הרמטכ"ל אביב כוכבי אותת לממשל החדש בארה"ב ולנשיא ג'ו ביידן ופירט את עמדת ישראל בנוגע לחזרה להסכם הגרעין עם איראן ואמר הערב (שלישי) כי "נכין תוכניות מבצעיות נגד איראן. אסור להגיע איתה להסכם, גם לא משופר". את הדברים אמר כוכבי בכנס השנתי הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון לאומי. ynet העביר את דבריו בשידור ישיר.
מוקדם יותר פורסם ב-ynet כי צה"ל מבקש עוד מיליארדי שקלים כדי להתכונן לתקיפה באיראן, תוכנית שבה תומכים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. לדברי כוכבי, "איראן זו בעיה אזורית ועולמית. מעל הכול אין ספק לאף אחד שאיראן שואפת להיות מדינת גרעין צבאי ולעשות בו שימוש. חזרה להסכם הגרעין מ-2015 או הסכם דומה עם מספר שיפורים היא דבר רע ולא נכון".
7 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי
הרמטכ"ל אביב כוכבי
"חזרה להסכם הגרעין - דבר רע ולא נכון". צה"ל מכין תוכנית תקיפה
(צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי, AP, EPA)
כוכבי טען כי חזרה להסכם שכזה "תאפשר בסופו או לפני סופו להעשיר כמויות ולפתח צנטריפוגות ויכולות הנשק עד כדי הסתערות לפצצה, הרובד האסטרטגי הוא חמור, כי הוא יציב איום בלתי נסבל לישראל וגרעון במזרח התיכון". נזכיר כי בשבוע שעבר מזכיר המדינה החדש של ארה"ב אנתוני בלינקן אישר כי הממשל החדש מוכן לחזור למשא ומתן עם איראן על תוכנית הגרעין, בתנאי שטהרן תעמוד במחויבויותיה.
יחד עם זאת הוא הבהיר: "זוהי חובתנו הדחופה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני". בלינקן ציין כי הוא מתכוון להתייעץ עם ישראל ועם מדינות המפרץ על חזרה להסכם גרעין עם איראן.
מקבילו הישראלי של בלינקן, שר החוץ גבי אשכנזי, דיבר מיד לאחר כוכבי ואמר כי "עלינו לעשות כל מאמץ למנוע מאיראן להיות גרעינית, ולשם איראן חותרת. המדיניות שלנו מול ממשל ביידן בנושא איראן צריכה לעמוד על שלוש רגליים: דיאלוג מקצועי ואינטימי עם הגדולה בידידותנו, שמירה על אופציה צבאית אמינה על השולחן, ושכנוע ארה"ב שאיראן גרעינית היא איום על היציבות והביטחון של האזור כולו. בשום אופן לא הייתי ממליץ על מדיניות לעומתית מול האמריקאים בתקשורת".
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב הבית הלבן
האיתות של כוכבי לביידן. הנשיא החדש יחזור להסכם הגרעין?
(צילום: Getty Images)
7 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
התחייב להתייעץ עם ישראל. מזכיר המדינה החדש בלינקן
(צילום: רויטרס)
הרמטכ"ל הזהיר מפני מצב של מלחמה. "ביום פקודה ייפלו הרבה טילים, ואנחנו עושים הכל כדי למנוע את זה, וזה לא יהיה פשוט", ציין. הוא הדגיש: "מול האיום הזה אנחנו נעמיד תקיפה נרחבת ביותר בין אם בשטחים פתוחים של האויב או בנויים".
כוכבי ציין כי אחד היתרונות האסטרטגיים של ישראל במצב שכזה - יכולות מודיעיניות: "בזכות מודיעין נתקוף מטרות צבאיות, תקיפה נרחבת שתאפשר לנו יתרון משמעותי. זאת הדרך היחידה לצמצם את איום הטילים על ישראל".
בתחילת דבריו התייחס למצב ברחבי המזרח התיכון: "העובדה שאיראן לא מצליחה לשמור על עצמה כמדינה ריבונית מאפשרת לה לנסות להעביר אמל"ח לסוריה ולבנון". עם זאת הוא ציין: "אפשר להגיד בזהירות שצמצמנו את יכולות האויבים שלנו להעביר אמל"ח". לדבריו, "הכאוס שמתרחש בעיראק משפיע גם עלינו", אך הוא לא פירט כיצד.
7 צפייה בגלריה
גיפת ברזל בדרום
גיפת ברזל בדרום
"ביום פקודה ייפלו הרבה טילים". כיפת ברזל, ארכיון
(צילום: AFP)
"מדינת ישראל וצה"ל מחזקים את הבריתות שלהם באופן קבוע. שיתוף הפעולה עם המעצמה והקשרים החזקים ביותר היא ארה"ב. זה שיתוף פעולה אסטרטגי יוצא מן הכלל. גם עם רוסיה - זה לא מובן מאליו - יש לנו הבנות ותיאום מבצעי. עם מצרים וירדן, השיתוף וההידוק של הקשרים הצבאיים רק הולכים ומתחזקים", אמר.
