעלות על השיקולים הפוליטיים ולטפל באופן יעיל במה שנותר לעשות.