תוצאות האמת המעודכנות בבחירות לכנסת ה-24, מאפשרות לראש הממשלה בנימין נתניהו לפתוח במשא ומתן עם מפלגת רע"מ בראשות ח"כ מנסור עבאס לצורך תמיכתה או הימנעותה בהצבעה על הקמת ממשלה חדשה עם רוב מוצק לימין. במערכת הפוליטית עדיין לא יודעים להעריך היתכנות של מהלך כזה, אולם ההיסטוריה כבר הוכיחה שבישראל לא ניתן לפסול שום אופציה שבמבט ראשון נראית כבלתי אפשרית.
מפלגת רע"מ, שהוקמה לפני הבחירות לכנסת ה-14 שנערכו במאי 1996, חברה אז למפלגת מד''ע וקיבלה ארבעה מנדטים. מי שקיבל אז בפעם הראשונה את מושכות ראשות הממשלה היה נתניהו. המפלגה הערבית, שמייצגת את הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, הגדילה את כוחה בכנסת ה-15 והמשיכה בהצלחתה עד הבחירות לכנסת ה-20 במרץ 2015.
6 צפייה בגלריה
בחירות 2021 רשימה רשימות מפלגת רעם רע"מ רע"ם מפלגה מועמדים
בחירות 2021 רשימה רשימות מפלגת רעם רע"מ רע"ם מפלגה מועמדים
בכירי רשימת רע"מ לכנסת ה-24
בעקבות אחוז החסימה, החליטה רע"מ להתאחד בפעם הראשונה עם שורת מפלגות גדולות בחברה הערבית. המסגרת המאוחדת, שזכתה בפעם הראשונה לשם הרשימה המשותפת, הגיעה ב-2015 ל-13 מנדטים. ח"כ עבאס החליף לפני הבחירות לכנסת ה-21 את מסעוד גנאים, והתפצל אז מהרשימה המשותפת. יחד עם בל"ד גרפה אז רע"מ 4 מנדטים.
לפני הבחירות לכנסת ה-22 החליטו רע"מ ובל"ד לחבור שוב לרשימה המשותפת שהכילה גם את חד"ש של ח"כ איימן עודה ותע"ל של ח"כ אחמד טיבי. זה נגמר עם 13 מנדטים. ארבע המפלגות הערביות התמודדו יחד גם בבחירות לכנסת ה-23, והפעם הצליחו לרשום הישג שיא: 15 מנדטים. אלא שלפני הבחירות שנערכו אתמול, הרשימה המשותפת התפצלה שוב: רע"מ התמודדה לבד ולפי תוצאות האמת המעודכנות קיבלה חמישה מנדטים.

מנסור עבאס (46), נשוי ואב לשלושה, הוא רופא שיניים במקצועו ומכהן במקביל ליו"ר רע"מ גם כסגן יו"ר הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית. עבאס, שנולד ביישוב מעאר בגליל, ספג את משנתו אצל מייסד התנועה האיסלאמית בישראל, שייח עבדאללה נימר דרוויש שהלך לעולמו ב-2017. במסגרת מדיניותו, מוביל עבאס מהלכים לביסוס זרם איסלאמי מתון.
עוד לפני שעבאס החליט לאפשר פתח למשא ומתן עם נתניהו, הוא השמיע דעות שצידדו בשילוב נשים ברשימתו. בריאיון ב-2019, אמר עבאס: "התפישה ההלכתית שלנו היא שההפרדה בין גברים לנשים היא לא הפרדה מוחלטת. אנחנו יודעים שנשים וגברים התפללו ביחד בהובלתו של הנביא מוחמד, ההפרדה המוחלטת שמדברים עליה לא קיימת באיסלאם. אנחנו מתנהגים בצניעות, אבל לא בזילות כאילו שהנשים הן רק אובייקט מיני, שצריך להרחיק אותו החוצה".
6 צפייה בגלריה
מנסור עבאס בבוקר שאחרי הבחירות
מנסור עבאס בבוקר שאחרי הבחירות
מנסור עבאס בבוקר שאחרי הבחירות
(צילום: אביהו שפירא)
באפריל בשנה שעברה נשא ח"כ עבאס נאום בכנסת ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, וציין בין היתר כי הכחשת השואה מהווה עבירה של עקרונות האיסלאם. "אני עומד כאן ומביע סולידריות עם העם היהודי. עוצמתה של השואה מכריחה אותנו כבני אנוש להשאיר לרגע את המחלוקות הלאומיות והדתיות, וכמובן את הדעות הפוליטיות ולהתייחד עם הקורבן ולהרגיש את הכאב".
עבאס אמר אז עוד: "לפני 26 שנים עמדתי בפעם הראשונה שתי דקות דומייה, בעיקר נתתי כבוד לקולגות על ספסלי הלימודים, באוניברסיטה העברית. היום אני עומד ונושא תפילה מהקוראן למען עילוי נשמתם של שישה מיליון יהודים שנספו בשואה במלחמת העולם השנייה. כערבי פלסטיני וכמוסלמי דתי, שהתחנך על מורשתו של שייח' עבדאללה נימר דרוויש עליו השלום, מייסד התנועה האיסלאמית, יש בי אמפתיה לכאבם ולסבלם לאורך השנים של ניצולי השואה ומשפחותיהם של הנספים".

