בעקבות המשך שיגורי הרקטות לעבר ישראל מכיוון רצועת עזה, פיקוד העורף הודיע היום (רביעי) כי אין שינוי בהנחיות וכי גם מחר ומחרתיים לא ייערכו לימודים מדרום הארץ ועד נתניה.
פיקוד העורף ממשיך לאסור על התקהלויות בשטח פתוח של מעל לעשרה אנשים, ובמבנים סגורים עד למאה איש. מקומות עבודה יכולים לקיים פעילות עסקית, רק "באם יש מרחב מוגן בסביבתם".
3 צפייה בגלריה
מערכת כיפת ברזל
מערכת כיפת ברזל
מערכת כיפת ברזל
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף
(צילום: דובר צה"ל)
אל"ם (במיל') ד"ר חיליק סופר, מסביר פיקוד העורף, סיפר בראיון לאולפן ynet כי ההנחיות הצילו את חייהם של רבים מאזרחי ישראל. "ידע זה כוח. כשאנשים יודעים, יש להם כוח גם להתמודד עם המצב", אמר ד"ר סופר. "השילוב של ידע עם התרעה ממוקדת מאוד ומיגון הוא הפתרון שנותן מענה לאיום הזה, לכל האיומים, גם לתושבי הדרום וגם לתושבי המרכז. כשאנחנו מבינים את הרציונל מאחורי ההנחיות יותר קל לנו לתפקד, אנחנו יותר בטוחים בעצמנו וזה חלק מהחוסן".
"הנחיות פיקוד העורף הצילו חיים רבים ואחת הדוגמאות הייתה הפגיעה הישירה בבית ביהוד הלילה, שהמשפחה נהגה באחריות ולפי ההנחיות. קיבלה התרעה, נכנסה למרחב המוגן בקומה התחתונה וניצלה, למרות הפגיעה הישירה שהרסה את הבית וגרמה לנזק כבד".
כמו כן, הוסיף סופר כי "אסור להסתמך על מערכת כיפת ברזל שמהווה שכבה נוספת בהגנה על העורף ומצמצמת משמעותית את הנפילות בישובים, אך היא אינה הרמטית. עוד עובדה חשובה, ששברי היירוט של כיפת ברזל עלולים לסכן חיי אדם ולכן יש להמתין 10 דקות במרחב המוגן".
ד"ר סופר הסביר על השלבים שלפיהם יש לפעול במקרה ששומעים אזעקה. "קודם כל יש אזעקה - נמצאים בסכנה וחייבים להיכנס למרחב מוגן. האופציה הטובה ביותר היא הממ"ד התקני שניתן להגיע אליו כמובן בפרק זמן קצר. האופציה השנייה זה מקלט, אם יש מספיק זמן להגיע אליו. בעיקר בבתים משותפים יש מקלטים. גם חדר המדרגות סגור נותן מיגון טוב".
סופר הדגיש שההתרעה שפיקוד העורף מפיץ, מהווה מרכיב מרכזי בהצלת חיים. "שמעת התרעה - אתה בסכנה, היכנס מיד למרחב המוגן", סיכם. "בכל מקום ניתן למצוא מרחב מוגן, העדיפות לממ"ד או מקלט זמין, או חדר מדרגות או חדר פנימי. גם בשטח פתוח, שכיבה על הקרקע, מקטינה את הסיכוי להיפגע ב-90 אחוז".