1 צפייה בגלריה
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה בהתנחלות אפרת
(צילום: AFP)
משרדי החוץ של צרפת, גרמניה, בריטניה, איטליה וספרד פרסמו בצהריים (שישי) גינוי להחלטה הישראלית לקדם בניית 4,900 יחידות דיור ביהודה ושומרון.
"אנו מודאגים מאוד מההחלטה", ציינו בחמשת המדינות. "הרחבת ההתנחלויות מפרה את הדין הבינלאומי ומסכנת את ההיתכנות של פתרון שתי המדינות. זהו צעד לא מועיל לנוכח ההתפתחויות החיוביות בהסכמי הנורמלזיציה שהושגו בין ישראל, איחוד האמירויות ובחריין, וכפי שהדגשנו במגעים שלנו מול ממשלת ישראל, צעד זה יערער את המאמצים לבנות מחדש את האמון בין הצדדים בשאיפה לחדש את הדיאלוג".
האירופים הוסיפו כי "אנו קוראים לעצירה מיידית של הבנייה בהתנחלויות, כמו גם פינויים והריסות בתים של פלסטינים במזרח ירושלים והגדה המערבית, וקוראים ליישום מלא של החלטה 2334 של מועצת הביטחון". לדבריהם, "לא נכיר בכל שינוי בקווי 1967, כולל בירושלים, אלא אם יוסכמו על ידי הצדדים. השעיית התוכניות לספח חלקים מהשטחים הפלסטינים הכבושים צריכה להיות קבועה", וקראו לישראל ולפלסטינים "להימנע מפעולות חד-צדדיות ולחדש את הדיאלוג כמו גם המשא ומתן הישיר על כל הנושאים שנוגעים להסדר הקבע".
האישור לקידום התוכניות הגיע למרות כינון היחסים עם מדינות המפרץ שהתפארו בכך שהצליחו לעצור את הסיפוח, ולאחר לחץ של ראשי מועצת יש"ע וראשי המתנחלים, שאיימו על ראש הממשלה נתניהו כי ייצאו למאבק ציבורי אם לא יתקבל האישור, לאחר תקופה ארוכה לה הם קראו "הקפאה".