מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, הודיע אחר הצהריים (ו') על ביטול ההחלטה מעוררת המחלוקת להחזיר לשירות פעיל את הקצין שמואשם בגרימת מותו של סלומון טקה ז"ל בחיפה, בתקרית שאירעה בקיץ 2019 והציתה אז מחאה נרחבת של יוצאי אתיופיה במחאה על אלימות משטרתית. המפכ"ל ביטל בכך את ההחלטה שקיבל רק אתמול המפקד החדש של מחוז חוף, ניצב יורם סופר, יומיים בלבד לאחר שנכנס לתפקידו.
בתום מפגש שקיים בצהריים המפכ"ל עם בני משפחת טקה הוא מסר כי במקום לחזור למשטרה הקצין ששמו אסור לפרסום יסופח לפי שעה למערך הכבאות. "מדובר באירוע מצער וטרגי ואני משתתף בצער המשפחה על אובדנם. מאז המקרה הקצין מצוי בחופשה כפויה ומשפטו מתנהל בימים אלו", מסר המפכ"ל. "שקלתי ובחנתי בכובד ראש את ההחלטה על החזרתו לשירות פעיל בארגון ומצאתי לנכון לספח אותו בשלב זה למערך הכבאות וההצלה ולהשיבו לפעילות במסגרת זו עד לסיום ההליך המשפטי התלוי ועומד בעניינו".
6 צפייה בגלריה
ציון אמיר סלומון טקה משפחה משטרה חקירה
ציון אמיר סלומון טקה משפחה משטרה חקירה
בני משפחתו של סלומון טקה ועורכי דינם עם המפכ"ל. "להיות קשובים לרחשי לבו של הציבור"
(קרדיט: דוברות המשטרה)

עוד הוסיף המפכ"ל: "חלה על כולנו החובה לנהוג באחריות בהווה ובעתיד. אני מגבה את השוטרים בפעילותם, ועם זאת לא נעלמה מעיני חובתנו המוסרית להיות קשובים לציבור ולרחשי לבו". את ההחלטה קיבל כאמור שבתאי בתום פגישה במשרדי מחוז חוף בחיפה עם בני משפחת טקה ועורכי דינ, ציון אמיר ואביתר קציר. בפגישה השתתף גם סגן השר לביטחון פנים, ח"כ גדי יברקן.
לאחר הפגישה עם משפחת טקה הגיע המפכ"ל לביתו של הקצין נפגש עימו ועם בני משפחתו, "בכדי למסור לו באופן אישי על החלטתו". בשיחה עם הקצין אמר: "החלטתי התקבלה לאחר לבטים ומחשבה רבה שהקדשתי לנושא. אני יודע שאתה ובני משפחתך עוברים תקופה קשה ומורכבת מאז המקרה הטראגי ואני מחזק את ידיכם". במשטרה ציינו כי ההחלטה על סיפוחו למערך הכבאות וההצלה התקבלה לאחר שהקצין נתן לכך את הסכמתו.
6 צפייה בגלריה
עו"ד ציון אמיר נפגש עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
עו"ד ציון אמיר נפגש עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
עורכי הדין של משפחת סלומון טקה בכניסה למשרדי מחוז חוף בחיפה
(צילום: שרון צור)
6 צפייה בגלריה
עו"ד ציון אמיר נפגש עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
עו"ד ציון אמיר נפגש עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
עורכי הדין ציון אמיר ואביתר קציר
(צילום: שרון צור)
6 צפייה בגלריה
עו"ד ציון אמיר נפגש עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
עו"ד ציון אמיר נפגש עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
גם סגן השר גדי יברקן השתתף בפגישה
(צילום: שרון צור)
ממערך הכבאות וההצלה נמסר כי הנציב רב טפסר דדי שמחי "נענה מתוך אחריות לאומית לבקשתו של מפכ"ל המשטרה לקלוט במערך כבאות והצלה את קצין המשטרה המואשם בגרימת מותו ברשלנות של סלומון טקה". נמסר כי "הנציב שקל בכובד ראש את הבקשה והסכים כי הקצין יסופח למערך הכבאות עד סיום ההליך המשפטי התלוי ועומד בעניינו". הוא ציין כי הוא משתתף בצער המשפחה על אובדנם וכי "בתקופת הביניים בה יסופח הקצין למערך הכבאות הוא יועסק כקצין קישור ותיאום בין הארגונים הפועלים במשותף במסגרת המשרד לביטחון הפנים".
