מבצע "שומר החומות" הסתיים, והרמטכ"ל אביב כוכבי משנה את הגישה מול חמאס. מעתה הוא ממליץ לדרג המדיני לכפות שינוי במסלול הכנסת הכסף הקטארי או כל סיוע אחר למשימות השיקום ברצועת עזה.
ההמלצה של הצבא היא שהכסף לא יועבר באופן ישיר לחמאס השולט בעזה אלא לרשות הפלסטינית, דרך מנגנון מיוחד שיעביר אותו ישירות לאזרחים ולא להתעצמות ארגון הטרור. מהלך כזה הוא מחד הכרחי לנוכח העובדה שחמאס השתמש בכסף לבניית יכולות חדשות כמו רקטות, כלי טיס בלתי מאוישים, מנהרות וקומנדו ימי. מאידך, הוא גם נפיץ מאוד, אולם בצבא מבינים שהוא מחויב המציאות, גם במחיר של התכתשות על בסיס קבוע.
2 צפייה בגלריה
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי
ארכיון. חלוקת המענק הקטארי בעזה
לאור ההמלצות של הצבא די ברור שראש הממשלה בנימין נתניהו יתקשה להמשיך במדיניות ההכלה וההסדרה ובהעברת הכסף דרך הרשות הפלסטינית. הן גם סותרות את תפיסתו של נתניהו להחלשת הרשות וחיזוק חמאס, ולכן יהיה מעניין לעקוב כיצד בסופו של דבר תפעל ישראל.
בנוסף ממליץ הרמטכ"ל לדרג המדיני לתקוף מעתה בעוצמה בתגובה לכל ירי, שיגור או בלון נפץ. בכך הוא מבקש לשנות המשוואה שהייתה קיימת עד היום, שבמסגרתה הכיל צה"ל את פעולות הטרור שיצאו מהרצועה. המדיניות הזו עלולה לגרור תגובה נוספת מעזה ולכן הוא הנחה את המטה הכללי להיערך לעוד סבב לחימה של כמה ימים מול חמאס שעלול להתחיל עם הרקטה הראשונה שתשוגר.
המדיניות הזו עלולה לגרור תגובה נוספת מעזה ולכן הוא הנחה את המטה הכללי להיערך לעוד סבב לחימה של כמה ימים מול חמאס שעלול להתחיל עם הרקטה הראשונה שתשוגר. כך או כך, בצה"ל סבורים כי המבצע הביא להגברת ההרתעה מול חמאס וככל שהימים יחלפו תלמד הנהגת הארגון את עומק החדירה והיכולות שאבדו לה במהלך המבצע.
בתגובה לביקורת על המודיעין שלא זיהה את כוונות חמאס למלחמה, אומרים בצמרת צה"ל שזיהו כבר לפני כחודש שמנהיג הארגון יחיא סינוואר מעודד קו התקפי. דובר צה"ל הדי זילברמן אף אמר בריאיון לאולפן ynet כי הרמטכ"ל המליץ "לפעול בתקיפות" נגד חמאס כשבועיים לפני המבצע - אולם הדרג המדיני לא קיבל את ההמלצה. בצה"ל טענו כי שינוי הגישה של סינוואר החל לאחר שכמעט והפסיד בבחירות הפנימיות.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
נתניהו, גנץ וכוכבי אחרי סיום "שומר החומות"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אתמול (שבת), למרות ההצהרה של גנץ בסוף השבוע גם בריאיון ל-ynet ("דף וסינוואר על הכוונת גם עכשיו"), יצא סינוואר לראשונה ממקום מחבואו וביקר בסוכת אבלים. השאלה הגדולה היא אם יזכה לשרשרת חסינות, או שישראל תנסה לחסל אותו בהזדמנות הראשונה. בחמאס כבר איימו שחיסול של אחד מראשי הארגון יהווה עילה לעימות.
גנץ ציין כי "גם אחרי הפסקת האש, דמם בראשם", הבהיר גנץ. "אני לא מוכן שמה שהיה פה בשבועות שקדמו למערכה הזאת, ומה שקרה בערב פתיחתה של המערכה, עם הירי לירושלים ולעומקה של מדינת ישראל - יחזור". בתשובה לשאלה אם תהיה כוונת על ראשם למרות הפסקת האש, ענה גנץ: "אני לא נותן תעודת חסינות לאף אחד מאויבינו, בשום מקום".