מספר המושבים בפרלמנט האיטלקי יקוצץ ביותר משליש – מ-945 ל-600 – בניסיון להפחית את הבזבוז של כספי ציבור ולהפוך את המערכת הפוליטית ליעילה יותר: כך קבעו האיטלקים במשאל עם שנערך השבוע. מספירת הקולות עולה שכ-70% מהמצביעים תמכו ברפורמה הזו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
2 צפייה בגלריה
הפרלמנט באיטליה. לא צריך כל כך הרבה
הפרלמנט באיטליה. לא צריך כל כך הרבה
הפרלמנט באיטליה. לא צריך כל כך הרבה
(צילום: AFP)
את ההפחתה של מספר המושבים בפרלמנט יזמה מפלגת "חמשת הכוכבים" האנטי-ממסדית, אחת מחברות הקואליציה. את הרפורמה היא הובילה בטענה שכך יפחת בזבוז הכספים והמערכת הפוליטית תיעשה יעילה יותר.
לפי פרשנים, תוצאת הלוואי המיידית של הרפורמה היא מניעת ההליכה לבחירות מוקדמות, משום שכעת ישורטטו מחדש מחוזות הבחירה, ובבחירות הבאות יתחרו החברים המכהנים על הרבה פחות מושבים, ורבים מהם יסיימו את הקריירה הפוליטית שלהם.
2 צפייה בגלריה
מתיאו סלביני
מתיאו סלביני
מתיאו סלביני. הפופולריות דועכת
(צילום: AP)
מאוריציו גספרי, סנאטור המשתייך למפלגת "פורצה איטליה" של ראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני, היטיב לתאר את השפעתה של הרפורמה על יציבות המערכת הפוליטית בטווח הקצר: גספרי, המכהן בפרלמנט כבר 28 שנה, אמר שסביר להניח כי המחוקקים יחפשו מעתה כל תירוץ להימנע מבחירות מוקדמות – "החל ביבול המשמשים הדל וכלה באליפות אירופה בכדורגל".
במקביל למשאל העם הצביעו הבוחרים האיטלקים גם בבחירות לרשויות המקומיות, ובהצבעה הזו נחלה מפלגת "הליגה" של מתיאו סלביני, הנחשבת בעיני רבים למפלגת ימין קיצוני, אכזבה. סלביני הבטיח להנחית על הקואליציה מהלומה ולנצח בשורה של מחוזות, אבל הצליח לכבוש רק מחוז אחד, בעוד המפלגה הדמוקרטית מהמרכז-שמאל שמרה על שליטתה בשלושה מחוזות.
"הליגה", שחרתה על דגלה בין השאר את ההתנגדות לכניסת מהגרים בלתי חוקיים לאיטליה ואת המאבק בהתערבות האיחוד האירופי בענייניה הפנימיים של המדינה, היא עדיין המפלגה הפופולרית ביותר באיטליה, אבל לפי סקרים, בשנה האחרונה היא נחלשה, וגם הפופולריות של סלביני עצמו פחתה.