ימארש (ימי) טקה, אחותו של סלומון טקה, אמרה אתמול כי בני המשפחה קיבלו את הידיעה על החזרת הקצין למשטרה בהפתעה. "אנחנו בהלם. רק הסברתי להורים שלי ולאחים הקטנים את הדבר הזה, וגם הם לא מאמינים ומפחדים. זה פשוט לא הגיוני שעושים דבר כזה בזמן שהמשפט אפילו לא נגמר".
במשפחת טקה אמרו אמש כי "לא יכול להיות שמשטרת ישראל תתיר את דמם של יוצאי אתיופיה ותחלק למואשמים מתנות בזמן שהם צריכים להיות מאחורי סורג ובריח. סגן השר גדי יברקן והשר אמיר אוחנה חתומים על השערורייה הזאת ועל היריקה בפרצוף של קהילה שלמה".
6 צפייה בגלריה
הוריו של סלומון טקה בימי השבעה
הוריו של סלומון טקה בימי השבעה
הוריו של סלומון טקה בימי השבעה
(צילום: AFP)
המשפחה קראה לחידוש המחאה, ובמהרה התאספו עשרות מול תחנת משטרת זבולון והפגינו שם נגד ההחלטה. המשטרה עצרה את אחד המפגינים בטענה שחסם את דרכן של ניידות המשטרה שיצאו ונכנסו לתחנה. הבוקר הוא שוחרר מבלי שהובא בפני שופט.
סמוך לנקודת המשטרה בקריית אתא הוצתו הלילה שני אופנועים השייכים למשטרה ולשיטור העירוני, ונבדק חשד שההצתה הזו נעשתה גם היא כמחאה על החזרת השוטר מהחופשה הכפויה. לא היו נפגעים באירוע אך נזק כבד נגרם לאופנועים, ולחלק החיצוני של המבנה.
לפני פרסום הודעת המפכ"ל, גם שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה קראה לבטל את החלטת מפקד מחוז חוף. היא שלחה מכתב לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה ודרשה ממנו "להתערב באופן דחוף" בהחלטה. במכתב שלה לאוחנה כתבה תמנו-שטה כי "בהחלטתו ניצב סופר פגע אנושות באינטרס הציבורי ובאמון הציבור הכללי, ובפרט באמון של יוצאי אתיופיה במערכת המשטרתית". לדבריה, ההחלטה מנוגדת "לכל היגיון וכללי הצדק הטבעי, שכן כנגד השוטר מתנהל משפט פלילי, הליך שנמצא בעיצומו וטרם הוכחה חפותו של השוטר שכרגע הוא בגדר נאשם בפלילים".
6 צפייה בגלריה
הוכחות בפרשת התביעה לשוטר הנאשם בגרימת מוות ברשלנות של סלומון טקה
הוכחות בפרשת התביעה לשוטר הנאשם בגרימת מוות ברשלנות של סלומון טקה
השוטר המואשם בגרימת מותו של סלומון טקה
(צילום: שמיר אלבז)
סלומון טקה, בן 19 במותו, נהרג מירי בליל 30 ביוני 2019 בסמוך לגן ציבורי בקריית חיים שבחיפה. הקצין המואשם בגרימת מותו ברשלנות בילה זמן קצר לפני כן עם משפחתו בגן הציבורי. אשתו אמרה לו כי ראתה כמה נערים שסוחטים ילד בגן, והוא התעמת עמם. טקה הגיע למקום, והנערים יידו לעברו של קצין המשטרה אבנים. בשלב מסוים הוא שלף את אקדחו, וירה ירייה אחת לעבר הרצפה. חלק מהכדור שפגע ברצפה ניתז וחדר לחזהו של טקה, שמת מפצעיו לאחר זמן קצר.
הקצין לא חזר לתפקידו מאז אותו ערב. בתחילה היה במעצר בית, ולאחר מכן הוצא לחופשה כפויה מהמשטרה עם הגשת כתב האישום בגין גרימת מוות ברשלנות. משפטו מתנהל בימים אלה, ואמור להימשך עוד חודשים. הוא טוען כי ירה לאחר שחש סכנה לחייו. שמו של הקצין, שמוגדר מאוים, אסור בפרסום.
השתתף בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר