המדען האיראני מוחסן פחריזאדה, מבכירי תוכנית הגרעין הצבאית של הרפובליקה האיסלאמית ומי שתואר על-ידי גורמים במערב כ"אבי הפצצה האיראנית", חוסל אחר הצהריים (ו') ביריות בעת שנסע במכוניתו עם שומרי ראש ליד טהרן. תחילה נפוצו דיווחים סותרים על מצבו, כאשר לפי חלק מהם הוא נפצע ולא מת, אך בהמשך הודיע משרד ההגנה באיראן כי פחריזאדה מת מפצעיו בבית החולים, לאחר שכשלו פעולות ההחייאה שביצעו בו הרופאים.
פחריזאדה נחשב לאחד מהמדענים הבכירים בתחומו באיראן, וראש הממשלה בנימין נתניהו חשף את תמונתו ב-2018. הוא טען אז כי הוא ממשיך לשחק תפקיד משמעותי בתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. ממש בשעה שהתקבלו הדיווחים הראשוניים על החיסול, פרסם היום נתניהו סרטון שבו סיכם את מעשיו השבוע, ואמר במה שעשוי להיות רמז לחיסול הדרמטי: "אני רוצה לשתף אתכם ברשימת דברים שעשיתי השבוע - רשימה חלקית כי אני לא יכול להגיד לכם הכול".
7 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן

החיסול אירע לפי הדיווחים בעיר הקטנה אבסארד שממזרח לבירה האיראנית, וכלל קרב יריות בין שומרי ראשו של פחריזאדה שנסע באותו זמן במכוניתו, לבין המחסלים "האלמונים". בטלוויזיה האיראנית בשפה הערבית נטען כי מדובר באנשי המוסד. סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" ציטטה עדים לחיסול ששמעו קול נפץ ולאחר מכן קולות ירי ממקלע.
ברשתות החברתיות הופצו תמונות מזירת החיסול, ובהן נראית מכונית עם שמשה מנוקבת כדורים, וכן פינויו לכאורה של פחריזאדה במסוק אל בית החולים. בהודעת משרד ההגנה האיראני נאמר כי פחריזאדה הפך ל"שהיד". לפי "פארס" גם שומרי ראשו נפצעו ופונו לבית החולים.

איראן מאשימה את ישראל: "ניסיון לעורר מלחמה כוללת"

עוד לפני אישור זהותו של פחריזאדה כמדען שחוסל, במשמרות המהפכה מיהרו לאיים בנקמה. בציוץ בטוויטר נכתב כי איראן תנקום "חיסולים של מדענים" כפי שעשתה בעבר. בסוכנות הגרעין האיראנית טענו מנגד כי לא התרחשה תקרית שבה מעורב מדען גרעין כלשהו, אך ניסוח ההודעה היה זהיר, ובהמשך התברר שפחריזאדה אכן חוסל.
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף האשים בהמשך הערב את ישראל במעורבות בחיסול. "טרוריסטים חיסלו היום מדען איראני בכיר. הפחדנות הזו - עם אינדיקציה גדולה מאוד למעורבות ישראלית - היא עדות לחרחור המלחמה הנואש של הפושעים", צייץ זריף בטוויטר. "איראן קוראת לקהילה הבינלאומית - ובמיוחד לאיחוד האירופי - לחדול מהסטנדרטים הכפולים המבישים שלה ולגנות את הפעולה הזו של מדינת טרור".
7 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
דם בזירת החיסול. קרב יריות עם שומרי הראש
יועצו הצבאי של המנהיג העליון עלי חמינאי היה בוטה אף יותר בתגובתו. חוסיין דקהאן, שר ההגנה לשעבר שמתמודד כעת בבחירות לנשיאות איראן בשנה הבאה, אמר כי מדובר בניסיון של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, לצד בעלי בריתו "הציונים", להגביר בימיו האחרונים בתפקיד את הלחץ על איראן ולעורר "מלחמה כוללת". דקהאן הוסיף: "נכה כמו ברק את הרוצחים של השהיד המדוכא הזה, ונגרום להם להצטער על הפעולה שלהם".
רמטכ"ל צבא איראן, מוחמד באקרי, איים גם הוא: "עבודתו של השהיד פחריזאדה תימשך לעד, והתגובה על חיסולו תהיה קשה". באקרי הבטיח כי לא נפסיק עד שנעניש את האחראים לחיסול".
7 צפייה בגלריה
טראמפ משתף ציוץ על החיסול באיראן
טראמפ משתף ציוץ על החיסול באיראן
טראמפ משתף ציוץ על החיסול באיראן, גם בעברית
(מתוך הטוויטר של דונלד טראמפ)
החיסול הדרמטי היום מגיע בצל קריסתו של הסכם הגרעין, אחרי שרשרת של מאורעות שהחלה עם פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018 והחזרת הסנקציות האמריקניות, בהוראתו של הנשיא טראמפ.
בצל הפסדו בבחירות דווח בארה"ב כי טראמפ שקל לאחרונה לתקוף מתקן גרעין באיראן, בעקבות דו"ח סבא"א שלפיו טהרן ממשיכה להעשיר אורניום ולהפר את תנאי הסכם הגרעין - הפרות שהיא עושה בתגובה לפרישה האמריקנית ממנו. לפי הדיווחים בכירי ממשלו של טראמפ הצליחו להניא אותו מכך, אך בצל החשש מפעולה כלשהי של טראמפ בשבועות האחרונים שלו בבית הלבן, איראן הזהירה את בעלי בריתה באזור לשמור על כוננות. טראמפ, אגב, שיתף הערב ציוץ של עיתונאי ישראלי - בעברית - על החיסול, אך מבלי שכתב דבר בעצמו.

נתניהו לפני שנתיים: "תזכרו את השם הזה"

בנאומו של נתניהו מ-2018, אז חשף את "ארכיון הגרעין הסודי" של איראן, הוא הזכיר את "איש הצללים" שעמד בראש "פרויקט עמאד", שלפי ישראל והמערב מטרתו הייתה לפתח נשק גרעיני. הפרויקט הסודי הופסק לאחר 2003, אך נתניהו אמר לפני שנתיים שגם כעת לפחריזאדה תפקיד בכיר בתוכנית הגרעין. "תזכרו את השם הזה", אמר אז נתניהו.

כבר בדו"ח סבא"א ב-2010 צוין כי ייתכן שפחריזאדה עדיין ממלא תפקיד במאמצים האיראניים להגיע לפצצה. שמו עלה גם בהחלטת האו"ם ב-2007 כמי שמעורב בתחום הגרעין והטילים הבליסטיים. ב-2013 גורמי ביון מערביים מסרו כי פחריזאדה נכח בניסוי הגרעין שערכה צפון קוריאה באותה שנה.
פחריזאדה בן ה-59, נשוי ואב לילדים, נחשב לאיש שעמד מאחורי תוכנית הגרעין האיראנית, ושימש כקצין בכיר במשמרות המהפכה, אליהם הצטרף עם הקמתם. בקרב הביון האמריקני זכה לכינוי "עבד אל-קאדר ח'אן האיראני", על שם אבי תוכנית הגרעין הפקיסטנית שסיפק לאיראן את הצנטריפוגות הראשונות להעשרת אורניום.
7 צפייה בגלריה
 ביבי מדבר על מוחסן פחריזאדה
 ביבי מדבר על מוחסן פחריזאדה
נתניהו חושף את תמונתו של פחריזאדה לפני שנתיים

עד 2003 שימש פחריזאדה בתפקידי מחקר וניהול בכירים, בעיקר במסגרת הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, שחלקים גדולים מפעילותה הוסתרו אז מהפקחים הבינלאומיים. לאחר חשיפת מתקן ההעשרה בנתנז ובעקבות המבוכה שנגרמה למשטר - שהובילה להטלת הסנקציות של מועצת הביטחון - שינתה טהרן כיוון. בשלב זה חבש פחריזאדה את כובעו הנוסף והעיקרי - כאשר פרויקט הגרעין הגלוי, שלטענת האיראנים נועד לצורכי אנרגיה, הופרד מתוכנית צבאית חשאית שפותחה במקביל, ונועדה לפתח את ראש הנפץ ואת הטכנולוגיות שיאפשרו את העשרת האורניום.  
בנאומו לפני שנתיים טען נתניהו כי לאחר הפסקת פרויקט "עמאד", ארגון אחר המשיך את הפעילות שלו, SPND. שם זה הוא ראשי התיבות בפרסית של "ארגון הביטחון ליזמות ומחקר" - יחידת ההנדסה העומדת מאחורי תוכנית הגרעין האיראנית. הארגון שנחשף לראשונה ב-2011 מורכב משבע מחלקות שונות, כל אחת מהן אחראית על אספקט אחר של תוכנית מחקר הנשק הגרעיני האיראני. ארצות הברית הציבה את SPND ברשימה השחורה ב-2014, אבל לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לא ניתנה גישה לאתרי הארגון. "לא תופתעו ש-SPND מובל על ידי ד"ר פחריזאדה, אותו אדם מפרויקט עמאד", הוסיף נתניהו. "לא במקרה, גם הרבה אנשים מהסגל שלו כיום עבדו תחתיו גם בעבר".
פורסם לראשונה: 15:37, 27.11.20