2 צפייה בגלריה
מכון ווהאן לווירולוגיה מעבדה נגיף נגיפים ב סין
מכון ווהאן לווירולוגיה מעבדה נגיף נגיפים ב סין
המכון הווירולוגי בווהאן, שיש החושדים כי ממנו דלף הנגיף
(צילום: AFP)
בדו"ח אמריקני על מקורותיו של נגיף הקורונה מופיעה המסקנה כי הסברה שנגיף הקורונה דלף ממעבדה סינית בעיר ווהאן היא מתקבלת על הדעת, וראויה לבירור נוסף. כך דיווח הלילה (בין שני לשלישי) "וול סטריט ג'ורנל" מפי אנשים המכירים את פרטי המסמך המסווג.
הדו"ח הוכן במאי 2020 במעבדה הלאומית "לורנס ליוורמור" בקליפורניה. מחלקת המדינה של ארצות הברית השתמשה בו לצורך הבדיקה של מקורות הנגיף בסוף ימי ממשל טראמפ. כעת הוא זכה לתשומת לב מחודשת בקונגרס בוושינגטון, לאחר שהנשיא ג'ו ביידן הורה לסוכנויות המודיעין להגיש לו בתוך שבועות דו"ח על השאלה מהיכן הגיע הנגיף. ביידן עצמו אמר שהחקירה מתמקדת בשני תרחישים - האחד שלפיו הנגיף הדביק בני אדם עקב מגע עם בעלי חיים, והשני שלפיו הוא דלף עקב תאונת מעבדה.

2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן
ג'ו ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן
הורה לשירותי המודיעין שלו לחקור את מקורות הקורונה. ביידן
(צילום: רויטרס)
לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", אנשים שמכירים את פרטי הדו"ח אמרו כי הוא חובר בזרוע המודיעין של המעבדה בקליפורניה, הנקראת "חטיבה Z". מדובר במעבדה שמתמחה בנושאים ביולוגיים. הערכת החוקרים מתבססת על מיפוי גנומי של נגיף הקורונה. במעבדת "לורנס ליוורמור" סירבו להגיב על הדיווח.
אדם שקרא את הדו"ח אמר כי הוא מציג נימוקים חזקים בעד המשך חקירת האפשרות שהנגיף דלף ממעבדה בסין. גורמים רשמיים במחלקת המדינה קיבלו לידיהם את הדו"ח בסוף אוקטובר 2020 וביקשו בעקבות זאת מידע נוסף. לדברי גורם רשמי לשעבר, שהיה מעורב בחקירה שקיימה מחלקת המדינה, חשיבותו של הדו"ח הייתה בכך שהוא הגיע ממעבדה לאומית מכובדת, והציג השקפה שונה מזו שרווחה באותה עת, ולפיה הנגיף כמעט בוודאות הועבר לבני אדם מבעל חיים.
לפני שבועיים נחשפו פרטי דו"ח מודיעין אמריקני שלפיו שלושה חוקרים במכון הווירולוגי בווהאן שבסין אושפזו כבר בנובמבר 2019 בבית חולים לאחר שסבלו מ"תסמינים העולים בקנה אחד עם נגיף Covid 19 ומחלה עונתית שכיחה". נובמבר 2019 הוא החודש שמרבית האפידמיולוגים והווירולוגים מאמינים כי SARS-CoV-2, הנגיף שמאחורי המגפה, החל להתפשט בו בעיר ווהאן. לפי גרסת ממשלת סין, המקרה הראשון של חולה קורונה התגלה ב-8 בדצמבר 2019.