5 צפייה בגלריה
בניין ללא מקלט ברחובות
בניין ללא מקלט ברחובות
לשליש מהאוכלוסייה אין מרחב מוגן. בניין ללא מקלט ברחובות
(צילום: נעה פישר)
מאז שהתחיל מבצע "שומר החומות", מיליונים מתושבי ישראל נאלצים להתמודד עם דאגה תמידית לחייהם. על אף שהוראות פיקוד העורף מבקשות מהתושבים לשהות בקרבת מרחב מוגן, עבור רבים אין זו אפשרות ממשית - ולכן הם נאלצים לשהות בחדרי המדרגות, שם ההגנה מירי הרקטות אינה מיטבית.
בחודש שעבר פורסם ב-ynet כי על פי נתוני פיקוד העורף, לשליש מהאוכלוסייה אין מקלט ציבורי או פרטי, או מרחב מוגן דירתי/קומתי בטווח זמן מספק, שלרוב נע בין חצי דקה לדקה וחצי מרגע הישמע האזעקה. המשמעות היא שלכל אזרח שלישי אין הגנה סבירה מפני פגיעות רסיסים או הדף, אם טיל או רקטה ייפלו סמוך לביתו.
5 צפייה בגלריה
מקלט קטן בקריית משה ברחובות
מקלט קטן בקריית משה ברחובות
"מקלטים בגודל של מחסן". מקלט בשכונת קריית משה ברחובות
(צילום: נעה פישר)
5 צפייה בגלריה
מקלט נעול בקריית משה ברחובות
מקלט נעול בקריית משה ברחובות
מקלט נעול בשכונת קריית משה ברחובות
(צילום: נעה פישר)
אתי ליברמן, תושבת ראשון לציון, היא אחת מאותם אזרחים. "אין לנו ממ"ד בבית, והמקלט לא שמיש. גם אם ניתן היה להשתמש במקלט - לא הייתי מספיקה להגיע בזמן. אנחנו צריכים לרדת שש קומות ב-90 שניות וזה לא אפשרי", סיפרה. "כל הבניין במצב הזה, כולל אנשים מבוגרים. הבניין נבנה בשנות ה-80 ובכל הבניינים שנבנו בשנים האלו או לפני כן אין ממ"ד, כך שכל מי שגר בבניין ישן ולא דאג לבנות ממ"ד בבניין שלו נמצא במצב דומה לשלנו".
יש לציין כי בבניינים רבים לא נבנה כלל מקלט, וגם באלו שיש בהם מקלט, לפעמים הוא קטן מלהכיל את כל הדיירים. כך למשל ברחוב קלמן גבריאל שבשכונת קריית משה בעיר רחובות, שם יש כמה בניינים ללא מקלט, כמו גם בניינים רבים שבהם המקלטים לא מאורגנים וקטנים מדי.

תושבים בשכונה מתארים שכשהאזעקה נשמעת הם הולכים לחדר המדרגות או לחדר הפנימי בבית. "אבל לפעמים אנחנו מוותרים, למרות שבשבוע האחרון היו לפחות 10 אזעקות ונפלו רסיסים", סיפרו. אלכס, תושב השכונה, סיפר כי "בשכונה יש בניינים שבהם המקלט מאוד קטן ולא יכול להכיל את כולם. יש מקלטים בגודל של מחסן, והדיירים לא רואים שום טעם להגיע אליהם. אין מקום אפילו למשפחה אחת. צריך לשפר את המצב ולהיערך כראוי".
בתוך כך, מבדיקת ynet עולה כי הדרך למקלט לעיתים מסוכנת, ולכן תושבים מעדיפים לשהות בחדר המדרגות במקום לרדת למרחב המוגן. לפעמים גרמי המדרגות המובילים למקלט תלולים, ובמקרים אחרים המדרגות שבורות ומסוכנות לשימוש.
5 צפייה בגלריה
מדרגות שבורות בדרך למקלט בראשון לציון
מדרגות שבורות בדרך למקלט בראשון לציון
מדרגות שבורות בדרך למקלט בראשון לציון
(צילום: נעה פישר)
5 צפייה בגלריה
מדרגות שבורות בדרך למקלט בראשון לציון
מדרגות שבורות בדרך למקלט בראשון לציון
בראשל"צ
(צילום: נעה פישר)
דן, תושב שכונת רמת אביב ג' בתל אביב, סיפר כי גם לו אין ממ"ד בבית והוא בוחר לשהות בחדר המדרגות במקום במקלט, שכן הוא מתגורר עם אשתו ושתי בנותיו בקומה הרביעית והם לא מספיקים לרדת בזמן.
"כשיש אזעקה אנחנו יוצאים לחדר המדרגות ויורדים חצי קומה", סיפר דן. "אין לנו ממ"ד כי זה בניין ישן, וכל הדיירים יורדים למדרגות. רמת אביב ג' אמנם נחשבת שכונה יוקרתית, אבל הרבה מהבניינים שלה נבנו לפני עשרות שנים. לכן במקרים רבים אין ממ"דים. אנחנו שומרים על המקלט נקי ומסודר, אבל כמעט לא משתמשים בו כי אנחנו לא מספיקים להגיע בזמן".

