לאחר תקופה קצרה של שקט, נראה בימים האחרונים כי מגפת הקורונה בישראל מנסה להרים ראש - והגורמים האמונים על הטיפול בה מבהירים בתגובה כי לא יהססו להחזיר חלק מההגבלות שהוסרו באחרונה, כדי למנוע הידרדרות במצב ועלייה חדה בכמויות הנדבקים. צוות מומחים במשרד הבריאות המליץ אמש (יום א') לחסן את כל הנערים מגיל 12 עד 15.
הזרז העיקרי לדיונים על הדרכים להיאבק בהתפשטות המגפה הן החדשות שהגיעו בימים האחרונים מבנימינה וממודיעין, בעיקר, שבהן נדבקו עד כה כ-70 תלמידים בקורונה, ככל הנראה בגלל נוסעים שחזרו מחו"ל עם המחלה והספיקו לייצר שרשרות הדבקה בטרם אובחנו ונשלחו לבידוד. במשרד הבריאות חוששים כעת במיוחד מהתפשטות של וריאנט "דלתא" (הזן ההודי), הנחשב למידבק הרבה יותר מזנים אחרים של הנגיף.
2 צפייה בגלריה
התו הירוק בטלפון
התו הירוק בטלפון
התו הירוק בטלפון סלולרי. "החזרתו נמצאת על השולחן"
(צילום: רויטרס)
בעקבות זאת, במשרד בוחנים כעת מספר תרחישים ומהלכים, וגורמים בכירים במשרד סיפרו אתמול ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי אחד המהלכים הנשקלים הוא החזרת התו הירוק - כך שהכניסה לאירועים ולאתרים מסוימים תותר רק למחלימים, למחוסנים, או למי שיציגו אישור על בדיקה שלילית.
"אם שיעורי התחלואה ימשיכו לעלות", אמר אחד מאותם בכירים, "החזרת התו הירוק בהחלט על השולחן". השימוש בתו הירוק בוטל רק לאחרונה, בתחילת החודש, והמהלך נתפס כסמל ליציאתה של ישראל ממגפת הקורונה. החזרתו, אם שיעורי התחלואה אכן יעלו, עלולה להיות רק חלק מסדרה של הגבלות נוספות.
בתוך כך, בקופות החולים דיווחו אתמול על ביקוש גובר לחיסון נערים ונערות בני 15-12. לפני שבועיים התיר משרד הבריאות לחסן בני נוער, אך נמנע מלהמליץ להתחסן באופן גורף, וזאת בשל החשש לתחלואה של דלקת שריר הלב (מיוקרדיטיס) בקרב מתחסנים צעירים. היות שכך שיעורי ההתחסנות בקרב הנערות והנערים הוא נמוך במיוחד, ועומד על 4-2 אחוזים בלבד. אתמול בערב התכנס הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) של משרד הבריאות ודן בעניין שינוי ההמלצה וכאמור כעת ההמלצה היא על חיסון גורף בשכבת הגיל. ההמלצה תלויה באישור מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי.
2 צפייה בגלריה
בני הנוער מתחסנים
בני הנוער מתחסנים
המלצה גורפת לחיסון בני 12 עד 15. ארכיון
(צילום: AFP)
לצד זאת, יש גם מי שמקפידים להדגיש את הנתונים המרגיעים, יחסית: רובם המכריע של המאובחנים באירועי ההתפרצות האחרונים הם ילדים במצב קל, ורק מקצתם גילו סימפטומים, בעוד ששיעור הנדבקים בקרב המבוגרים המחוסנים אינו חורג מהסטטיסטיקה המצופה ולפיכך אינו מעיד על אי-עמידות של החיסון למוטציה כזו או אחרת.
במשרד הבריאות עוקבים אחר הנתונים ומדגישים כי בשלב זה אין שינוי בהנחיות, וכי מחוסנים ומחלימים אינם מחויבים, בינתיים, בבידוד אם נחשפו לחולה מאומת, ואם לא שבו ממדינה המוגדרת "בסיכון גבוה". גם החובה לעטות שוב מסכות אינה על הפרק כרגע, וזאת משום ששיעורי התחלואה, למרות אירועי ההתפרצות, עדיין נמוכים.