האקטיביסט הדרוזי פאדי מקלדה פרסם בנובמבר האחרון טור דעה ב-ynet, שבו ציין בהתייחסו לח"כ עבאס כי "את התנועה האיסלאמית בישראל נהוג להשוות לש"ס: דאגה לרווחת חלשים, דגש על 'קירוב לבבות' – וכן מעין ניטרליות פוליטית שבעקבותיה נכונות להיות חלק מהשלטון. אסטרטגיית העל של התנועה האיסלאמית נעוצה ברצון לצמצם במידת האפשר את החיכוך והעימות עם השלטון, ובמקביל להביא להישגים מקסימליים עבור קהל המאמינים.
"צעדיו והתבטאויותיו של ח"כ עבאס ביחס לשיתוף הפעולה עם הליכוד בכלל ועם בנימין נתניהו בפרט, מיישמים הלכה למעשה את הדוקטרינה של האחים המוסלמים חרף ההתנגדות הנחרצת מצד חבריו לרשימה המשותפת: הוא לקח חלק בהקמת הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית, שימש ציר מקשר בין הממשלה לבין הציבור הערבי בתוכנית החומש שחודשה, שיתף פעולה בביטול ההצבעה על ועדת החקירה לפרשת הצוללות, הודיע שהוא לא פוסל תמיכה בחוק צרפתי ועוד".

פגישה עם האפיפיור

מאזן גנאים (64), מקום שני ברשימת רע"מ, כיהן כראש העיר סכנין מ-2008 עד 2018 ולפני כן היה יו"ר קבוצת הכדורגל המקומית בני סכנין. ב-2009 היה אמור גנאים לפגוש את האפיפיור דאז בנדיקטוס ה-16. שר התיירות דאז סטס מיסז'ניקוב מישראל ביתנו התקומם נגד המפגש ואמר: "פגישה עם תומך טרור ומחרחר מלחמה, שפעל נגד האינטרסים הלאומיים של המדינה שבה הוא מכהן כראש עיר, היא מיותרת". בסופו של דבר גנאים לא פגש פנים אל פנים את הכס הקדוש.
ביוני 2014 עורר גנאים סערה גדולה לאחר שנודע כי פגש בקטאר את ח"כ לשעבר עזמי בשארה, שנמלט מישראל ב-2007 לאחר שנחשד בריגול ובסיוע לחיזבאללה. כמה חודשים לאחר מכן ערכה קבוצת הכדורגל של סכנין טקס הוקרה למגייסי תרומות מקטאר. גנאים, שהיה אז ראש העיר, הניף במהלך הטקס תעודת הוקרה עם תמונתו של בשארה. "לא צריך לעשות רעש מכל דבר", אמר אז גנאים בתגובה לאקט השנוי במחלוקת.
6 צפייה בגלריה
מאזן גנאים
מאזן גנאים
מאזן גנאים
(צילום: אביהו שפירא)

במקום השלישי ברשימת רע"מ מוצב ח"כ וליד טאהא (52), ראש התנועה האיסלאמית בכפר קאסם. בריאיון ביולי בשנה שעברה הסביר טאהא מדוע מפלגתו דאז, הרשימה המשותפת, הצביעה נגד החוק שאוסר טיפולי המרה לקהילה ההומו-לסבית. "תופעה של הומואים כמעט איננה קיימת בחברה הערבית", אמר אז ח"כ טאהא. "אם היא קיימת, היא בממדים מעטים מאוד".
טאהא אמר אז עוד: "לחברה הערבית יש מנהל דתי, תרבותי, ערכי ומוסרי שאיננו מקבל את הדבר הזה כדבר לגיטימי ועל כן הצבענו נגד החוק. בחברה הערבית מתנגדים לזה שכאילו זה דבר לגיטימי וגלוי. כל מיני נטיות שאינן מתיישרות עם הבריאה. אלוהים ברא את האנושות לפי זכר ונקבה וזה המצב התקין. יש כאלה שיש להם נטייה והם מבקשים טיפול, והחוק הזה בא למנוע מהם טיפול שיחזיר אותם למצב נורמלי".
6 צפייה בגלריה
וליד טהא
וליד טהא
"יש כאלה שיש להם נטייה והם מבקשים טיפול". ח"כ טאהא
ח"כ סעיד אלחרומי (49) הוא מספר 4 ברשימת רע"מ. אלחרומי נמנה עם החברה הבדואית, ובעבר כיהן בין היתר כמזכ"ל התנועה האיסלאמית וכראש מועצת שגב שלום. ב-2003, שנה לפני שנבחר לראש המועצה, התקומם אלחרומי נגד הריסת מבנים לא חוקיים, ובכללם מסגדים, ביישוב: "אנחנו נמצאים על השטחים האלו עוד מלפני קום המדינה, אנחנו ניאבק במדיניות האומללה של הממשלה שנאבקת באזרחיה".
6 צפייה בגלריה
סעיד אלחרומי
סעיד אלחרומי
ח"כ אלחרומי
(צילום: AFP)
אם לא ישתנו תוצאות האמת מהספירה החלקית, גם מספר 5 ברשימת רע"מ, ח"כ אימאן חטיב יאסין (56), תמשיך לקדנציה נוספת. יאסין, שמתגוררת ביפיע, היא פעילה פמיניסטית וחברת הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית. בריאיון ב-2019 אמרה יאסין: "אני אלחם למען מאות אלפי הנשים הפלסטיניות המוסלמיות שנמצאות בכל מאבקי החיים אך לא בחזית הפוליטית. שם הן נעלמות. מעתה, גם האליטיסטים הערבים יצטרכו להתמודד איתי".
בהתאם לקו שמוביל יו"ר המפלגה עבאס לקידום נשים, אמרה יאסין בריאיון אחר לפני שנה: "האיסלאם זו דת שמכבדת נשים, אפילו הנביא מוחמד דיבר על כך שמי שמשפיל נשים הוא אדם נבזי. אני אישה פמיניסטית מוסלמית. חשוב לי להביא את קולן של הנשים המודרות - נשים מוכות, נשים שחיות בעוני, נשים שנמנע מהן ללמוד ולהגיע לשוק העבודה, לממש את הפוטנציאל שלהן ולהשפיע בחברה".