תגובות

עיריית רחובות: "בהתייחס למקלטים פרטיים בבניינים, העירייה הודיעה לכלל התושבים על דרישתה לפנות אותם מחפצים ולהחזיקם נקיים בעת הצורך. במקרה של השתלטות דיירים על המרחב המוגן בבניין, ניתן לפנות למוקד העירוני בעירייה שתדאג לשלוח ניידות שיטור עירוני.
"בהתייחס לבניינים ללא מיגון, העירייה פתחה את המקלטים הציבוריים ומקלטים בבתי ספר לשימוש במידה והם במרחק דקה וחצי. אם הם רחוקים, בהתאם להסברה נרחבת שהעירייה עורכת – יש לנהוג לפי הנחיות פיקוד העורף בדבר שהיה במרחב 'הכי מוגן שיש'".
עיריית תל אביב-יפו: "לרשות הציבור עומד מכלול רחב של אמצע מיגון, כולל 234 מקלטים ציבוריים, ערוכים לקליטת תושבות ותושבים, זאת בנוסף לעשרות מקלטים במוסדות חינוך.
"במקום בו קיימים פערי מיגון או בעת שהיה במרחב הציבורי יש לפעול לפי עקרונות פיקוד העורף, כשלצורך כך הכשירה העירייה בשנים האחרונות מחסות לציבור בתוך כ-90 חניונים תת קרקעיים העומדים בסטנדרטים ונותנים מענה נוסף למיגון, בעת התרחשות אירוע בו נדרשת כניסה למרחב מוגן. ניתן לאתר את המרחב המוגן הקרוב באמצעות אתר העירייה או בפניה למוקד העירוני".
עיריית ראשון לציון: "ראשל"צ הייתה העיר הראשונה במרכז שפתחה את כל המקלטים הציבוריים ביום שני שעבר. בראשון לציון ישנם כ-37 מקלטים ציבוריים. בנוסף, הוכשרו כ-14 מרחבים מוגנים נוספים במוסדות ציבור אזורים, בהם קיים מחסור או מרחק מהמקלט הציבורי בכל יום ביצעו עובדי העירייה סיורי מקלטים כדי לוודא כי אין אדם שאין לו מרחב מוגן באזעקה.
"מנהל הרווחה בעירייה מיפה את כל האנשים שיש להם מגבלות תנועה ומבוגרים אשר גרים ליד מרחב מוגן מרוחק והציעה להם בשיתוף משרד הרווחה, פינוי לנופשונים בעלי מרחב מוגן צמוד, עד שיעבור המצב הביטחוני המתוח. לצד כל אלה, אגף הנוער והצעירים ופרויקט ״עושים שכונה״ יצאו במבצע לניקיון ופינוי ציוד במקלטי בניינים, כך שיהיו פנויים לשימוש בעת הצורך.
"העירייה מקדמת ביתר שאת תוכניות חיזוק לבניינים ותוכנית רחבה לפינוי בינוי שכונת רמת אליהו, כך שעשרות אלפי תושבים יעברו לבתים חדשים עם מרחבים מוגנים דירתיים".