בנימין נתניהו לא ייפגש מחר (יום ה') עם יורש העצר הסעודי. רגע לפני נסיעתו של ראש הממשלה לאיחוד האמירויות התקיימו מגעים לפגישה באבו דאבי בינו לבין מוחמד בן סלמאן, בנו של מלך סעודיה שנחשב לשליט בפועל של הממלכה, אולם גורם המעורה בפרטים אמר הערב כי היא לא תתקיים.
המפגש באבו דאבי בין נתניהו לבין יורש העצר של הנסיכות, מוחמד בן זאיד, יישאר בילטראלי. מי שהיה אחראי על המגעים הוא ראש המוסד יוסי כהן, שסלל את הדרך לביקורו של נתניהו באבו דאבי וניסה לשכנע את יורש העצר הסעודי להגיע למפגש.
אל נתניהו לא יצטרפו הפעם כתבים והביקור שלו מוגדר "חשאי". הוא צפוי לשהות באבו דאבי שעות ספורות בלבד, ואז לשוב לארץ.
נתניהו כבר נועד בנובמבר עם יורש העצר הסעודי בעיר החוף ניאום שבממלכה, בפגישה שבה לפי דיווחים השתתף גם מזכיר המדינה האמריקני לשעבר מייק פומפאו. הפגישה נערכה אז באופן חשאי, אך בהמשך נחשפה ולפי דיווחים בעקבות הסרת התנגדותו לכך מצד בן סלמאן. לצד זאת, לא הושגה בה הסכמה על נורמליזציה ביחסים בין ישראל לסעודיה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
נתניהו ובן סלמאן. מגעים לפגישה נוספת
(צילום: רויטרס, AFP)
הביקור המדיני של נתניהו באבו דאבי ייערך 12 ימים לפני הבחירות, ונתניהו ייפגש במהלכו כאמור עם יורש העצר של הנסיכות האמירתית מוחמד בן זאיד. נתניהו עדכן בנסיעתו את שר הביטחון בני גנץ.
נתניהו תכנן כבר כמה פעמים לבקר במדינה הראשונה שחתמה הקיץ על הסכם עם ישראל - לפני בחריין, סודן ומרוקו - אבל בכל אותן פעמים הביקור נדחה. לפי הדיווחים, באמירויות חששו מעיתוי הביקור, בסמוך כל כך לבחירות, אבל לבסוף התרצו.
לחברות התעופה האזרחיות - אל-על, ישראייר וארקיע - לא הוצע להשתתף במכרז לקראת הטיסה המתוכננת לאמירויות, ועדיין לא ברור איזה מטוס יביא את נתניהו לאבו דאבי.
זהו אולי ביקורו הראשון של נתניהו באיחוד האמירויות, אך משלחת ישראלית כבר הגיעה לשם מעט לפני החתימה על הסכם השלום ההיסטורי בספטמבר. בינואר השנה נפתחה השגרירות הישראלית באבו דאבי ובראשה הדיפלומט איתן נאה.

בסמוך להגעתו ממשלת איחוד האמירויות אישרה את החלטה לפתוח נציגות דיפלומטית בתל אביב. לפני כשבועיים הגיע לארץ השגריר מוחמד מחמוד אל-חאג'ה, שהיה ראש הסגל של שר החוץ האמירתי עבדאללה בן-זאיד והפך לשגריר הראשון מטעם מדינתו בישראל.
ההסכם שנחתם עם האמירויות ועם בחריין נחתם 26 שנים אחרי ההסכם האחרון שעליו חתמה ישראל עם ירדן, ו-42 שנים אחרי הסכם השלום עם מצרים. בטקס היסטורי בבית הלבן, בהובלת נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ חתמו נתניהו, שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף אל-זיאני ושר החוץ של האמירויות עבדאללה בן-זאיד על הסכמי הסדרת יחסים.
אחד המרכיבים שנכלל בהסכם עם איחוד האמירויות הוא מכירת מטוסי F-35 אמריקניים למדינה, עסקה שגם עליה אחראי נשיא ארצות הברית הקודם. בסוף ינואר אמר הנשיא החדש, ג'ו ביידן, כי הוא משהה את העסקה ובמחלקת המדינה הסבירו כי "זו בחינה שגרתית שכל ממשל חדש עושה".
2 צפייה בגלריה
F-35 מטוס קרב
F-35 מטוס קרב
מאחורי ההסכם: עסקת מכירת מטוסי F-35
(צילום: AFP)
תחילה נתניהו הכחיש את העסקה, אך עם הזמן נמסר מלשכתו כי "ישראל לא תתנגד למכירת מערכות אמריקניות מסוימות לאיחוד האמירויות". ההסכם עורר קרע נוסף בין נתניהו וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ שטען כי המו"מ למכירת נשק מתקדם היה ידוע לגורמים שמעורים במשא ומתן עם איחוד האמירויות - אך הוסתר ממערכת הביטחון וממנו. כמו גם המגעים להסכם, שעליהם עודכנו גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי אחרי השיחה של נתניהו עם טראמפ.
לפני כחודש וחצי נתניהו התייחס לצעד של ביידן ואמר כי הוא בטוח שהדבר לא יפגע בהסכם הנורמליזציה בין ישראל לאמירויות - שכן לדבריו "אנחנו בנקודת האל-חזור". בביקור שערך נתניהו בנבטים אמר: "זה כבר במקום אחר. אני חושב שזה יילך קדימה".
צעד נוסף שנבלם עם חתימת ההסכם הוא תוכנית הסיפוח שכונתה "עסקת המאה". שר החוץ של האמירויות אף הודה על כך במעמד החתימה בוושינגטון ואמר לנתניהו: "תודה לך על בחירתך בשלום ועל עצירת הסיפוח של השטחים הפלסטיניים". זאת, אף שבהסכם עצמו אין התייחסות מפורשת לדרכים לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.