הרמטכ"ל התייחס לתהליכי נרמול היחסים עם מדינות ערב ואמר כי "הנורמליזציה מייצרת גל נגדי לאויבינו שעכשיו מבודדים עוד יותר. ברית אזורית חזקה. המבחן הוא מבחן ההגנה והביטחון. זהו גם המבחן הראשון שבו צריך לעמוד צה"ל. זו הייתה אחת השנים היציבות ביותר עם מיעוט נפגעים וחוסר יכולת של האויב לממש את תוכניותיו".
7 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
"הנורמליזציה הופכת את אויבנו למבודדים עוד יותר". טקס החתימה בבית הלבן
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
כוכבי טען כי המצב האסטרטגי של ישראל נמצא במגמת שיפור. לדבריו, "אויבנו תופסים אותנו כמדינה עם יכולת מודיעינית גבוהה ואת עצמם כחדירים מבחינה זו", וכן, "ישראל נתפסת כיוזמת, פעלתנית ומצליחה להגן על עצמה ועל גבולותיה".

שרי החוץ של בחריין והאמירויות: "הדאגה מאיראן משותפת"

שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף בן ראשד א-זיאני השתתף גם הוא בכנס INSS ואמר כי "עלינו להבהיר לממשל ביידן שהדאגה מאיראן משותפת לכולנו – דיבור בקול אחד ישפיע יותר על ארה"ב". לדבריו, "כל הסכם חייב להוריד את תכנית הגרעין מהפרק ולטפל גם בסוגית הטילים הבליסטיים.
הוא ציין כי "ישנם יתרונות רבים בכך שהמדינות ידברו בפני הממשל החדש בארה"ב בקול אחד בנושאים בהם ישנה בקרבנו דאגה משותפת. עלינו להבהיר שהדאגות האלו אינן רק של מדינה אחת אלא של מדינות רבות באזור".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
בנימין נתניהו, עבד אללטיף אלזיאני ומייק פומפאו
רה"מ ושר החוץ הבחרייני
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הוא הדגיש: "כל הסכם עתידי עם איראן צריך לשקף את המציאות החדשה באזור ולהיות מקובל על כלל מדינות האזור. אני מעודד מכך שהנשיא ביידן מתכוון להתייעץ איתנו. עלינו להבטיח שכל הסכם חדש לא רק ידחה השגת יכולות גרעיניות מצד איראן, אלא גם יסיר מהשולחן את תקוותה להשיגן".
שר החוץ של איחוד האמירויות אנוואר גרגאש הצטרף לדבריו ואמר כי "איננו מודאגים רק מהגרעין אלא גם מהטילים הבליסטיים ומהמדיניות האזורית של איראן. הוא טען כי "הדרך היחידה להתקדם היא הסדרים מדיניים-דיפלומטיים. יש לתת לאיראן תמריצים להיות בטווח הארוך חלק ממרחב של יציבות ושגשוג".
7 צפייה בגלריה
ד"ר אנואר גרגאש שר החוץ של איחוד האמירויות
ד"ר אנואר גרגאש שר החוץ של איחוד האמירויות
"מודאגים מהמדיניות האזורית של איראן". גרגאש
(צילום: AJC- Global jewish advocacy)
בחודש שעבר שלח הרמטכ"ל מסר מאיים לאיראן ושותפיה ואמר כי "לאחרונה אנו שומעים על התגברות האיומים מצדם". לדבריו, "אם חברי הציר הרדיקלי, במעגל המדינות הראשון או השני, יבצעו פעולה נגד ישראל, הם יגלו שהם מקיימים שותפות יקרה ביותר. צה"ל יתקוף בעוצמה את כל מי שיהיה שותף, חלקי או מלא, מקרוב או מרחוק, לפעולה נגד ישראל".
בטקס אות הרמטכ"ל בלטרון ציין כוכבי על רקע ביקורו בישראל של ראש המטות המשולבים האמריקני הגנרל מארק מילי: "מדרגות התגובה וכלל התוכניות הוכנו ותורגלו". הרמטכ"ל המשיך: "צה"ל מנהל הלכה למעשה מלחמת מנע את המערכה שבין המלחמות, מערכה אשר גורעת יכולות ואיומים אסטרטגיים ובכך מונעת מלחמה".
לדבריו בנאומו בדצמבר, "זו מערכה המשקפת את צה"ל במיטבו – אשר נתפס על ידי אויביו כצבא יוזם, יצירתי, פעלתן והתקפי המבצע את משימותיו באופן מדויק, מפתיע ומקצועי. מלחמת המנע הזאת כוללת שורה ארוכה של פעולות ומבצעים מורכבים, בכל הזירות. חלקם גלויים וחלקם חשאיים".