נציגי המחלקה לחקירות שוטרים נפגשו היום (שני) עם הוריו של איאד אלחלאק, הצעיר ממזרח ירושלים שנורה למוות על-ידי שוטרי מג"ב בחודש שעבר. בפגישה עודכנו הוריו של איאד על התקדמות החקירה שלטענת מח"ש נמצאת בשלבים מתקדמים, והודו כי המצלמות מאזור התקרית נאספו - ורגעי הירי לא תועדו.
3 צפייה בגלריה
איאד אל חלאק
איאד אל חלאק
איאד אלחלאק
לדברי המחלקה לחקירות שוטרים, כל המצלמות באזור נבדקו - וגם בחדר האשפה שבו נורה איאד לא נמצא תיעוד, שכן לטענת מח"ש מצלמות האבטחה שבו לא היו מחוברות.
"במסגרת פעולות החקירה הרבות שנעשו איתרו חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים עדי ראייה ישירים לאירוע הירי, ונגבו גרסאותיהם", ציינו במח"ש והדגישו כי "כל השוטרים שהיו מעורבים ולקחו חלק באירוע נחקרו".

חיירי אלחלאק, אביו של איאד, אמר ל-ynet בתגובה לממצאים: "היינו היום בפגישה במח"ש. אמרו לנו שאין תיעוד של הירי עצמו. שהמצלמות לא היו מחוברות. מתי שהם רוצים משהו הם מוציאים את הצילומים מהמצלמות, אבל מתי שאנחנו רוצים משהו זה לא קורה".
לטענת חיירי, "אם זה היה פיגוע של ערבי אז היה אפשר לראות את כל התיעוד במצלמות, אבל זה אנחנו, אז אין תיעוד. שער האריות נחשב לאחד המקומות הרגישים ביותר. איך יכול להיות שלא היו מצלמות אבטחה פועלות במקום? ביום שהוא נרצח אמרו שהייתה תקופה ביטחונית רגישה. אז איך המצלמות לא היו מחוברות? יש הרבה סימני שאלה בלי תשובות. מח"ש מנסה לא להעניש את השוטרים.
"ההודעה שלהם לתקשורת מוזרה מאוד. אנחנו לא קונים את הטענות שאין תיעוד. הכל שקר. השוטרים שרצחו את בני מסוכנים ומקומם בכלא. אם ערבי היה פוגע בשוטר באותו מקום, או בכל מקום אחר בירושלים, היו מוצאים את התיעוד תוך דקות וגם מעלים לכלי תקשורת. כל העולם יודע שהשוטרים רצחו אותו בדם קר".
האם רנא אלחלאק הוסיפה: "אני לא מופתעת. ציפינו לתשובה הזו".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בירושלים בעקבות מותו של איאד אלחלאק על ידי שוטר
הפגנה בירושלים בעקבות מותו של איאד אלחלאק על ידי שוטר
מחאה בירושלים בעקבות מותו של איאד
( צילום: שחף ויסבן)
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
(צילום: שלו שלום)
אלחלאק, תושב מזרח ירושלים בן 32 עם אוטיזם, נורה למוות על-ידי שוטרים שלטענתם הבחינו במרדף שמתנהל אחריו - וביצעו נוהל מעצר חשוד. המפקד שהיה במקום אמר בחקירתו: "כשראיתי שהוא נכנס לכוך - צעקתי 'חדל אש'". במקביל, לטענת המפקד, ביצע המנוח "תנועה חשודה" - דבר שגרם לשוטר הנוסף שהיה בצוות לירות. לטענת המדריכה שהייתה עם איאד, הוא ברח מהשוטרים מכיוון שפחד - והיא אמרה להם שמדובר בנכה ושיפסיקו לירות, אך הם המשיכו בירי.
הירי באיאד, נזכיר, הוביל למחאה קשה בציבור הערבי - בטענה שידם של השוטרים קלה מדי על ההדק כשמדובר באנשי המגזר. הירי אף הוביל לקמפיין בינלאומי נגד ישראל, שלפיו "קודם הרגו את פלויד ואז את אלחלאק" - בהשוואה לרצח ג'ורג' פלויד האפרו-אמריקני בידי שוטר לבן במיניאפוליס.
על רקע תקרית הירי הזו ואחרות, הוקמה בחודש יוני האחרון ועדה בין-משרדית לשיפור התמודדות המשטרה עם בעלי צרכים מיוחדים. הוועדה בוחנת את האופן שבו ניתן לשפר את התמודדות כוחות האכיפה במפגש מול אנשים עם מוגבלות ומתמודדי נפש, באמצעות הענקת כלים מתאימים לזיהוי ותקשורת, וגיבוש תכניות להכשרת גורמי האכיפה השונים בתחום זה.