"היום שאחרי" מבצע "שומר החומות" צפוי להיראות אחרת לגמרי מאשר בסיום הסבבים הקודמים. שר הביטחון בני גנץ הציג הערב (יום א') את תוכניתו בזירה המדינית והביטחונית לאחר 11 ימי הלחימה מול חמאס ברצועת עזה. בתדרוך לכתבים ציין גנץ יש לחזק את "ברית המתונים" ובכללה עם הרשות הפלסטינית, והסביר כי בימים אלה מוקם מנגנון להעברת הכסף הקטארי תוך רתימת האמירות למהלך שימנע את הפנייתו לטרור - בהמשך לפרסום הבוקר ב"ידיעות אחרונות" על המלצת צה"ל בנושא.
"אם אני מביט לאחור, אני אומר - מה שהיה הוא לא מה שיהיה", ציין גנץ בהתייחס לתוכנית שלדבריו לא מתואמת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא הוסיף כי "החמרת עוצמת התגובה אם וכאשר חמאס ינסה כן לחזור לדיאלוג הקינטי שלו - אז אנחנו צריכים להגיב בתגובה חמורה עד פעולות יזומות מצדנו בשביל לשלוט במה שקורה. אנחנו נערכים לכך".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ בריאיון לynet
בני גנץ בריאיון לynet
"מה שהיה הוא לא מה שיהיה". גנץ
(צילום: דנה קופל)
שר הביטחון סבור כאמור כי יש להחליש את חמאס ולחדש את הקשר המדיני עם הרשות הפלסטינית בהנהגת אבו מאזן. במסגרת תוכניתו מציע גנץ להקים מנגנון בינלאומי ואזורי דרך הרשות הפלסטינית וגופים בינלאומיים מפוקחים לשיקום עזה. לכך יש לדעתו לשלב את ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות מתונות בקידום התהליך המדיני, ההסדרה וחיזוק הרשות הפלסטינית. על קטאר אמר השר גנץ כי יש כאמור לרתום אותה כחלק מהתהליך של הכנסת הכספים לרצועת עזה.
"האתגר המרכזי שדרכו אני מנסה להסתכל על המציאות הוא לא לחזור למצב ערב 'שומר החומות' וביטול הססטוס קוו", אמר גנץ. "המערכה הצבאית הייתה מאוד מוצלחת וצריך למנף אותה כדי לייצר שינוי. מבחינתי, השינוי הרצוי זה לחזק ככל האפשר את הרשות הפלסטינית ולא לתת לחמאס להיות זה שקובע את סדר היום, לא באזור רצועת עזה ולא מתוך רצועת עזה.
"הדרך לעשות זאת זה לגייס כמה שיותר מדינות לנורמליזציה של ציר מתון, קטאר, בשילוב דרך הרשות הפלסטינית ומשם בצורה של מנגנונים מפוקחים בתוך רצועת עזה, משהו כמו מנגנון ה-GRM (מנגנון לשיקום ופיתוח רצועת עזה) צריך להיות המנגנון שעובדים איתו גם בעתיד. מתקיימת עבודת מטה ברגעים אלו לגבי מנגנון העברת כספים אפשרי".
"יש לנקוט מדיניות מחזקת כפי הרשות הפלסטינית וכזו שמערבת שחקנים בינלאומיים כמו ארה"ב ואירופה ומדינות באזור כמו מצרים, ירדן וכמובן מדינות המפרץ". גנץ אמר עוד כי במסגרת תוכניתו הוא "חושב שצריך לתת תפקיד גובר לרשות הפלסטינית ולחזק אותה ביו"ש וברצועת עזה, ואת כל תהליך השיקום של הרצועה נעשה באמצעות הרשות הפלסטינית מבלי לתת ביטוי לחמאס".
