"העולם צריך להודות לנו" - כך מצוטט גורם מודיעין ישראלי בכיר הבוקר (יום א') בכתבה הראשית של ה"ניו יורק טיימס", יומיים אחרי חיסולו הדרמטי ליד טהרן של מי שהוגדר ראש תוכנית הגרעין הצבאית של איראן, מוחסן פחריזאדה.
לדברי הבכיר, המוגדר כמי שהשתתף במשך שנים במעקב אחר פחריזאדה, ניסיונותיה של איראן להגיע לפצצת אטום מהווים סכנה כה גדולה ואיום נורא - ולכן ישראל תמשיך לפעול נגד כוונה זו ככל שיידרש, ועל העולם להכיר תודה.

6 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
מוחסן פחריזאדה וזירת החיסול בטהרן. סוף לשמונה שנים שקטות
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
 ביבי מדבר על מוחסן פחריזאדה
 ביבי מדבר על מוחסן פחריזאדה
נתניהו סימן את פחריזאדה כבר ב-2018
בכתבה, שמחמיאה לשירותי הביון הישראליים באופן נדיר לעיתון הידוע בגישתו הביקורתית כלפי ישראל, מצוטט ברוס ריידל, לשעבר בכיר CIA ובעל ניסיון בפעילות עם ישראל. "נדיר מאוד שמדינה כלשהי הפגינה יכולת כזו להכות בלי פגיעה נראית לעין בתוך שטחה של היריבה הגדולה שלה", הוא אמר. "אין לזה תקדים, ולא נראה שיש מענה אפקטיבי מצד האיראנים".
ריידל הוסיף ב"ניו יורק טיימס" כי ישראל טיפחה בזהירות קשרים במדינות השכנות לאיראן כ"פלטפורמה" למעקב וגיוס, באופן הבולט ביותר בבאקו, בירת אזרבייג'אן. בעימות האחרון בינה לבין ארמניה בלטו, כך מצוין בכתבה, מל"טים וכלי נשק נוספים שישראל סיפקה לאזרבייג'אן כדי לחזק את הקשר הזה.
6 צפייה בגלריה
מדען הגרעין האיראני איראן שחוסל מוחסן פחריזאדה גופתו
מדען הגרעין האיראני איראן שחוסל מוחסן פחריזאדה גופתו
ראש מערכת המשפט באיראן (במרכז) לצד משפחתו של פחריזאדה מול גופתו
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
מדען הגרעין האיראני איראן שחוסל מוחסן פחריזאדה הפגנה טהרן
מדען הגרעין האיראני איראן שחוסל מוחסן פחריזאדה הפגנה טהרן
באיראן תוהים איך ומתי להגיב. זעם ברחובות: "שתל אביב תישרף באש"
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
מדען הגרעין האיראני איראן שחוסל מוחסן פחריזאדה הפגנה טהרן
מדען הגרעין האיראני איראן שחוסל מוחסן פחריזאדה הפגנה טהרן
באיראן לוחצים על רוחאני - הימנע ממגע עם הממשל החדש בארה"ב
(צילום: רויטרס)
עוד לפי איש ה-CIA לשעבר, ישראל נוהגת לגייס דוברי פרסית כשפת אם מבין העולים לארץ, כדי ליצור קשרים ולנתח תוצרי מודיעין, ובנוסף היא הצליחה לגייס מערך של משתפי פעולה איראנים.
בכתבה הוזכר כי במשך עשורים אימצה ישרל אסטרטגיית חיסולים במטרה למנוע פיתוח נשק גרעיני במדינות יריבות. סוכנויות הביון נקשרו בין היתר בהתנקשות במדענים שעבדו עם מצרים בשנות ה-60 של המאה הקודמת ועם עיראק בשנות ה-70.
אחרי שמונה שנים שקטות, בתום גל חיסולים באיראן בין 2010 ל-2012, כעת, ריידל מעריך, ייתכן שחיסול פחריזאדה מצביע על כך שישראל מתכוונת לנצל את הרשת שבנתה שוב למשימות דומות. "זה סימן שהמשחק עומד להתחיל", אמר ל"ניו יורק טיימס".
6 צפייה בגלריה
חסן רוחאני דונלד טראמפ
חסן רוחאני דונלד טראמפ
"תקופה מסוכנת עבור איראן, עד העברת הנשיאות". רוחאני וטראמפ
(צילום: AP)
עוד בכתבה, סקירה של הדילמה האיראנית אם וכיצד להגיב לחיסול הדרמטי, מעט לפני חילופי הממשל בארצות הברית ועל רקע היתכנות חידוש השיחות על הסכם הגרעין והסנקציות. לצד קריאות שנשמעו אתמול לתגובה חריפה, היה מי שהדגיש כי אין לשחק לידי הישראלים והאמריקנים כרגע, שכן הם מחפשים תירוץ לפעולה של טראמפ.
בפוליטיקה הפנימית באיראן - כחצי שנה לפני בחירות לנשיאות - החיסול משחק לידיהם של הנצים. כל עימות מתחדש עם ישראל משרת את טיעוניהם נגד כל משא ומתן עם בעלות בריתה במערב, מעריכה סנאם וקיל מהמכון המלכותי ליחסים בינלאומיים בבית צ'טהאם בלונדון.
מאז בחירת ג'ו ביידן לנשיאות, הקיצונים באיראן לחצו על הנשיא רוחאני להימנע מכל מגע עם הממשל החדש, היא הסבירה, מפני שעימות עם וושינגטון מחזק את תדמיתם ומחליש פלגים מתונים יותר לקראת הבחירות.
רוחאני האשים אתמול את ישראל בחיסול והצהיר כי מותו לא יאט את תוכנית הגרעין של טהרן. לדבריו, הנקמה על החיסול תגיע "בזמן הנכון". בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית הוסיף כי "חיסולו השהיד פחריזאדה הוא עדות לייאוש ולעוצמת השנאה של אויבנו. מותו לא יעכב את היעדים שלנו".
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, קרא לפתוח בחקירה ולהגיע עד למתנקשים ולשולחיהם. "אחד המדענים המבטיחים שלנו בתחום הגרעין וההגנה נרצח על-ידי מתנקשים אלימים", נכתב בחשבון הטוויטר של חמינאי. "הישגיו המדעיים גרמו לו לשלם על כך בחייו ולזכות בתואר שהיד". גורם ממשלתי בטהרן לשעבר טען כי "התקופה המסוכנת ביותר עבור איראן - מהיום ועד עזיבת טראמפ את הבית הלבן".