4 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
הריסות בעזה לאחר תקיפות חיל האוויר. "לא לתת לחמאס לקבוע את סדר היום"
(צילום: AP)
בנוגע להחמרת עוצמת התגובה ציין גנץ כי "דין שדרות כדין ירושלים". הוא הוסיף: "לא צריך לחזור לערב 'שומרי החומות' בתחום הביטחוני, כלומר שבכוונתו לאמץ מדיניות פעולה מאוד תקיפה גם אם נידרש למערכות. אנחנו נדע להגיב בזמן ובמקום שנוח לנו. אם תהיה רקטה ב-3:00 בלילה של סורר לא בטוח שאגיב ב-4:00 לפנות בוקר, אבל ייתכן שאגיב בבוקר באופן אגרסיבי מאוד. מה שברור הוא שהעוצמות יהיו גבוהות בהרבה".
בהתייחסו למנהיגי חמאס בעזה, אמר גנץ: "ליחיא סינוואר ולמוחמד דף אין שום חסינות, אין להם חוזה איתי". על התחמשות מחודשת אפשרית של חמאס: "נגביר את הפיקוח במעברים. פגענו ביכולת המו"פ (מחקר ופיתוח) קשות ובמתקני הייצור, וכאמור גם מדיניות המעברים על הפרק. מרבית התעצמות חמאס בשנים האחרונות גדלה יותר לייצור עצמי והברחות. כרמטכ"ל עשיתי פעילות של מניעת העברת אמל"ח, אז אמל"ח פחות עובר אבל עברו לייצור עצמי".
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"אין לסינוואר ולדף חוזה איתי"
( צילום: AFP )
אחת הסוגיות שעלו במהלך ימי הלחימה מול ארגוני הטרור בעזה עוסקת כמובן בשבויים והנעדרים שאותם מחזיק חמאס בעזה. הוא ציין כי מרחב הדיג בחופי הרצועה והמעברים יישארו סגורים, אך ייתכן שייפתחו בימים הקרובים באופן חלקי ביותר.
"נאפשר לעזה רק את המענה ההומניטרי הבסיסי, פחות ממה שהיה ערב 'שומר החומות'", אמר גנץ. "אני מפריד בין הומניטרי בסיסי כמו אוכל, מים, חשמל ותרופות אל מול כל השאר. כל מה שמעבר לבסיסי יהיה חייב להגיע תוך התקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים". לפי התוכנית של גנץ, התניית שיקום עזה תלויה בהחזרת השבויים והנעדרים ועד לקידום התהליכים המדיניים - עזה תישאר מול רף הומניטרי בסיסי.
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. "לתת את תפקיד השיקום לרשות הפלסטינית"
(צילום: AFP)

על הלחימה עצמה אמר שר הביטחון כי "המערכה בוצעה בצורה טובה מאוד. לצערי יש לנו הרוגים. בעורף נעשתה הגנה מאוד חזקה וציד מתמשך ואפקטיבי נגד היכולות ומהלומות אש מכוונות גם על מערך המנהור של ארגון חמאס ובצי הפעילים שלהם ומערכי האש ואתרי תשתיות מנהור ואתרי ייצור נשק".
גנץ ציין עוד כי הוא רוצה לקדם מחדש את קבינט הפיוס, שהיה אמור להיות מוקם במסגרת ממשלת האחדות עם נתניהו. "צחקו עליי כשאמרתי על הקבינט הזה. תפקידו הוא שיח בין יהודים ליהודים וגם בין יהודים לערבים.
"בכל הקשור למה שנעשה בערים המעורבות פעלו כאן בשיתוף פעולה המשטרה, שב"כ והפרקליטות יחד באופן מבורך ויעיל. למרות שהחזרנו את פלוגות מג"ב מהערים המעורבות עדיין הטיפול שם לא הסתיים. אנחנו נבוא חשבון עם כל הפורעים והעבודה נעשית בשיתוף פעולה עד למיצוי הדין עמם. השיח הערבי-יהודי הוא דחוף. אני מתכוון שקבינט הפיוס יהיה חלק פעיל מממשלה עתידית".